نسخه چاپی

شهر بدون بیكار كشور!

با توجه به ظرفیت های استان قم در بخش اقتصاد و وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص این مسئله كه قم شهر بدون بیكار باشد انتظار زیادی نیست.

به گزارش نما به نقل از سایت خبری ثامن؛قم دارای کمترین دریافت کننده بیمه بیکاری در کشور است در این خصوص سید مجتبی موسوی مدیرکل تامین اجتماعی استان قم گفت: مقرری بگیران بیمه بیکاری تامین اجتماعی در استان فقط نیم درصد بیمه شدگان اصلی را شامل می شود.

این آمار یعنی جوانان قمی اشتغال را به دریافت بیمه بیکاری ترجیح می دهند، پرداخت بیمه بیکاری به کسانی تعلق می گیرد که به عللی از کار اخراج شده و یا به عوامل دیگر از گردونه کار خارج می شوند، با توجه به اوضاع اقتصادی این مسئله که یک نفر بیکار شود امری دور از ذهن نیست و با توجه به این مسئله که یک شخص سال ها بیمه پرداخت کرده می تواند برای مدتی از بیمه بیکاری استفاده کند اما جوانان قمی ترجیح می دهند حتی اگر از شغل قبلی بیکار شدند سراغ شغل جدید بروند.

با توجه وجود به نیروی انسانی ماهر و فعال و با انگیزه می توان به جرات گفت اگر همه ظرفیت های اقتصادی استان قم به کار گرفته شود علاوه بر ریشه کنی بیکاری در استان می توان برای شهرهای همجوار نیز زمینه اشتغال فراهم کرد و قم را تبدیل به یک شهر بدون بیکار کرد که حتی همان نیم درصد بیمه بیکاری را نیز دریافت نکنند.

قم دارای شهرک های صنعتی بسیار مهم و تاثیر گذار در اقتصاد استان و کشور است شهرک های صنعتی سلفچگان و شهرک صنعتی شکوهیه از مهترین قطب های اقتصادی هستند که متاسفانه آمارهای موجود نشان می دهد این شهرک ها نه تنها از همه توان خود استفاده نمی کنند بلکه برخی از کارگاه ها وکارخانه ها به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده و بخشی نیز تنها با 30 درصد ظرفیت مشغول فعالیت است.

کارگاه هایی که زیر ساخت های اولیه را دارا می باشند اما صاحبان آن برای راه اندازی کامل نیاز به تامین مالی دارند که طبق معمول با کارشکنی بانک ها روبرو می شوند.

با توجه به ظرفیت های صنعتی استان قم و همچنین اهمیت شهر قم در سطح ملی و بین المللی انتظار می رود که اعتبارات ویژه ای برای این استان در نظر گرفته شود که نه تنها این اتفاق رخ نمی دهد بلکه به گفته استاندار قم با وجود اینکه قم در رتبه بیستم درآمد زایی قرار دارد اما در تخصیص اعتبارات در رتبه آخر قرار دارد که ظلم بزرگی به قم است.

باید گفت قرار گرفتن قم در آخرین رتبه تخصیص اعتبارات نه تنها ظلم به قم بلکه ظلم به کشور است زیرا شهرهای صنعتی که دارای چندین شهرک صنعتی هستند نه تنها برای استان بلکه برای کشور اهمیت ویژه ای دارند.

به طور مثال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در مرکز ایران واقع شده است، این منطقه ، به عنوان مهمترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در جاده ابریشم ، راه آهن سراسری و بزرگراههای اصلی شمال، جنوب ، شرق و غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا ، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان کشور ایفا نماید.

با توجه به اهمیت راهبری و اقتصادی کلان شهر قم مسئولین کشوری باید نگاه خود را به قم تغییر دهند وبا تخصیص اعتبارات ویژه و همچنین فراهم نمودن شرایط بهتر به رونق اقتصاد و اشتغال قم که ارتباط مستقیم با اقتصاد ملی دارد کمک کنند.

۱۳۹۵/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...