نسخه چاپی

۴۰۰۰ امدادگر ۲۴ ساعته مراقب مسافران تابستانی هستند

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، ضمن تشریح برنامه های این سازمان برای سفرهای تابستانی، تاكید كرد: ۴۰۰۰ امدادگر به طور شبانه روزی در خدمت هموطنان و مسافران هستند.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر ناصر چرخساز به تشریح اهداف طرح ملی امداد و نجات پرداخت و در زمینه امدادرسانی ساحلی، گفت: در بحث امداد ساحلی به‌طور قطع جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک دستگاه کمکی در خدمت مردم است و متولی این امر نیست. هلال‌احمر در حوزه امداد ساحلی فقط به مردم کمک می‌کند و هیچ مسئولیت دیگری ندارد. برای ارائه خدمات در این بخش جلساتی از سال گذشته با مسئولان داشته‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که امسال تمام توانمان را برای کاهش غرق شدگان در سواحل بگذاریم.

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد نقاط حادثه‌خیزی که شنا در آن مناطق ممنوع است و مردم هم بیشتر در این مناطق دچار آسیب می‌شوند، زیاد است و امکان ارائه خدمات در همه مناطق وجود ندارد. به عنوان مثال، از ۳۴۰ منطقه آسیب‌پذیر در استان مازندران تنها ۳۰ یا ۴۰ نقطه را می‌توانیم پوشش دهیم در حالی‌که تمام نقاط نیاز به وجود ناجیان غریق دارند. در صورتی که ما توانمندی این را نداریم که در همه نقاط آسیب‌پذیر وارد شویم. استانداری هم همینطور، چون از حد امکان آنها نیز خارج است. فقط می‌توان از طریق هشدار و توصیه‌های لازم به مردم و اطلاع‌رسانی دقیق، افراد را از شنا در مناطق ممنوعه آگاه کرد که این کار هم باید از طریق استانداری‌ها انجام شود.

چرخساز در پاسخ به این سئوال که راهکار هلال‌احمر در کمک به کاهش آمار تلفات دریا، گفت: هلال احمر در نوار ساحلی کشور ۲۸ پایگاه امدادی دارد که امدادگران با وسایل و تجهیزات مورد نیاز در این پایگاه‌ها مستقر هستند تا در صورت بروز حادثه به کسانی که دچار آسیب می‌شوند خدمات مورد نیاز ارائه دهند، اما امسال ما توجه ویژه ای به این موضوع داشته ایم و قرار است که از نقاط سالم‌سازی شده تقریبا خارج شویم و به کمک دولت در نقاط ممنوعه خدمات کمک‌رسانی به غرق‌شدگان را انجام دهیم. البته نه به عنوان مناطق امن بلکه فقط برای اینکه اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد، بتوانیم در آنجا امدادرسانی بکنیم.

وی افزود: بحث نجات غریق برعهده ناجیان غریق است که مسئولیت آن برعهده سازمان ورزش و جوانان است. همان‌گونه که با استانداری هماهنگ کردیم وظیفه ما تنها احیای غرق‌شدگان و رساندن آنها تا مرکز درمانی است. به نظر من برای کاهش آمار مرگ و میر شناگران باید فرهنگ‌سازی کرد و دستگاه‌های مربوطه در آنجا این وظیفه را برعهده دارند تا مناطق امن و پرخطر را برای شنا مشخص کنند. همچنین وظیفه دارند به مردم در مورد رعایت نکات ایمنی هشدار دهند که در این زمینه هم ما به عنوان یک دستگاه همکار در خدمتشان هستیم.

رئیس سازمان امداد و نجات در پاسخ به این سئوال که برای پاسخگویی به حوادث احتمالی در سفرهای تابستانی چه برنامه‌ای دارد، اظهارداشت: ما هر ساله با آغاز فصل تابستان طرح ملی امداد تابستانی را برگزار می‌کنیم که به این منظور امسال ۱۲۰۰ پایگاه ثابت و سیار در سراسر کشور درنظر گرفته شده است. این یعنی سه برابر ظرفیت اصلی، پایگاه‌ها فعالیت دارند و روزانه ۴۰۰۰ امدادگر این پایگاه‌ها به‌طور ۲۴ ساعته آماده‌باش هستند. ما براساس نقشه‌های DMIS نقاط آسیب‌پذیر و حادثه‌خیزی که بیشتر در معرض خطر هستند را با هماهنگی استان‌ها مشخص و پایگاه‌ها را در آن مناطق مستقر کردیم.

چرخساز ادامه داد: هلال‌احمر همیشه و در همه حال برای کمک‌رسانی در حوادث مختلف حضور دارد و اخیراً هم در حادثه آتش‌سوزی بندر ماهشهر با استفاده از یک فروند بالگرد نقش موثری در نجات جان مصدومان داشته است.

رئیس سازمان امداد و نجات در ارتباط با توسعه ناوگان امداد هوایی، گفت: اگر بودجه‌های تخصیصی برای تقویت و توسعه امداد هوایی‌مان باشد مسلما ناوگان هوایی را گسترش خواهیم داد، اما در حال حاضر برای توسعه ناوگان هوایی فقط روی تعدادی از قراردادهایی که برای خرید بالگردها از قبل بسته شده، کار می‌کنیم. ناوگان امداد هوایی ما به ۱۹ فروند بالگرد مجهز است و کمک‌رسانی در حوادث را پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: پوشش امداد هوایی ما کشوری است و بستگی به گستردگی حادثه دارد که در آن صورت بالگرد اعزام می‌شود. امکان دارد در یک حادثه یک بالگرد هم کافی باشد. ما آمادگی این را داریم که به محض وقوع حادثه، بالگردها را به مناطق آسیب‌دیده انتقال دهیم. در حال حاضر بعضی از استان‌ها به‌صورت مشترک از ناوگان هوایی استفاده می‌کنند. فکر می‌کنم لازم باشد این موضوع را یادآوری کنم که هیچ بالگردی مختص به یک استان نیست نه الان، نه در آینده و نه در هیچ زمان دیگری این امر محقق نمی‌شود، چون در صورت وقوع هر حادثه‌ای در هر نقطه‌ای از کشور همه دستگاه‌ها برای امدادرسانی بسیج می‌شوند و امدادرسانی هلال‌احمر هم تمام کشور را پوشش می‌دهد، بنابراین بحث اینکه هر استان مجهز به یک بالگرد باشد مدنظر نیست و مهم حضور در صحنه عملیات و کمک به مردم است.

چرخساز به موضوع اورژانس هوایی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ما در بحث اورژانس هوایی بالگردهای سبک‌مان را طبق تفاهمنامه‌ای که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسیده است در اختیار این وزارتخانه برای جابه‌جایی مصدومان قرار می‌دهیم. هر قدر به تعداد بالگردهای سبک جمعیت هلال‌احمر افزوده شود ما بیشتر می‌توانیم با وزارت بهداشت همکاری داشته باشیم.

وی در مورد دپوی انبارها و تهیه وسایل و تجهیزات به‌ روز امدادرسانی، گفت: از سال گذشته تا کنون برای دپوی اقلام انبارها از ذخایر احتیاط‌مان استفاده کرده‌ایم، اما امسال با توجه به قول‌های مساعدی که از طرف ریاست جمهوری داده شده و هیئت دولت هم آن را مصوب کرده است این امید هست که بتوانیم ذخایر امدادی‌مان را افزایش و تکمیل کنیم.

۱۳۹۵/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...