نسخه چاپی

تنش در روابط هند و پاكستان شدت گرفت

صدور بیانیه از سوی دفتر نخست وزیری پاكستان و احضار سفیر هند در اسلام آباد برای ابلاغ اعتراض این كشور به حوادث خونین كشمیر تحت كنترل هند،تنش بین دو كشور همسایه دارای جنگ افزار هسته ای را افزایش داد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، دفتر نخست وزیر پاکستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد نخست وزیر این کشور از کشته شدن 'برهان وانی ' یکی از رهبران کشمیر و دیگر شهروندان بی گناه توسط ارتش هند نگران است .

درادامه این بیانیه اضافه شده است 'نوازشریف' خواستار برگزاری همه پرسی در منطقه کشمیر برای تصمیم گیری در خصوص سرنوشت خود و پیوستن این منطقه به پاکستان و یا هند است .

دولت پاکستان همچنین شب گذشته با احضار 'گوتم بامباوالا' سفیر هند در پاکستان،اعتراض رسمی اسلام آباد را به درگیری های خونین روزهای اخیر در کشمیر تحت کنترل هند به وی ابلاغ کرد.

درجریان احضار سفیر هند به وزارت امور خارجه ،'اعزاز احمد چودری ' قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان ،مراتب اعتراض و نگرانی اسلام آباد را نسبت به کشته شدن 'برهان وانی ' رهبر حزب المجاهدین کشمیر و کشته شدن تعدادی از افراد معترض در کشمیر تحت کنترل هند را به وی ابلاغ کرد.

طرف پاکستانی اظهار کرد که استفاده از زور علیه اعتراض صلح آمیز مردم به قتل غیر قانونی یکی از رهبران کشمیر مایه تاسف و نقض حقوق بشر و آزادی بیان است .

قائم مقام وزارت امور خارجه درادامه خاطرنشان کرد پاکستان معتقد است که مردم سرزمین کشمیر ازجمله تحت کنترل هند باید با برگزاری انتخابات آرام برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

' ویکاس سواروپ ' سخنگوی وزارت امور خارجه هند نیز روز سه شنبه در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان گفت که این بیانیه نشان دهنده حمایت پاکستان ازتروریسم و استفاده از آن به عنوان ابزار سیاست دولتی این کشور است .

وی به پاکستان توصیه کرد که از دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه خودداری کند.

'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند نیز در سخنانی با اشاره غیر مستقیم به پاکستان گفت آنهایی که به تروریست ها پناه می دهند از این افراد برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند.

به گفته مقامات محلی، درگیری بین پلیس و معترضان به قتل 'برهان مظفر وانی ' سرکرده گروه غیر قانونی حزب المجاهدین در چند روز گذشته تاکنون بیش از 30 کشته و 300 مجروح برجا گذاشته است.

درگیری ها بین پلیس و معترضان از روز شنبه بعد از تشییع جنازه 'برهان مظفر وانی ' یکی از سرکردگان گروه غیر قانونی حزب المجاهدین هند در کشمیر آغاز شد.

نیروهای امنیتی هند روز جمعه با دریافت اطلاعاتی درخصوص حضور 'وانی ' در نماز جمعه منطقه 'انانتاگ ' در ایالت جامو و کشمیر با محاصره منطقه،وی و دو همراهش را به قتل رساندند.

پلیس برای دستگیری این رهبر جوان حزب المجاهدین که محبوبیت زیادی در بین جوانان کشمیر داشت ،15 هزار دلار جایزه تعیین کرده بود.
پلیس کشمیر برای کنترل اوضاع از روز شنبه ممنوعیت رفت و آمد و تجمع در شهرهای سرینگر،پولواما،انانتیگ ،شوپیان ،کوپوارا ، و کولگام به مرحله اجرا گذاشت .

دولت هند در چند روز گذشته دوهزار نیروی کمکی برای کنترل اوضاع به منطقه اعزام کرده است .

دولت محلی از روز شنبه تلفن همراه و اینترنت را در ایالت جامو و کشمیر قطع کرده است.

وزیر کشور هند همچنین دوبار در تماس با 'محبوبه مفتی ' سروزیر ایالت جامو و کشمیر در خصوص حمایت کامل دولت مرکزی به وی اطمینان داد.

گروه شبه نظامی حزب المجاهدین ،دولت هند را تهدید به انجام حمله های تلافی جویانه در دهلی نو پایتخت هند کرده است.

'سید صلاح الدین'،رهبر گروه غیرقانونی حزب المجاهدین هند گفت که هدف قراردادن غیر نظامیان عواقب جدی برای هند به دنبال خواهد داشت.

'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند روز سه شنبه بلافاصله بعد از بازگشت از سفر چهار روزه به کشورهای آفریقایی برای بررسی خشونت ها و ناآرامی های دره کشمیر نشست اضطراری تشکیل داد.

در این جلسه که وزرای کشور،دفاع،خارجه،مشاور امنیت ملی و تعدادی از مقامات امنیتی حضور دارند،آخرین وضعیت امنیتی کشمیر و راههای مهار خشونت ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

'راجنات سینگ ' وزیر کشور هند نیز که قرار بود برای شرکت در اجلاس امنیتی هند و امریکا به واشنگتن سفر کند ،سفرش را به تعویق انداخت.

منابع دولتی اعلام کردند که دولت هند اراده جدی برای نابودی شبه نظامیان حزب المجاهدین و دیگر گروههای شبه نظامی فعال در کشمیر دارد.

.هند و پاکستان از زمان استقلال در سال 1947 تاکنون برسر حاکمیت بر این منطقه بایکدیگر مناقشه دارند.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخش دیگر در پاکستان قرار دارد و هر دو کشور ادعای مالکیت بر کل این منطقه را دارند.

دو کشور از زمان استقلال تاکنون دو بار برسراین منطقه با هم وارد جنگ شده اند و همچنان بخش زیادی از مشکلات دو کشور مربوط به این منطقه است .

کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است .

درگیری شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 تاکنون 68 هزار کشته برجا گذاشته است.

۱۳۹۵/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...