نسخه چاپی

نخستین واكنش ایران به تصویب قانون منع خرید آب سنگین در آمریكا

سخنگوی سازمان انرژی اتمی كشورمان پیرامون تصویب قانون منع خرید آب سنگین در مجلس نمایندگان آمریكا توضیحاتی را ارائه كرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "بهروز کمالوندی" در واکنش به تصویب قانون منع خرید آب سنگین از ایران در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: ما ماه‌‌ها برای خروج 32 تن آب سنگین با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم چرا که برای ورود به این بازار به دلایلی چون گستردگی و پیشرفتگی این بازار تلاش می‌کردیم.

وی ادامه داد: این مذاکرات نتیجه داده و ما قراردادی را منعقد کردیم اما پس از این که این قرارداد منعقد شد و تنظیم‌های لازم را نیز گرفتیم ما گفتیم که باید در قرارداد تجدید نظر شود به این دلیل که اگر چه ما برای اجرای تعهدات به دولت شما به خاطر تضمین‌های داده شده اعتماد داریم اما کنگره تصمیمی را گفت که دولت هم قادر به جلوگیری از آن نبود بنابراین باید در این قرارداد تجدید نظر شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: هم زمان با این که ما شروع به تجدید نظر کردیم یکسری تندرو‌ها در کنگره تلاش کردند تا جلوی فروش آب سنگین به ایران را ببندند و اگر این قرارداد بسته نشده بود به طور کلی اجازه هیچ گونه فروش آب سنگین ما را به بازار آمریکا نمی‌دادند اما چون این قرارداد بسته شده بود مجبور شدند جلوی قراردادهای بعدی را بگیرند.

کمال‌وندی با اشاره به این که این مصوبه فروش 32 تن آب سنگین را مستثنی کرده گفت: چند روز پیش تمام مراحل کار انجام شد و بعد از اینکه مبلغ مربوطه را دریافت کردیم محموله را نیز تحویل آن‌ها دادیم و این محموله اکنون در راه رفتن به مسیر آمریکا است و فروش این 32 تن آب سنگین به ایالات متحده برای ما اهمیت دارد چرا که راه خوبی برای اثبات کیفیت و کالای ما به دیگر بازارها است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اقدام کنگره نقض بر جام خواهد بود اظهار داشت: آمریکا تصمیم گرفته که دیگر از ما کالای آب سنگین نخرد و این موضوع مغایرتی‌ با بر جام ندارد اما اگر بخواهد جلوی فروش این کالا را به دیگر کشورها بگیرند قطعا نقض بر جام خواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه اگر این نقض صورت بگیرد واکنش ایران چه خواهد بود گفت: ما بعید می‌دانیم که آمریکا چنین کاری را بخواهد انجام دهد چرا که معنی این کار این خواهد بود که آن‌ها می‌خواهند قوانین و مقررات خود را به دیگران تحمیل کنند چرا که بر اساس بر جام ما با دیگر کشورها نیز توافقاتی‌ داریم و علی‌القاعده این اتفاق نباید بیافتد.

وی ادامه داد: ما مذاکراتی‌ را با روسیه و برخی از کشورهای اروپایی داریم که به زودی این آب سنگین ما وارد بازار‌های آن‌ها خواهد شد.

کمال‌وندی تأکید کرد: بارها اعلام کردیم که اگر قرار باشد به حالت قبل بازگردیم‌ به وضعیتی باز خواهیم گشت که باعث حیرت و تعجب طرف مقابل خواهد شد و این به خاطر توانایی خوب کشور در زمینه دانش پذیری است اما اعتقاد به این کار نداشته و معتقدیم طرفین باید بر اساس توافقات طرفین تعهدات خود را انجام دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال باید واقع‌ّین و آماده بود که اگر در هر شرایطی لازم باشد به شرایط گذشته باز گردیم و گذشته را هم جبران خواهیم کرد و به طور مثال مقام معظم رهبری هم به این موضوع اشاره کرده‌اند که ظرف کمتر از یک سال و نیم به صد هزار سو غنی‌سازی برسیم.

۱۳۹۵/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...