نسخه چاپی

امشب چند نفر یارانه نمی‌گیرند؟

شصت و پنجمین مرحله پرداخت یارانه‌های نقدی مربوط به تیرماه سال جاری امشب به حساب خانوارها واریز می‌شود اما طبق اعلام معاون وزیر تعاون، رفاه و امور اجتماعی بنا بود تیر ماه امسال 700 هزار نفر از لیست دریافت یارانه حذف شوند، آیا امشب 74 میلیون و 300 هزار نفر یارانه خواهند گرفت؟

به گزارش نما به نقل از اقتصادآنلاین، بنا به قانون هدفمندسازی یارانه ها بنا بود با اجرای این قانون پرداخت یارانه هدفمند شده و به دهک های پایین اختصاص یابد اما از ابتدا این اتفاق نیفتاد و از بدو اجرای قانون 75 میلیون نفر یارانه دریافت کردند و در حالی که بنا بود در مراحل بعدی تعدادی از این افراد حذف شوند این اتفاق نیفتاد تا اینکه دوران کاری دولت دهم به پایان رسید.

دولت یازدهم نیز تا کنون توانسته سه میلیون و 300 هزار نفر را حذف کند و البته هنوز هم حدود 75میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند.

این در حالی است که بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سال 95، 24 میلیون نفر که سه دهک را در برمی گیرد باید از دریافت یارانه حذف شوند و آنطور که نمایندگان مجلس نهم مصوب کردند دولت از زمان ابلاغ قانون بودجه سه ماه برای اجرای این مصوبه فرصت دارد اما آیا اجرای چنین مصوبه ای در این مدت ممکن است؟

از سوی دیگر برخی از مسوولان دولت بر این باورند که اگر دولت بخواهد طبق برآورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین آمارهایی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده یارانه‌بگیران قابل حذف را تخمین بزند به بیش از هفت میلیون و 50 هزار نفر نخواهند رسید.

مبنای حذف یارانه نقدی چیست؟

در این راستا پیش تر اعلام شد که در تیرماه 700 هزار نفر از دریافت یارانه حذف خواهند شد، در گام اول برای حذف یارانه ها در سال جاری امشب تعدادی از خانوارها یارانه نمی گیرند (چیزی حدود 500 هزار خانوار).

بنا به این گزارش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از اطلاعات موجود درباره خودرو، محل سکونت، میزان تسهیلاتی که افرد از بانک ها دریافت کرده اند، احکام حقوق دولتی و غیردولتی، شغل ثبت شده افراد و اطلاعاتی از این دست درباره حذف یارانه تصمیم گیری کند. روند حذف به گونه ای است که هر یک از این عوامل دارای ضریبی هستند و هیچ یک به تنهایی تاثیرگذار نخواهند بود. در واقع برنامه حذف یارانه ظرفیتی را به حکمرانی اضافه کرده به اسم شناسایی که تا کنون وجود نداشته و در ابعاد خرد صورت نگرفته است.

۱۳۹۵/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...