نسخه چاپی

كشتي ايران در المپيك عرض اندام كرد

اولین اظهارات رسول خادم پس از المپیك

عکس خبري -  اولين اظهارات رسول خادم پس از المپيک

خادم در مورد روند كشتی اظهار كرد: ما شاهد یك حركت جدی و جدید در كشتی كشور هستیم كه در المپیك عرض اندام كرد. فرنگی به یك نوع با نتیجه قابل توجه و آزاد با نوع كلاس كشتی و شیوه كشتی ایرانی، عرض اندام كردند.

به گزارش نما، كشتي آزاد ايران با يك مدال نقره و دو برنز به كار خود در المپيك پايان داد و اگر رضا يزداني دچار مصدوميت شديد نمي شد، مي توانست يك مدال طلا نيز به كارنامه آزادكاران اضافه كند و نتيجه اي بسيار خوب را به ثبت برساند، هر چند كشتي آزاد نتيجه اي بسيار بهتر از المپيك پكن به دست آورد و پيشرفت فني در عملكرد بيشتر ملي پوشان مشهود بود.
رسول خادم مدیر تیمهای ملی و امور فنی كشتي در رابطه با نتايج كشتي در المپيك در گفتگو با ایسنا اظهار كرد: عملكرد كشتي ايران در المپيك لندن را از دو زاويه مي‌توان بررسي كرد؛ يكي نتايج و يكي عملكرد، در كشتي فرنگي نتايج و عملكرد نزديك بود ولي در كشتي آزاد در نتايج با عملكرد فاصله داشتيم.


وي افزود: اين يك حقيقت است كه المپيك نتيجه محور است و تمام كشورهاي دنيا تلاش مي‌كنند كه به اين نتايج دست پيدا كنند. ولي براي رسيدن به اين نتايج گاهي عوامل مختلفي دست به دست هم مي‌دهند كه در رسيدن يا نرسيدن مؤثر هستند. ما در كشتي فرنگي نتايج خوبي داشتيم و كشتي‌گيراني داشتيم كه كشتي تضمين شده داشتند و در شرايط مختلف زياد تفاوت نمي كنند و اگر به يك باره به افت بدني دچار شوند با اتكا به شعور فني و اراده ورزشي كه داریم كار را كنترل مي‌كنیم و افت نمي‌كنیم يا اگر با قرعه بد روبر بشویم تأثير رواني آنچنان ندارد كه بر روي كشتي‌گير تأثير بگذارد.
قهرمان المپيك آتلانتا تصریح کرد: ما شرايطي داشتيم كه بعد از چند سال زحماتي كه همكار عزيز من محمد بنا و همكارانشان در كشتي فرنگي كشيده بودند به ثمر نشست. خوشبختانه بنا از رده‌ جوانان اين كشتي‌گيران را جمع و شناسايي كرده و بر روي آن ها كار كرده است و خودش در بزرگسالان نيز با آن ها بوده است. در يك سيستم گلخانه‌اي اين كشتي‌گيران پرورش پيدا كرده‌اند و با آن‌ها مسابقات مختلف از جمله آسیايي و جهاني رفته است و تجربه‌اندوزي كرده‌اند و اين فرايند باعث شده كه اين كشتي‌گيران به يك بلوغي رسيده‌اند و باعث شدند يك افتخار بزرگ براي كشتي فرنگي كشور بدست آيد.


دارنده دو مدال طلا و يك نقره جهان تاکید کرد: در عملكرد كشتي‌ فرنگي ما يكسري از كشتي‌گيران به بالاترين نقطه ممكن رسيدند. كار حميد سوريان يك كار بسيار مشكل بود، حتي دشوار تر از كشتي گيران ديگر ما. من شاهد بودم كه سوريان چقدر با زحمت توانست در شرايط رواني متعادل خودش را نشان دهد و اميد نوروزي واقعا مقتدر قهرمان شد و قاسم رضايي كه شايد نسبت به ديگر كشتي گيران اميد كمتري به او بود خيلي خوب ظاهر شد.


وی تاکید کرد: حبيب اخلاقي هم با بدترين قرعه ممكن روبرو شد و اين بر كارش تأثير گذاشت. او شايسته مدال بود. بشير باباجان زاده نياز به تجربه داشت اما در كشتي با حريفي كه گمان نمي كرد شكست بخورد كشتي اش نامتعادل شد. سعيد عبدولي نيز كه راجع به آن صحبت بسيار شده است. ما عملا نتيجه‌ بسيار خوبي در كشتي فرنگي گرفتيم و عملكرد آن ها هم سايه انداخت بود روي كل تيم.


سرمربي تيم ملي كشتي آزاد در مورد عملكرد اين تيم گفت: در كشتي آزاد عملكردها را بايد تفكيك كنيم. من از عملكرد پنج كشتي‌گيرمان رضايت نسبي دارم اما از دو نفر آن‌ها رضايت نسبي ندارم. من از حسن رحيمي و مهدي تقوي كه بسيار در اردوهاي تداركاتي و مسابقات زحمت كشيدند انتظار این شکست را نداشتم. البته حسن رحيمي که تازه از روي تشك بيرون آمده بود دوباره براي كشتي به روي تشك خوانده شد كه ما هم نسبت به اين كار اعتراض داشتيم و اين باعث از دست رفتن تمركز وي شد و نتوانست كشتي را روي تشك جمع كند و بر خلاف كشتي اولش كه يك كشتي ايراني را ارائه كرد در كشتي دوم يك كشتي ايستا گرفت.






وی ادامه داد: مهدي تقوي نيز از ايران كه مي‌رفتيم يك احساس رواني را روي دوش خود احساس مي‌كرد و مي‌گفت كه توقع كسب مدال طلا از من بسيار بالاست و من در فشار هستم. من احساس كردم كه از نظر رواني دارد افت مي‌كند، ما تلاش كرديم او را از لاكي كه قبل از مسابقه در آن فرو رفته بود در آوريم اما با قرعه‌اي که به وي خورد علي‌رغم همه تلاش‌هايي كه شد كه بتواند خود را در روي تشك حفظ كند اما نشد و پس زد و نتوانست، ولي اين‌ها واقعيت‌هايي است كه عملكرد اين دو كشتي‌گير عزيز كه خيلي هم زحمت كشيدند را نمي‌توانيم مثبت ارزيابي كنيم.


خادم اظهار كرد: اما از پنج كشتي‌گير ديگر رضايت نسبي داشتیم اما به آن نتيجه‌اي كه بايد نرسيديم كه در اين امر عواملي دخيل بود و ما شايستگي كسب دو مدال طلا در كشتي آزاد را داشتيم. فكر نمي‌كنم در كشتي سابقه داشت كه روس‌ها نتوانند هم در كشتي فرنگي و هم در كشتي آزاد نتيجه‌ مناسبي داشته باشند. ما در كشتي فرنگي روس‌ها را متوقف كرديم و در آزاد نيز آنها را متوقف كرديم كه دو كشتي گير آن‌ها با برخورد با كشتي گيران ما حذف شدند و اسماعيل پور آنقدر بر روي كودوخوف روس فشار آورد كه وي در كشتي هاي بعد نتوانست عملكرد مناسبي داشته باشد و در نهايت صاحب مدال نقره شد و اين نشاندهنده توانايي‌هاي كشتي‌گيران ما بود.


وی افزود: البته هم در فرنگي و هم در آزاد كتشي گيران نباید اصلا متكي بر قرعه و شانس باشند بلكه بايد متكي بر توانايي فني و رواني خودشان باشند اما يك واقعيت‌هايي اتفاق افتاد كه با همه سختي ناچار به پذيرفتن آن شديم.


خادم ادامه داد: در شرايط طبيعي يك تيم با چند قرعه سخت و چند قرعه خوب و چند قرعه معمولي روبرو مي‌شود و تيم به لحاظ رواني همديگر را بالانس مي‌كنند. ما به يكباره در شش وزن با شرايطي روبرو شديم كه با نفرات اصلي بايد كشتي مي‌گرفتيم و در گام جلوتر تمام گوي‌هايي كه تعيين تكليف كشتي را مي‌كرد به نفع حريفان شد. شما ببينيد كميل قاسمي در مقابل تايمازوف برنامه كادر فني را اجرا كرد كه تايمازوف متوقف شد و در تايم دوم نيز از نفس افتاد، اگر اين گوي‌ها به نفع ما بود ما برنده كشتي بوديم.






وی تاکید کرد: يك اتفاق بسيار بد براي رضا يزداني افتاده بود كه براي تيم خيلي دردناك بود. يزداني حريف روس را كه هفت ماه پيش در مقابل وي مصدوم شده بود را شكست داد. ما براي يزداني برنامه ويژه داشتيم. وي به دليل مصدوميت و بيماري‌هايي كه در طي اردو به آنها دچار شده بود، برنامه تمريني‌اش به هم خورد اما با تلاش كادر فني توانستیم وي را جمع كرده و از لحاظ رواني به سطح خوبي برسانيم. يزداني بهترين 96 كيلوگرم جهان كه گادیسوف روس بود را شكست داد. در دور دوم نيز حريف روسي‌الاصل قرقيزستاني را شكست داد. وي در سراشيبي كار افتاده بود اما به يكباره رباط و مينيسك پاره كرد و الان هم شرايط مناسبي ندارد. واقعا اين اتفاقات قابل پيش‌بيني و كنترل نبود و اين‌ها نيز اثرگذار بود اما نواقص كار نيز به قوت خود باقي است.


خادم در مورد انتشار مطلبي درباره اختلاف بين كادر فني و غلامرضا محمدي در لندن گفت: اين موضوع را رد مي كنم. غلامرضا محمدي همين الان به عنوان مربي در سالن تيم ملي تمرين مي دهد و در لندن هم با كادر فني در تماس بود. حتي بعد از كشتي يزداني، محمد طلايي كارتش را به او داد تا نزد ما بيايد. محمدي همواره حرمت موي سفيد را نگه مي دارد. او الان هم در كنار ما قرار دارد.


وي در مورد برنامه‌هاي آينده كشتي گفت: تيم‌هاي جوانان و نوجوانان ما که به مسابقات جهاني در چند روز آينده اعزام مي‌شوند، در اردو حضور دارند و برنامه های تمرین خود را دارند. نوجوانان هفته آينده به آذربايجان اعزام خواهند شد و كار سختي دارند.


خادم در مورد روند كشتي اظهار كرد: ما شاهد يك حركت جدي و جديد در كشتي كشور هستيم كه در المپيك عرض اندام كرد. فرنگي به يك نوع با نتيجه قابل توجه و آزاد با نوع كلاس كشتي و شيوه كشتي ايراني، عرض اندام كردند.
وی خاطر نشان کرد: مهمترين سرمايه‌اي كه از مسابقات كشتي المپيك بدست آمد آن جايگاهي است كه كشتي در اذهان عمومي پيدا كرده و اقبال عمومي مردم به سمت كشتي است. برخلاف رشته‌هاي ديگر كه سرمايه آن ها اقتصادي است سرمايه كشتي مردمي است و من اين را پشتوانه بسيار جدي مي بينم و با ادامه اين روند هم در كشتي آزاد و هم در فرنگي مي‌توانيم آن را تحكيم ببخشيم و مي‌توانيم با تيم‌هاي دوم و سوم پشتوانه‌هاي قوي در اين ورزش داشته باشيم.


مدیرتیمهای ملی در پایان ضايعه زلزله آذربايجان شرقي را تسلیت گفت و با بازماندگان ابراز همدردی کرد.

۱۳۹۱/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...