نسخه چاپی

شرط مثبت بودن سفر احمدی نژاد چیست؟

عکس خبري -شرط مثبت بودن سفر احمدي نژاد چيست؟

شاید معارضین سوری در مواردی اعتراضات درستی داشته باشند؛ اما اگر انتقاداتی نیز هست ـ كه البته هیچ دولتی مبرا از اشتباه نیست ـ باید تلاش شود تا در فضایی سازنده بین مردم و دولت سوریه حل و فصل شود. در جنگ تحمیلی، دولت سوریه با تمام قدرت در مخالفت با صدام همراه ما بود و اكنون ما نیز باید در جنگی كه به آنها تحمیل شده، یار و یاور آنها باشیم.

روز گذشته، محمود احمدی‌نژاد، در حالی تهران را به مقصد مکه ترک کرد که برخی کار‌شناسان، مخالف حضور وی در این اجلاس بوده و بر این باور داشتند که احمدی‌نژاد باید در‌‌ همان اجلاس تهران، مواضع جمهوری اسلامی را شفاف مطرح می‌کرد و حضور وی در این اجلاس، تنها وزن سیاسی این اجلاس را بالا می‌برد.

بنا به گزارش «تابناک»، اما منصور حقیقت‌پور بر این باور است که شرکت محمود احمدی‌نژاد در اجلاس مکه، فرصتی است برای دستگاه دیپلماسی کشور و باید از این فرصت برای روشنگری دیدگاه‌های خود بهره گیریم و فضا را به سمت ادبیات سیاسی مورد نظر خود هدایت کنیم.

البته نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شرط مثبت بودن حضور احمدی‌نژاد در این اجلاس را با توجه به شرایط موجود، این می‌داند که وی بتواند فضای مناسبی به سود سوریه فراهم آورده و از تصمیماتی که ممکن است علیه سوریه گرفته شود، جلوگیری کند؛ امری که با توجه به زمینه‌چینی اعراب هم‌پیمان با آمریکا، کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد!

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که چرا رئیس‌جمهور از فرصتی که در تهران داشت، بهره بهتری نبرد، گفت: این را باید از خود وی پرسید. برگزاری اجلاس در تهران، گام بسیار مثبتی بود، ولی گلایه ما پیش از این، از سنگینی حرکت دستگاه دیپلماسی کشور بوده و هست.

در هفته‌های گذشته، حرکت‌هایی انجام شد و صرف حضور مسئولین سیاست خارجی کشور‌ها در اجلاس تهران گام مثبتی بود.

وی درباره حضور نداشتن عربستان در اجلاس تهران گفت: عربستان متهم اوضاع داخلی سوریه است و اقدامات ایران را در راستای مخالف تحرکات خود می‌داند. آن‌ها هزینه‌های میلیاردی در سوریه کرده‌اند و تحرکات سیاسی ما طرح‌های آنان را با بن‌بست روبه‌رو خواهد کرد و طبیعی است، در این اجلاس شرکت نکنند. برای ما این موضوع اهمیت ندارد چرا که گوش شنوا در دنیا فراوان است و اقدامات ایران، تأثیرات خود را خواهد داشت و این کار با برگزاری اجلاس غیرمتعهد‌ها در تهران تکمیل خواهد شد و به امید خدا، فضای خوبی برای دولت سوریه فراهم خواهد شد تا بتواند از حمایت‌های کشورهای حامی خود استفاده کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رخدادهای سوریه تقابل بین ایران با آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهایی است که عامل دست اینها قرار گرفته‌اند، تأکید کرد: ما از موضع حق دفاع می‌کنیم و باید از تریبون‌های موجود بهره گرفت و مظلومیت مردم سوریه را مطرح کنیم.

حقیقت‌پور در تشریح دلایل دفاع و اهمیت سوریه برای ایران گفت: شاید معارضین سوری در مواردی اعتراضات درستی داشته باشند، ولی اگر انتقاداتی نیز هست ـ که البته هیچ دولتی مبرا از اشتباه نیست ـ باید تلاش شود تا در فضایی سازنده بین مردم و دولت سوریه حل و فصل شود.

وی افزود: حجم اقداماتی که علیه دولت سوریه انجام می‌شود، بسیار بالاست و این کارهای ایران، کمک روحی و سیاسی برای سوریه است که موضعی طبیعی است. در جنگ تحمیلی دولت سوریه با تمام قدرت در مخالفت با صدام همراه ما بود و اکنون ما نیز باید در جنگی که به آن‌ها تحمیل شده، یار و یاور آن‌ها باشیم، چرا که این وظیفه اخلاقی، سیاسی و انقلابی ماست که از آنان حمایت کنیم.

۱۳۹۱/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...