نسخه چاپی

احیای دریاچه ارومیه فعلا ممكن نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: در صورت اجرای طرح فازبندی در گذشته، دریاچه ارومیه در وضعیت بهتری قرار داشت.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: در صورت اجرای طرح فازبندی در گذشته، دریاچه ارومیه در وضعیت بهتری قرار داشت.

ناصر آق گفت:با توجه به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و وضعیت اقلیمی احیای دریاچه در آینده نزدیک تا حدودی غیر ممکن است و چنانچه طرح فازبندی اجرا می شد این امر زودتر به تحقق می پیوست.

پژوهشگرمطالعات دریاچه ارومیه گفت: آب دریاچه ارومیه در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک متر افزایش ارتفاع دارد و سالانه به طور میانگین در فصل گرما یک متر از ارتفاع آن به علت تبخیر کاسته می شود و با وجود غیرقابل پیش بینی بودن شرایط جوی انتظار می رود تا پایان شهریور امسال نیز این میزان از آب دریاچه کم شود.

آق ادامه داد: احیای دو سوم از دریاچه با ارتفاع میانگین 2 متر طبق طرح فازبندی به جای کل دریاچه در شرایط فعلی می توانست به احیای زود هنگام دریاچه منجر شود.

معاون علمی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه به شرط قبول واقعیت ها امکان پذیر است، که وضعیت کنونی بازنگری برنامه ها منطبق بر شرایط موجود را می طلبد.

وی اظهار کرد: میزان آب ورودی به دریاچه که 2.5 میلیارد متر مکعب بود که موجب پرشدن قسمتی از آن شد اما میزان بارش در آینده و رها سازی آب ازسدها قابل پیش بینی نیست و چنانچه از میزان بارش ها کاسته شود روند احیا کندتر خواهد شد.

وی همچنین خصوص وضعیت آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: احیای ارتمیا در دریاچه ارومیه موقت و مقطعی است و با گرم شدن هوا و افزایش غلظت نمک در آب که به بیشتر از 356 گرم نمک در لیتر برسد تعداد این موجودات آبزی نیز کمتر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه درباره بازگشت آرتمیا در صورت احیای دریاچه ارومیه گفت: تخم آرتمیا در شرایط طبیعی و میان نمک تا 100 سال هم می‌تواند سالم بماند و از این نظر مشکلی نیست اما مشکل اصلی شرایط فعلی دریاچه ارومیه است که غلظت بیش از حد نمک زندگی را بر این موجودات غیر ممکن ساخته است.

آق در رابطه با طرح فازبندی دریاچه ارومیه گفت: با اجرای این طرح آرتمیا به وفور در دریاچه تولید می‌شود و نه تنها نیاز اکوسیستمی و نیاز صنعت آبزی پروری کشور را تامین خواهد کرد بلکه می‌تواند منبعی برای صادرات چند میلیون دلاری نیز ایجاد کند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت الان دریاچه ارومیه احیای حیات آن باید با برنامه ریزی‌های مناسب صورت گیرد تا شرایط قابل قبول برای آرتمیا و جلبکهای تک سلولی در بخش‌هایی از دریاچه فراهم آید که در حال حاضر شوری دریاچه ارومیه 330 گرم در لیتر است و افزایش آن مجددا حیات آبزیان و جلبک ها را به خطر می اندازد.

۱۳۹۵/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...