نسخه چاپی

لاریجانی: دخالت‌های دولت مخل اقتصاد مردمی است

رئیس مجلس با تأكید بر اینكه دخالت‌های زیاد دولت در اقتصاد را مخل مردمی بودن اقتصاد می‌دانیم، گفت: مجلس قصد دارد در برنامه ششم توسعه مقرراتی را تنظیم كند كه بخش تعاونی كشور قسمت‌های نادیده‌ای از اقتصاد را تحت پوشش قرار دهد.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در جمع فعالان بخش تعاون به بیان توضیحاتی درباره رویکرد اقتصادی کشور و نقش بخش تعاون در اقتصاد ایران پرداخت و اظهار داشت: بخش تعاون از بخش‌های مکمل اقتصادی کشور است، شهید بهشتی بخش تعاون را لنگرگاهی برای عوامل اقتصادی کشور می‌دانست.

وی با بیان اینکه هم اکنون سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور 6 درصد است، گفت: در سیاست‌های کلی نظام سهم بخش تعاون در اقتصاد 25 درصد هدف‌گذاری شده است لذا باید بررسی شود که چرا تا این حد سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران پایین است البته ممکن است برخی این پایین بودن سهم بخش تعاون را شرایط در حال حاضر اقتصادی کشور بدانند شاید هم پایین بودن سهم بخش تعاون به خاطر عدم توجه دولت باشد.

از طرفی امکان دارد قانون تعاون در کشور ما مشکلاتی داشته باشد و با شرایط فرهنگی ما تطابق لازم را نداشته باشد لذا شاید لازم باشد قانون تعاون با شرایط فرهنگی کشور ما تکامل یابد و متناسب با تجربیات شما فعالان بخش تعاون ارتقا یابد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ضرورت تعاونی‌ها با شرایط فرهنگی ما شاید ناسازگار باشد به همین دلیل اقبال عمومی نداشته است، شاید یکی از دلایلی که سهم تعاون در اقتصاد ما پایین است، به خاطر جنس قوانین موجود بوده باشد، در ابتدای انقلاب به گونه‌ای فکر می‌کردیم که سازگار با اقتصاد ما نشد لذا لازم است در این زمینه تدابیر جدیدی اتخاذ شود.

لاریجانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بهتر است بخش تعاون از تسهیلات بانکی کافی برخوردار باشد، گفت: اگر کار کارشناسی روی علت پایین بودن سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران انجام دادید و به این نتیجه رسیدید که به اصلاح قوانین در بخش تعاون نیازمندیم و لازم است مقررات در این بخش توسعه یابد، آن را به ما اعلام کنید تا مجلس هر چه سریعتر در این راستا اقدام کند.

لاریجانی بر همین اساس یادآور شد: رویکرد کشور به سمت اقتصاد بومی و مردمی است، ما دخالت‌های زیاد دولت در اقتصاد را مخل مردمی بودن اقتصاد می‌دانیم، پررنگ شدن مردمی بودن اقتصاد در قوانین و نظارت‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است چرا که مردم مشکلات را راحت‌تر متوجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخش تولید در کشور ما باید مورد حمایت جدی‌تر قرار گیرد، گفت: درست است که در شرایط امروز از نظر منابع و اعتبارات در تنگنا هستیم ولی سخت‌گیری‌ها باید معقول و سنجیده باشد، فشارهای زیاد وارد کردن به ضرر اقتصاد کشور است.

رئیس مجلس در پایان با بیان اینکه در شرایط رکودی باید فضای تنفسی برای بخش تولید کشور ایجاد کرد، گفت: ما در آستانه بررسی برنامه ششم توسعه در صحن علنی پارلمان هستیم، مجلس قصد دارد بخش تعاونی کشور قسمت‌های نادیده‌ای از اقتصاد را زیر پوشش قرار دهد.

۱۳۹۵/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...