نسخه چاپی

برجام و تناقضات بی پایان!

تلاش نفس گیر آقای عراقچی در توجیه و اقناع مردم ایران نسبت به پایبندی آمریكا به تعهدات برجام مشهود است.این امر ازسوئی با نظر قاطعانه رهبری نظام در خصوص بدعهدی آمریكا در برجام مغایرت دارد، از سوئی هم قدرت چانه زنی تیم هسته ای ما را در ادامه رایزنی های شان از بین می برد.

به گزارش نما به نقل از عصر فرهنگ؛ به مناسبت اولین سالگرد تولد موجود عجیب الخلقه ای به نام برجام خیلی ها به سخن آمده اند و اظهار نظر می کنند. شاید از همه این اظهار نظر ها شنیدنی ترش، رویکرد خاص اعضای تیم مذاکره کننده می باشد که خیلی بجا و مناسب است که همه مردم بتوانند تمام اظهار نظرات اخیر آقایان را با هم بشنود و خودشان قضاوت کنند.
اولین نفر از این جمع علی اکبر صالحی است که اخیرا از وضعیت اجرای برجام گله گزاری کرده است و تازه پس از این همه مدت با کلی احتیاط و ملاحظه از جهت مکدر نشدن خاطر یک عزیز!!! احساس توطئه از جانب آمریکا کرده است.
سید عباس عاقچی هم در برنامه چند شب پیش گفتگوی ویژه خبری حرف های جالبی را بر زبان آورد.
عراقچی ادعا می کند که اساسا تحریم دلار چون جزء تحریم های اولیه بوده است نهایتا با اصرار طرف مقابل در طول مذاکرات از موضوع رفع تحریم خارج شده است.ایشان در ادامه با پائین آوردن نقش و اعتبار جایگاه دلار در معاملات بین المللی کشورمان در جایگاه یک کارشناس اقتصادی به اظهار نظر پرداخته و اساسا منکر اهمیت موضوع دلار در هرم اقتصادی و تجاری می شود. در حالیکه سیف – رئیس کل بانک مرکزی و مهم ترین مقام پولی کشور- وقتی از متقاعد کردن مسئولان خزانه داری آمریکا برای ایجاد امکان استفاده جمهوری اسلامی از دلار در معاملات بین المللی ناامید شد رسما در نیویورک اعلام کرد که- با برجاماندن تحریم دلار- سود ما از برجام تقریبا هیچ بوده است.
آقای عراقچی اصرار دارد که طرف غربی به تعهدات خودش عمل نموده است اگر اینگونه است ایشان پاسخ بدهند که این همه موانع ریز و درشتی که هر روز شما را مجبور به پاسخگوئی در رسانه ها می کند خارج از تعدات برجام بوده است یا ناشی از عدم عمل طرف مقابل به وعده هایش بوده است؟ و یا احیانا نتیجه یک توافق ضعیف ؟
تلاش نفس گیر آقای عراقچی در توجیه و اقناع مردم ایران نسبت به پایبندی آمریکا به تعهدات برجام مشهود است.این امر ازسوئی با نظر قاطعانه رهبری نظام در خصوص بدعهدی آمریکا در برجام مغایرت دارد، از سوئی هم قدرت چانه زنی تیم هسته ای ما را در ادامه رایزنی های شان از بین می برد.ضمنا کار دستگاه دیپلماسی آمریکا را برای توجیه آنچه در ذهن مردم ما از عملکردش به جا مانده است سهل و ساده می کند. ما اینهمه خسارت را برای رسیدن به یک توافق مفید و سازنده متحمل شده ایم و حالا که چنین اتفاقی با بی وفائی طرف مقابل- والبته ضعف دیپلماسی مذاکره کننده های مان رخ نداده است- مسئول شریف این تیم تمام قد در نقش یک وکیل مدافع غرب و به نفع آنها در رسانه ملی چانه زنی می کند.
آقای عراقچی فرمودند که از اول هم قرار بر برداشته شدن تمام تحریم ها نبوده است و اینکه مگر ماسیاست های موشکی مان را تغییر داده ایم که آنها تحریم های موشکی شان را بردارند.- کنایه از اینکه منطق آنها در تحمیل تحریم ها را تیم هسته ای مان پذیرفته اند- ایشان به عنوان مسئول تیم مذاکره کننده باید پاسخ بدهند آنجائی که پس از شرط و شروط رهبری نظام رئیس جمهور مان هر نوع توافقی را منوط به برداشته شدن همه تحریم ها! و در همان روز اول اجرای توافق! اعلام کردند و در چند موضع نیز این موضوع را علنا اعلام نمودند چرا کسی این گرا دادن اشتباه رئیس جمهور را به ایشان تذکر نداد تا ایشان در پیش گاه ملت سرخورده نشود؟شما که ظاهرا مطلع بودید به چه دلیلی اجازه طرح چنین مباحثی را با سکوت بی هنگام و مشکوک تان دادید و حالا هم ادعا می شود که انتظارات از برجام غیرواقع بینانه است؟
در ادامه آقای عراقچی به لیست بلند بالای وصولی بدهی های بلوکه شده غیر دلاری اشاره نمودند . در حالیکه تاکنون هیج مقام مسئولی در نهاد های مالی موارد اشاره شده ایشان را تائید نکردند. ضمن اینکه ایشان تلویحا نیز اشاره کردند که غالبا نتیجه مذاکرات در این زمینه نتیجه اش فول و قر بوده است.
در آخرین اظهار نظر هم آقای بدیعی نژاد رسما اعلام کردند که برجام – از سوی طرف مقابل-نقض نشده است و ما نیز از هیچ خط قرمزی عبور نکرده ایم.
برای آقایان تیم مذاکره کننده بهتر است که هر زمان از تیم شان کسی در رسانه ها ظاهر می شود و اظهار نظری می کند ، حداقل بقیه اظهار نظرات همدیگر را بخوانند تا این گونه در ملا عام به همدیگر گل به خودی نزنند.همین آقای عراقچی ترمز وجدانش در یکی از گفتگوهای ویژه خبری توقف داد و رسما اعلام نمود که ما یک جاهائی نتوانستیم خط قرمزهای اعلام شده رهبری را رعایت کنیم و از آن عبور کردیم. این مطلب البته از شخص آقای ظریف هم شنیده شده است.پس بانیان این توافق برای این قبیل موضوعات خودشان را به دردسر توجیهات پرغلط و نامقبول و رسوا کننده نیاندازند.
در خصوص عدم نقص برجام هم پاسخ بدهند که وقتی قول طرف مقابل جهت ایجاد امکان دسترسی های مورد نیاز و مورد مذاکره جمهوری اسلامی عملی نشده است و در ضمن برجام هم نقض نشده پس چه شده است؟اگر برجام نقض نشده است و اگر ما هنوز راه مان در تجارت جهانی بسته و مسدود است پس ما بر سر چه دعوا می کردیم؟ برسر چه چیزی توافق کردیم؟
در پایان با توجه به اینکه تلاش جناب آقای عراقچی در راه توجیه تناقضات برجام بسیار بیشتر و جدی تر از بقیه دیده می شود لازم است به اطلاع ایشان برسانم که بنده برای سلامتی ایشان دعا می کنم و از خدا می خواهم که ایشان زنده باشند و عمری طولانی داشته باشند. زمانی خواهد رسید که آب ها از آسیاب این دولت فرو میریزد و دادگاه وجدان های انقلابی و بیدار جوانان و آینده دارانی که فردا برای احقاق حق شان از شما مطالبه می کنند تشکیل خواهد شد.آن روز شما حاضر می شوید و این دست توجیهاتی که کارکرد آن فقط برای حافظه های فراموشکار مناسب است را برای آنها نیز بازگوکنید.مطمئن باشد برایتان سوت و کف نمی زنند و برای سلامتی تان صلوات چاق نمی کنند. من حتی آن نوه دلبندتان را هم در بین آن جوانانی که فردا بر سرتان فریاد می کشند می بینم.به تاریخ نمی توان دروغ گفت.

۱۳۹۵/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...