نسخه چاپی

اولین پیشنهاد عبدالله در اجلاس مكه

عکس خبري -اولين پيشنهاد عبدالله در اجلاس مکه

پادشاه عربستان سعودی طی سخنانی در افتتاحیه اجلاس سازمان همكاری اسلامی در مكه مكرمه خواستار همبستگی اسلامی و پرهیز از فتنه شد و پیشنهاد كرد كه مركزی به منظور گفت‌وگوی بین مذاهب اسلامی در ریاض تاسیس شود.


به گزارش نما، فارس به نقل از الجزیره نوشت: ملک "عبدالله بن عبدالعزیز" طی سخنانی در افتتاحیه اجلاس مکه خواستار تاسیس مرکز گفت‌وگوی بین مذاهب اسلامی در ریاض شد.

ملک عبدالله جهان اسلام را به همبستگی، مدارا و اعتدال و پرهیز از تفرقه‌افکنی و مبارزه با افراطی‌گری، فتنه و آشوب فراخواند.

وی در جمع سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: پیشنهاد می‌کنم مرکزی برای گفت‌وگوی بین مذاهب اسلامی به منظور ایجاد وحدت تاسیس شود و مقر آن شهر ریاض باشد و اعضای آن توسط کنفرانس اجلاس اسلامی و به پیشنهاد دبیرخانه و شورای وزارتی تعیین شود.

در این اجلاس سران بیش از 40 کشور از مجموع 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی حضور دارند در حالی که سوریه در این اجلاس غایب است و بررسی اوضاع سوریه و بحران این کشور نیز بر این اجلاس سایه افکنده است.

پیشنهاد تعیین کمیساریای ویژه رسیدگی به امور ساحل عاج و صحرای آفریقا

"ماکی سال" رئیس جمهور سنگال که ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی را بر عهده دارد، دولت سوریه را به آنچه کاهش درد و رنج‌های ملت این کشور نامید، فراخواند و بر ضرورت ایستادن در کنار ملت سوریه در مقابله با آنچه با آن مواجه هستند، تاکید کرد.

وی افزود که امت اسلامی اگر از وحدت و همبستگی برخوردار باشد قدرتمند خواهد بود.

رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد کرد که این سازمان کمیساریای خاصی برای امور ساحل عاج و صحرای آفریقا تعیین کند و اشاره کرد که اوضاع کشور مالی باید در دستور کار اجلاس قرار گیرد.

احسان اوغلو: جهان اسلام در بدترین شرایط قرار دارد

"اکمل‌الدین احسان اوغلو" دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز تصریح کرد که جهان اسلام از زمان جنگ جهانی اول در دشوارترین دوره خود قرار دارد.

وی افزود: جهان اسلام نمی‌تواند به سیر کنونی خود ادامه دهد در حالی که ملت‌ها خواهان زندگی با کرامت هستند بویژه اینکه برخی کشورها نیز شاهد انقلاب‌ها و انتفاضه‌هایی بوده‌اند.

وی اظهار داشت که سازمان همکاری اسلامی برای حمایت از حقوق اقلیت‌های مسلمان و تحقق همبستگی اسلامی و مبارزه با تروریسم تلاش خواهد کرد.

سران کشورهای اسلامی شب گذشته در مکه مکرمه اجلاس فوق‌العاده اسلامی به دعوت عربستان را آغاز کردند.

توصیه برای تعلیق عضویت سوریه

اغلب وزرای خارجه عضو کنفرانس اسلامی با وجود مخالفت ایران به تعلیق عضویت سوریه در این سازمان رأی مثبت دادند و این موضوع باید در نشست سران نهایی شود.

به گزارش فارس، اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که اغلب وزرای خارجه (13 آگوست) در نشست مقدماتی این سازمان در جده، بر خلاف مخالفت ایران به تعلیق عضویت سوریه رأی مثبت دادند.

احسان اوغلو در پاسخ به اینکه وزرای خارجه به تعلیق عضویت سوریه توصیه کردند یا خیر، گفت: بله... این تصمیم با اکثریت مطلق در دستور کار قرار گرفت... این مسئله در نشست سران نهایی خواهد شد.

پیش از این علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در جده اعلام کرده بود که ایران بشدت با تعلیق هر عضو یا سازمانی مخالف است زیرا تعلیق، اقدام رو به جلو نیست و تنها صورت مسئله را پاک می‌کند... هر کشور اسلامی باید در حل بحران به گونه‌ای که صلح و امنیت و ثبات را برای منطقه به همراه داشته باشد، همکاری کند.

اتحادیه عرب نیز 12 نوامبر 2011 عضویت سوریه را به بهانه آنچه سرکوب اعتراضات در این کشور خوانده می‌شود، به حال تعلیق در آورده بود. وزرای خارجه عرب در این تصمیم‌گیری به صورت عمد، هیچ توجهی به وجود هزاران تروریست‌ مسلح در شهرهای سوریه نکرده بودند.

سوریه بارها اعلام کرده است که این مواضع سیاسی تاثیری در اراده دولت و مردم سوریه در مبارزه با تروریست‌هایی که از جانب کشورهای غربی و عربی تجهیز و تامین مالی می‌شوند عقب‌نشینی نخواهد کرد اما در عین حال به راه‌های سیاسی برای حل بحران از جمله گفت‌وگوی ملی با حضور مخالفان پایبند است.

تاکنون مخالفان خارج‌نشین سوریه با مذاکره و گفت‌وگوی ملی موافقت نکرده‌اند و همچنان به حمایت از تروریست‌های مسلح در شهرهای سوریه ادامه می‌دهند.



مسئله فلسطیبن و مسلمانان میانمار

انتظار می‌رود که در این اجلاس اوضاع مسلمانان میانمار که شاهد خشونت در کشورشان هستند و همچنین قضیه فلسطین و مالی مورد بررسی قرار گیرد.

این اجلاس در کاخ الصفا در نزدیکی حرم مکی در حال برگزاری است و با توجه به چنددستگی و اختلافاتی که بین اعضای سازمان همکاری اسلامی وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که این اجلاس بیشتر تاثیر معنوی داشته باشد تا اینکه نتایج عملی از آن حاصل شود.

۱۳۹۱/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...