نسخه چاپی

برجام در یكسالگی/ آنچه می خواستیم؛ آنچه شد-3

رضایی: برجام دولت را با چالش عمیقی مواجه كرده است/ تلاش برای خنثی نشان دادن بدعهدی های طرف مقابل، خطایی استراتژیك و گناهی نابخشودنی است

عکس خبري -رضايي: برجام دولت را با چالش عميقي مواجه کرده است/ تلاش براي خنثي نشان دادن بدعهدي هاي طرف مقابل، خطايي استراتژيک و گناهي نابخشودني است

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: این گناهی بسیار بزرگ و نابخشودنی است كه كسی بخواهد بدعهدی طرف مقابل را خنثی یا مثبت نشان دهد؛ این یك اشتباه استراتژیك است. به هر حال اگر امروز هم بتوان یك خسارت را پنهان كرد، فردا آثار آن هویدا می شود و آن روز، برای مردمی كه به كلام مسئولین شان اعتماد كرده اند، چه پاسخی می توان داشت؟


محمدابراهیم رضایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، با اشاره به یکساله شدن امضای برجام گفت: محوری ترین هدفی که برای برجام ترسیم شده بود، رفع تحریم ها بود که پس از یکسال از امضای برجام، باید گفت که در برخی از حوزه ها، گشایش های جزئی بوجود آمده است، اما از لحاظ کلیت، دستاورد خاصی نداشته است و دولت را دچار چالشی عمیق کرده است که باید برای آن چاره ای بیاندیشد و با یک طراحی مناسب، مسیری را برای برون رفت از وضعیت موجود ترسیم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با بیان اینکه به نظر می رسد که کمیته نظارت بر برجام مقداری کاهلی به خرج داده است، اظهار داشت: اعضای کمیته مدعی هستند که در حال بررسی و تجزیه و تحلیل عکس العمل های مناسب از طرف نظام هستند. در هر صورت، حداقل چیزی که می شود گفت این است که اعضای این کمیته از حالا به بعد، باید مواضع خود را شفاف تر بیان کنند؛ مثل آقای ولایتی که بخشی از واقعیت های مرتبط با برجام و عهدشکنی های طرف مقابل را آشکارا بیان کردند.

رضایی افزود: این کمیته باید به شکل واضحی در همان چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، به مردم گزارش بدهند تا از این طریق، یک هماهنگی نیز در نظام ایجاد بشود و همه با یک نگاه و موضع هماهنگ برای تحقق منافع ملی قدم بردارند. خدای ناکرده اگر تناقض و شکاف پیش بیاید، به گونه ای که عده ای یک حرف را بگویند و عده ای حرفی دیگر؛ خود این موضوع، خسارت کمی به دنبال ندارد. به هر حال این هیئت باید آخرین اخبار و اطلاعات و مطالبی که قابل بیان است را ارائه دهد و ابتدا باید به مجلس گزارش بدهد، که هفته آینده قرار است این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه اگر این هیئت، گزارش جامعی را ارائه کند، متناسب با آن می توان موضع گیری همه اجزای نظام را هماهنگ نمود و یک تقسیم وظیفه صورت داد تا در وقت مقتضی، تصمیم و عکس العمل مناسب اتخاذ شود، تصریح کرد: به نظر می رسد که دشمن دارد بازی جدیدی را طراحی می کند و اگر ما جدی و منسجم نباشیم، خسارت های زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

نماینده مردم خمین، اصرار برخی مسئولین در متعهد نشان دادن طرف غربی به برجام را اشتباهی بزرگ توصیف کرد و تصریح کرد: اگر تیم مذاکره کننده، به نمایندگی از نظام با دشمنان مذاکره کرده است، حال نباید به خاطر اینکه برجام را به هر نحو ممکن موفق نشان بدهد، مواضع خلاف منافع ملی اتخاذ کند. امروز برای همه آشکار شده است که آمریکا و اعوان و انصار او، با تمام وجود در مقابل ما صف آرایی کرده اند و حاضر نیستند کم ترین امتیازی را به ما واگذار کنند؛ بنابراین اگر کسی موضع گیری اش به گونه ای باشد که بدعهدی و عملکرد منفی دشمن را از اذهان پاک کند، خسارت خود این کم تر از دشمنی طرف مقابل نیست؛ درواقع با دادن اطلاعات غلط، نوع نگاه و باورها را به مسئله ای غلط معطوف می دارد.

رضایی با بیان اینکه برجام، توافقی است که همه نظام درگیر آن بوده اند و مرتبط با منافع ملی است، خاطرنشان کرد: این موضوعی نیست که به دولت یا دار و دسته حزب خاصی مربوط بشود تا چنانچه شکست خورد، به هر نحو ممکن آن را موفق جلوه دهند. امروز باید عقلا بنشینند و متناسب با شرایط، تدبیر مناسبی اتخاذ کنند. این گناهی بسیار بزرگ و نابخشودنی است که کسی بخواهد بدعهدی طرف مقابل را خنثی یا مثبت نشان دهد؛ این یک اشتباه استراتژیک است. به هر حال اگر امروز هم بتوان یک خسارت را پنهان کرد، فردا آثار آن هویدا می شود و آن روز، برای مردمی که به کلام مسئولین شان اعتماد کرده اند، چه پاسخی می توان داشت؟

۱۳۹۵/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...