نسخه چاپی

نقش رسانه در ايام ماه مبارك رمضان 6

روزه خواری مجازی!

عکس خبري -روزه خواري مجازي!

نگاهی به تاثیرات ماه رمضان در فضای مجازی

به گزارش نما،رمضان که می آید جامعه را خداگونه می کند ، نمی خواهم شعار بدهم این را هر کسی که در جامعه ی مسلمانان زندگی کرده باشد تایید می کند . کاملاً مشخص است که همه حال و هوای دیگری دارند. حتی اگر روزه دار نباشند باز هم از تاثیر رمضان دور نمی مانند بالاخره یک جوری معلوم می شود ماه خوب خدا اثرش را بر اعضای جامعه ی اسلامی گذاشته است. هر جا بروی سخنی از رمضان و روزه داری می شنوی یکی از تشنگی می نالد ، یکی از حال معنوی می گوید ، یکی خوابش می آید و... خلاصه همه از این ماه می گویند .
این حال و هوا محدود به دنیای واقعی ما آدم ها هم نیست، در دنیای مجازی هم که این روزها برای خودش برو و بیایی دارد، اگر می خواهی بدانی رمضان چه کرده است باید داخل شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی بروی و چرخی بزنی تا اوضاع دستت بیاید .
از چند روز مانده به رمضان اوضاع و احوال مجازآباد تغییر می کند. مسلمانان شروع می کنند به «شیر» (share) و «لایک» (like) کردن تصاویر مرتبط با رمضان. پشت سر هم عکس قرآن می گذارند و طبیعتاً این قرآن است که بحث «هات» این روزهای شبکه های اجتماعی می شود. یاد مولای عدل و عدالت (علیه السلام) هم در رمضان زینت بخش پیج های ((pages شیعیان است و ذکر موعود امم (عج الله تعالی فرجه الشریف) که نوید بخش قیامش در رمضان خواهد بود ، بر لبان کاربران در فضای مجازی تکرار می شود.
اما رمضان تنها اثر بر روی مسلمانان نمی گذارد! ضدمسلمانان و جریانات ضداسلامی هم در رمضان سعی می کنند در غل و زنجیر بودن شیطان را جبران کنند و بر حجم فعالیت هایشان بیفزایند. ضد مسلمانان با شروع رمضان فعالیت های خود را بیشتر می کنند تا شاید بتوانند از گرسنگی و تشنگی سواستفاده کنند و چیزکی در دام بیندازند. ترفند نخ نما شده شان هم همان بحث های تکراری درباره مضرات روزه داری است؛ از فلان مقاله در ناکجای اینترنت کپی پیست می کنند که بله اسلام غیرعلمی است و دنبال ضرر به انسان ها! مسلمانان هم همان جواب های همیشگی را به ضدمسلمانان می دهند و تقریباً این بحث تا پایان ماه روزه داری هر روز در شبکه های اجتماعی جریان دارد و معمولاً بحث به مسائل سیاسی و ژئوپلتیک و اقتصادی و.... می کشد و آخر سر هم ضدمسلمانان فحش می کشند به سوریه و لبنان و حزب الله و.... و تمام تا روز بعد!
اما این ها تمام رمضان شبکه های اجتماعی نیست، گاهی می بینی کسانی تصاویر و مطالب مربوط به رمضان و قرآن را لایک می دهند و «ریشیر» (reshare)می کنند که باورت نمی شود همین ها بودند تا دیروز عکس های آن چنانی و نوت های (note) نه چندان سازگار با مذاق اهل مذهب در شبکه پخش می کردند، انگار همین ها هم یک ماه روزه ی مجازی گرفته باشند. البته باید اضافه کرد در مواردی به معنای واقعی کلمه عده ای روزه ی مجازی می گیرند. یعنی از افطار تا سحر روزه خواری مجازی می کنند و از سحر تا افطار روزه می گیرند!
از شب های احیای مجازی هم بگذریم که عده ای تقدیرشان را در شب هایی که «سلام هی مطلع الفجر» است می خواهند مجازی رقم بزنند و خدا عالم است تقدیری که مجازی رقم خورده باشد چگونه است، شاید هم اثرش از دعای امثال من خیلی بیشتر باشد. نمی دانم!
نویسنده:علیرضا ملوندی

۱۳۹۱/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...