نسخه چاپی

برجام در یكسالگی/ آنچه می خواستیم؛ آنچه شد-4

كارخانه ای: ساختار كلی تحریم ها، به قوت خود باقی است/ مرور یكسال تحریم در پسابرجام

عکس خبري -کارخانه اي: ساختار کلي تحريم ها، به قوت خود باقي است/ مرور يکسال تحريم در پسابرجام

رئیس كمیته هسته ای مجلس نهم گفت: آمریكایی از یك طرف به صورت زبانی عنوان می كنند كه ما به رفع تحریم ها كمك خواهیم كرد و از طرفی، فضایی كاملاً نا امن را به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده علیه جمهوری اسلامی ایجاد می كنند تا كسی جرأت معامله با جمهوری اسلامی را پیدا نكند. بر همین اساس است كه ما می بینیم كه تحریم ها همچنان به قوت خود باقی مانده اند

ابراهیم کارخانه ای در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، با اشاره به یکساله شدن توافق هسته ای ایران با 1+5 گفت: اساس مذاکره ما با غرب، به خاطر رفع تحریم ها بود و ما فعالیت های هسته ای خود را به طور چشمگیری کاهش دادیم تا در مقابل، آمریکا و بلوک غرب تحریم ها را رفع کنند؛ اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد، این است که آمریکایی ها از بدو نهایی شدن برجام یعنی 23 تیرماه 94 تا به امروز، موارد فراوانی را در نقض تعهدات خود انجام داده اند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها از روز امضای برجام، چندین فقره تحریم علیه ما وضع کرده اند و حتی روز بعد از اجرایی شدن برجام؛ یعنی 26 دی 94 بلافاصله 15 شخص حقیقی و حقوقی را تحریم کردند. این تحریم، علاوه بر تحریم هایی بود که بعد از 23 تیر اعمال شده بود. بعد از آن، مجدداً شاهد این بودیم که آمریکایی ها مسئله تجدیدنظر در صدور روادید برای 38 کشور که ظرف پنج سال گذشته به ایران سفر کرده بودند را مطح کردند، که بر اساس آن کسانی که از پنج سال پیش به ایران سفر کرده اند، چنانچه قصد سفر به آمریکا را داشته باشند، باید ویزا بگیرند و شرط جدیدی که برای آنها گذاشته شده بود از این قرار بود که این بود که تقاضای این افراد برای سفر به آمریکا، باید در شورای امنیت ملی آمریکا مورد تأیید قرار بگیرد و در صورت تأیید، مجوز سفر آنها به آمریکا صادر شود. همین مسئله باعث شد که عملا محدودیت های شدیدی مخصوصاً در بخش گردشگری و تجاری در ارتباط با جمهوری اسلامی بوجود آید. البته جان کری بعداً در این خصوص نامه ای را صادر کرد، ولی عملاً مؤثر واقع نشد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس نهم، با بیان اینکه بعد از امضای برجام شاهد مصادره اموال بلوکه شده ایران در آمریکا بودیم، به مصادره شدن دو میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا اشاره کرد و تصریح کرد: آمریکایی ها فضای ناامنی را در کشورهای اروپایی و سایر کشورها علیه ایران بوجود آوردند و بر اساس هماهنگی بین کنگره، دولت و دادگاه های آمریکا، احکام زنجیره ای متعددی به صورت فرمایشی علیه جمهوری اسلامی صادر شد. همچنین دستگیری و محاکمه کسانی که در دور زدن تحریم ها نقش داشتند، یکی دیگر از اقداماتی بود که در آمریکا انجام شد.

کارخانه ای به ایجاد فضای ناامنی در بین شرکت ها و بانک های اروپایی از سوی آمریکا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در مجموع، آمریکایی از یک طرف به صورت زبانی عنوان می کنند که ما به رفع تحریم ها کمک خواهیم کرد و از طرفی، فضایی کاملاً نا امن را به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده علیه جمهوری اسلامی ایجاد می کنند تا کسی جرأت معامله با جمهوری اسلامی را پیدا نکند. بر همین اساس است که ما می بینیم که تحریم ها همچنان به قوت خود باقی مانده اند و در موردی کاملاً شفاف و واضح، شاهد بودیم که سفیر کره جنوبی اعلام کرد که ما نمی توانیم برای سفارت خودمان در ایران، دلار را وارد ایران کنیم و مجبوریم از طرق دیگر پول منتقل کنیم. به این ترتیب به طور کلی، جلوی معاملات با دلار گرفته شده است و حتی اگر بنا باشد پول های دیگری در مبادلات تجاری مورد برسی قرار گیرند، با توجه به منع چرخه دلار، عملاً محدودیت شدیدی هم در رابطه با آن وجود دارد.

نماینده سابق مردم همدان و فامنین افزود: بنابراین، ما به تعهدات خودمان به طور کامل عمل کرده ایم و آژانس هم بر آن صحه گذاشت؛ ولی متأسفانه شاهد آن هستیم که آمریکایی ها به تعهدات خودشان عمل نمی کنند و ساختار کلی تحریم ها همچنان باقی است.

۱۳۹۵/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...