نسخه چاپی

لاریجانی : 90 درصد بودجه هزینه جاری است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 90 درصد بودجه كشور هزینه جاری است و 10 درصد آن برای آبادانی هزینه می‌شود، زیرا دولت با بزرگ‌شدن به غده‌ای برای نظام تبدیل شده است و كوچك‌سازی آن هزینه‌ها را كاهش می‌دهد.

به گزارش نما، علی لاریجانی چهارشنبه شب در هفتمین یادواره شهدای منطقه دروازه‌ری قم که در مسجد حضرت ولی عصر(عج) این منطقه برگزار شد، با بیان اینکه مردم باید با روحیه حماسی مقابل دشمن ایستادگی کنند، اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدا روحیه حماسی جامعه اسلامی را تقویت می‌کند و سبب می‌شود ملت با توان بیشتر بتواند مقابل کشورهای زورگو ایستادگی کند.

وی با اشاره به برخی از کشورهایی که مقابل استکبار ضعیف هستند، مطرح کرد: این کشورها نسبت به ملت خود قدرتمند بوده اما به عنوان نوکران آمریکا تجهیزات مورد نیاز را در اختیار کشورهای متجاوز قرار می‌دهند؛ برخی از کشورهای مدعی اسلام جنگ‌ها و خون‌ریزی‌های بسیاری را آغاز کرده‌اند که این اقدامات برگرفته از توطئه کشورهای بزرگ است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای مذکور دارای امکانات اقتصادی و منابع انسانی مطلوبی هستند، خاطرنشان کرد: نداشتن روحیه جهادی و حماسی این کشورها را به ضلالت کشانده است، مردم کشور یمن بزرگ و با غیرت بوده اما سعودی‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند این کشور را در مدت کوتاهی تصرف کنند.

لاریجانی از سکوت کشورهای استکباری نسبت به حمله سعودی‌ها به یمن یاد کرد و گفت: مجامع کشورهای غربی با برنامه‌ریزی بستر حضور مسؤولان ارشد آل‌سعود در جمع منافقان را فراهم کردند تا توطئه‌های خود را دنبال کنند.

وی داشتن روحیه حماسی را یکی از لازمه‌های داشتن کشور موفق دانست و تصریح کرد: حرکت‌های شهادت‌طلبانه افتخارات بسیاری را نصیبت نظام اسلامی کرده و ملت ایران با تکیه بر روحیه حماسی مقابل دشمن‌های غربی ایستاده و با موفقیت به سرافرازی رسیده است.

لاریجانی دستاوردهای کنونی نظام اسلامی را مدیون خون شهدا خواند و ادامه داد: شهدا زنده بوده و نیازی به یادواره‌ها ندارند اما ملت و نظام به این جلسات به عنوان پشتوانه استقامت خود نیاز دارند.

وی با بیان اینکه یادآوری آرمان‌های شهدا عمق ایمان مردم جامعه را افزایش می‌دهد، گفت: صبر، یقین، عدالت و مجاهدت از پایه‌های اصلی ایمان است؛ مبنای هدایت‌های امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدا در بدنه مردم بوده زیرا با این اقدام پایه‌های ایمان در جامعه اسلامی تقویت می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی استقامت در مقابل مشکلات را عامل موفقیت نظام اسلامی خواند و اضافه کرد:‌ با پیروزی انقلاب اسلامی جوانان مجاهد در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافته و سبب پیروزی انقلاب اسلامی در میدان جنگ سخت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بر آرمان‌های امام خمینی(ره) تکیه داشته‌اند، مطرح کرد: با پایان هشت سال دفاع مقدس این آرمان‌ها به سرمایه‌ای برای نظام اسلامی تبدیل شد به همین علت کشورهای قدرتمند جهان به این نتیجه رسیده‌اند که توان مقابله با نظام اسلامی را ندارند و به همین دلیل طی سه دهه اخیر هیچ کشوری جرأت تعرض به نظام اسلامی را نداشته است.

لاریجانی از تجاوز دشمن به خاک کشورهای مجاور ایران اسلامی یاد کرد و گفت: سرمایه مجاهدت مردم ایران دشمن را هراسان کرده است و این دستاورد به عنوان ذخیره‌ای برای نظام اسلامی باید تقویت شود.

وی مجاهدت در عرصه اقتصادی را یکی از نیازهای نظام اسلامی دانست و افزود: اکنون وضعیت منطقه مطلوب نیست زیرا کشورهای منطقه با نابسامانی امنیتی درگیر هستند و این موضوع در کشورهای افغانستان، عراق، بحرین و سوریه به خوبی قابل مشاهده است و به همین علت ظرفیت‌های نظامی و امنیتی نظام اسلامی باید تقویت شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه تامین امنیت اقتصادی کشور نیازمند پشتوانه دفاعی و امنیتی است، مطرح کرد: ایران اسلامی در خارج از کشور با تدبیر رهبر انقلاب اسلامی دشمنان را از نزدیک شدن به ایران بازداشته و با توجه به اینکه با موشک و سلاح نمی‌توان از خود دفاع کرد و نیروی انسانی مجاهد دشمن را هراسان می‌کند، باید روحیه جهادی نظام تقویت شود.

رئیس قوه مقننه گسترش تحریم‌ها را راهبرد دشمن برای تضعیف نظام اسلامی خواند و اضافه کرد: اقتصاد بدون مردم تغییر نمی‌کند به همین علت باید اقتصاد به توده‌های مردم واگذار شود و دولت در این راستا به حمایت و نظارت مشغول باشد؛ افزایش توفیقات جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف نیازمند تقویت دستاوردهای ایران اسلامی در عرصه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه وجود نیروی انسانی متخصص آمادگی جهش نظام اسلامی در حوزه اقتصادی را تامین می‌کند، اظهار کرد: جوانان متخصص کشور کارایی نظامی ایران را افزایش داده‌اند و می‌توانند در عرصه اقتصادی نیز سبب پیشرفت شوند.

لاریجانی یادآور شد: اقتصاد دولتی فساد را به دنبال دارد اما مردمی شدن اقتصاد سبب حضور افراد متخصص در کشور می‌شود به همین علت رهبر انقلاب اسلامی سیاست‌های اصل 44 را مطرح کردند و مجلس آنها را تصویب کرده تا اقتصاد به مردم واگذار شود اما این اصل اجرا نشده است زیرا جوانان از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند اما امکان سرمایه‌گذاری به آنها داده نمی‌شود و تسهیلات بانکی در اختیار قطب‌های قدرتمند قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی کشور بیشتر به بخش خدمات داده می‌شود، گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تولید ملی است به همین علت تسهیلات باید به صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌های تولیدی واگذار شود در صورتی که اکنون این ظرفیت‌ها به شرکت‌های بزرگ دولتی و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها واگذار می‌شود و با وجود درنظر گرفتن شرایط بسیار سخت ویژه دانشجویان و متخصصان جامعه اسلامی مبلغی برای آنها باقی نمی‌ماند.

لاریجانی از راه‌اندازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت یاد کرد و گفت: بر اساس گفته‌های رهبر انقلاب اسلامی دولت باید از اقتصاد مردمی حمایت کند اما این عملیات نیازمند کوچک‌سازی ساز و کارهای دولتی است زیرا اکنون دستگاه‌های دولتی وسیع هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 90 درصد بودجه کشور هزینه جاری است و 10 درصد آن برای آبادانی هزینه می‌شود زیرا دولت با بزرگ‌شدن به غده‌ای برای نظام تبدیل شده است و کوچک‌سازی آن هزینه‌ها را کاهش می‌دهد که در این راستا دولت باید روحیه مجاهدت داشته باشد و با تفکر انقلابی امور خود را دنبال کند.

وی با تاکید بر اینکه شکوفایی اقتصادی بدون وجود امید در جامعه رخ نمی‌دهد، تصریح کرد: اکنون در حوزه اقتصاد نیازمند روحیه مجاهدت هستیم زیرا این روحیه در هر دوره‌ای در هر عرصه‌ای تاثیرگذاری خاص خود را دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه به تدبیر رهبر انقلاب اسلامی فضا برای آغاز حرکت اقتصادی عمیق‌تر در نظام اسلامی آماده‌سازی می‌شود، گفت: دولت باید کارها را با ایجاد امیدواری به توده‌های مختلف مردمی واگذار کند هرچند تاکنون حرکت مطلوب در این ریل آغاز نشده است.

وی از افزایش قیمت و فروش دو برابری نفت یاد کرد و ادامه داد: با این شرایط بستر برای سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر در کشور ایجاد می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدهی‌های شهرداری مشکلاتی برای شهر قم به دنبال داشته است، گفت: برای رفع این مشکلات تدابیری اندیشیده شده است؛ مدیران و مسؤولان استان قم تلاش می‌کنند تا آبادی در قم سرعت بیشتری داشته باشد.

۱۳۹۵/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...