نسخه چاپی

محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با نما:

برخی از محیط دانشگاه برای عضوگیری سیاسی استفاده می كنند/ اردوهای مختلط فسادزا است

عکس خبري -برخي از محيط دانشگاه براي عضوگيري سياسي استفاده مي كنند/ اردوهاي مختلط فسادزا است

اگر ضرورت ایجاب كند دانشجویان در یك كلاس مختلط در پای درس بشینند قطعا ضرورتی برای برگزاری اردوهای مختلط برای علم آموزی وجود ندارد. این اردوها بیشتر جنبه ی تفریحی دارد و حتی كنترل محدودی كه دانشگاه ها برای پیگیری روابط سالم وجود دارد در اردوها وجود ندارد و امكان بروز فساد در این اردوها وجود دارد

باتوجه به اینکه برگزار نشدن اردو های مختلط و کنسرت ها در دانشگاه ها همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست،اینگونه موارد در دانشگاه ها هنوز وجود دارد و با سکوت وزیر علوم مواجه شده است. خبرنگار نما پیرو این موضوع، گفتگویی را با دکتر قدیری ابیانه و عضو انجمن علمی علوم راهبردی انجام داده است که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.


 با توجه به اینکه برگزار نشدن اردوهای مختلط همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست سکوت وزیر علوم درباره ی ادامه سریال اردوهای مختلط را چگونه تحلیل می کنید؟

دانشگاه محل علم آموزی است و برای این منظور باید محیطی سالم در جو دانشگاه حاکم باشد و یکی از معیارهای سلامت در یک دانشگاه تنظیم روابط بین دانشجویان و بخصوص بین دختران دانشجو و پسران دانشجو است اگر ضرورت ایجاب کند دانشجویان در یک کلاس مختلط در پای درس بشینند قطعا ضرورتی برای برگزاری اردوهای مختلط برای علم آموزی وجود ندارد. این اردوها بیشتر جنبه ی تفریحی دارد و حتی کنترل محدودی که دانشگاه ها برای پیگیری روابط سالم وجود دارد در اردوها وجود ندارد و امکان بروز فساد در این اردوها وجود دارد متاسفانه برخی ها تلاش می کنند از محیط دانشگاه هم برای عضوگیری سیاسی به دفع خود بهره ببرند و هم سعی می کنند برنامه هایی را تدارک ببینند تا دین گ یزی را در بین دانشجویان توسعه دهند و ریشه ی ایمان را دلشان خشک کنند و در این راه بر روی خواهش های نفسانی آنان سرمایه گذاری می کنند و نباید تصور کرد کسانی که با وجود تاکیدات رهبری٬ برای اردوهای مختلط برنامه ریزی می کنند انگیزه ی سالمی داشته باشند لذا حتما باید با این موضوع برخورد شود اما اگر این ماجرا ادامه دارد باید از خود پرسید آیا وزیر علوم حساسیتی نسبت به این موضوع ندارد و یا حتی خود مایل به برگزاری این اردوهاست و یا فاقد توان مدیریتی برای کنترل این مسائل است؟
و کسانی که دست به اینکارها می زنند نگران برخورد وزیر با خودشان نیستند
در صورت اول اگر وزیر خود معتقد به این امور باشد ضعف آسمانی او را به نمایش می‌گذارد و اگر مورد دوم صادق باشد ضعف مدیریتی وی را به نمایش میگذارد.
اول وقتی که وزیر علوم در انتصاب افراد معیارهای اسلامی را رعایت نمی کند و افراد مسئله دار را برای تصدی پستهای مدیریتی در وزارت علوم و انتصاب افراد مسئله دار در راس دانشگاهها انجام می دهد و می گمارد باید مدنظر اینچنین نابسامانی هایی هم بود
حال این سوال پیش می آید آیا او خود مایل است چنین افرادی را برای این سمت ها برگزیند یا از جاهای بالاتری برایشان تعیین تکلیف می شود و او را مجبور به انتصاب اینگونه افراد می نماید.
مثلا اخیرا مطابق با آنچه مطبوعات گزارش کرده اند فردی که در فتنه ۸۸ دست داشته و حتی دستگیر شده بوده در راس هیئت تخلفات می گذارند که این یک نمره ی بسیار منفی برای یک مدیر است طبیعتا چنین فردی نه تنها با متخلفین برخورد نخواهد کرد بلکه با کسانی که با این تخلفات مقابله می کنند برخورد خواهند کرد اینجا اگر وزیر به وظیفه ی خود عمل نکند هم مجلس شورای اسلامی هم شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف به برخورد هستن و لذا باید این سوال را از شورای انقلاب فرهنگی پرسید که برای مقابله با کسانی که چنین اردوهای مختلطی را برگزار می کنند چه برخوردی کرده اند و چه تدابیری اندیشیده اند؟


 بنظر شما سکوت مسئولان مربوط و به کارگیری مسئولانی که در به عناصر فتنه وابسته هستند را چطور می شود تحلیل کرد؟

مسئولین نباید در مقابل این مسائل سکوت کنند حتما باید برخورد صورت بگیرد حتی من پیشنهاد میکنم تشکل های دانشجویی یا بسیج یا تشکل هایی که در هر شهری هستند تشکل های اسلامی از مسئولین دانشگاهی که چنین اردوهایی را برگزار می کند به دستگاه قضایی شکایت کند همین که پای این مسئولین به دادگاه و دادگستری و راه رو های آن باز شود خود جنبه ی بازدارنده خواهد داشت.


بنظر شما هدف نهایی از برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه ها با توجه به اینکه خلاف قانون و مقررات هست و سکوت و گاهی انکار مسئولین مربوطه چه هست؟ هدفشان چه چیزی است؟

سکوت مسئولین جایز نیست اما انکار آن کار ساده ای نیست و با یک تکذیب مسئله حل نمی شود به هر حال باید همانطور که گفتم هم به دستگاه قضایی هم به شورای عالی فرهنگی هم به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی شکایت صورت گیرد یکی از وظایف دستگاه قضایی پیشگیری از جرم و زمینه ی فساد است از این منظر نیز دستگاه قضا میتواند وارد شود به هر حال نباید نسبت به این مسائل بیتفاوت بود البته دانشگاه باید با محوریت نهاد رهبری زمینه ی ارتباط سالم برقرار شود و بخصوص مسئله ی ازدواج دانشجویی و فراتر از آن ازدواج دانشجویان در برنامه ی کاری قرار گیرد یعنی باید اگر یک دانشجو قصد ازدواج داشت حتی اگر با غیر از دانشجو به نوعی مورد حمایت قرار گیرد در حالی که الان فقط ازدواج دانشجویی بین دانشجویان مطرح است درحالی که باید مسئله فراتر از آن باشد و به اصل ازدواج توجه شود.

۱۳۹۵/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...