نسخه چاپی

معاون وزیر نیرو: نگرفتن پول واقعی آب و برق خیانت به مردم است

مشاور وزیر نیرو از اعلام آمادگی وزارت نیرو در حوزه HSE خبر داد و گفت: ما در وزارت نیرو اعلام آمادگی این را داریم كه مسئولیت همه ریسك ها را حتی در حمام افتادن یك نفر را بر عهده بگیریم.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ صبح امروز همایش ملی محیط زیس و مدیریت یکپارچه «اچ اس ای» برگزارشد، مجتبی اردستانی رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و مدیر این همایش در رابطه با این همایش گفت: این همایش با 100 متخصص محیط زیست و HSE تدارک دیده شده است.

اهداف همایش

اردستانی با اشاره به اینکه اقدامات حفاظت و سلامت در بستر محیط زیست انجام می شود درباره اهداف این همایش هم عنوان کرد: این همایش با اهداف شش گانه، در قالب 9 محور از 6 ماه قبل با تشکیل جلسات شروع به کار کرد.

این شش هدف شامل رویکرد سیستمی به مقوله بهداشت، ایمنی و محیط زیست، جامع نگری در مدیریت محیط زیست بهداشت و ایمنی، استفاده از رویکرد های تلفیقی در عناصر سه گانه مدیریت HSE، استفاده از ابزاری های مشترک در بهداشت، ایمنی و محیط زیست و استفاده از رویکرد های نوین برای مدیرت محیط زیست بود.

محمد شاهپسند دبیر اجرایی همایش ملی محیط زیست هم از اهداف همایش گفت: با توجه به اینکه به مقوله ایمنی، بهداشت و محیط زیست در کشور متولیان مختلفی دارد هیچ گاه سازمان یا مرجعی ایجاد نشده که بتواند همه اطلاعات HSE را به صورت فراگیر گردآوری کند و در موارد لزوم در اختیار سازمان ها قرار دهد.

شاهپسند ادامه داد: هدف دیگر همایش ما این بود که با توجه به اینکه سازمان های مختلفی تا الان سندهایی ارائه کرده و در این زمینه پژوهش هایی هم انجام داده اند می خواستیم ببینیم در زمینه محیط زیست این سندها چه اقداماتی انجام داده اند.

کاستی های HSE در ایران

بهرام طاهری مشاور وزیر نیرو در ادامه این همیاش گفت: سال 1383، برای کمک به ایجاد سیستم HSE وزارت نفت به ایران آمده بودم، در اولین سمینار HSE گفتم لازمه جلو رفتن در این زمینه داشتن سیستم یکپارچه ملی برای مدیریت ریسک محور است، امروز 12 سال از آن زمان می گذرد و همچنان ما این سیستم را نداریم.

او سپس گفت که یک روز، زود تر شروع کردن این سیستم شاید برای زندگی بعضی افراد و محیط زیست مهم باشد.

او به یکی دیگر از کاستی های HSE در ایران اشاره کرد و گفت: وقتی ما HSE را در وزارت نفت را ایجاد کردیم به این دلیل بود که در سطح ملی و در سطح سازمانی چنین سیستمی نداشتیم و نتوانستیم آمار مختلف را به شکل سیستمی بگیریم. این کار در کشور های دیگر بیش از 5 دقیقه طول نمی کشد.

او در این رابطه به یکی از تجربیات خود اشاره کرد و گفت: من در آن سال ها نامه ای به پزشک قانونی و نامه ای به اورژانس فرستادم که آمار موارد منجر به فوت و آسیب که مربوط به برق و آب است را برای من بفرستند، تا امروز این آمار به دست من نرسیده.

طاهری سپس گفت که فقط سد سازی و ... موجب ریسک نمی شود بلکه افتادن در کف حمام هم یکی از ریسک ها است.

به عنوان مثال او در رابطه با یکی از عوامل ریسک بدون اشاره به مقدار دقیق گفت که حجم زیادی نفت در آب جنوب تهران وجود دارد و این منظقه شاید تا 50 سال دیگر هم درست نشود.

بهرام طاهری در رابطه با یکی دیگر از نقاط ضعف HSE هم گفت: در سازمان های زیادی HSE در حال اجرا است که حتی واژه شناسی آنها یکسان نیست.

ارزش اطلاعات در ساختار HSE

مشاور وزیر نیرو سپس به آمار جالبی از ایالت متحده آمریکا هم اشاره کرد: در اقتصاد 17 تریلیون دلاری آمریکا، فقط خسارت ناشی از صنعت ساخت حدود 6 درصد درآمد ناخاص ملی این کشور است.

او با اشاره به این که برای محاسبه خسارت باید یک ساختار اطلاعات وجود داشته باشد ، گفت: این طرح ساختار را سال 1385 به وزارت نفت ارائه داده بود.

طاهری سپس یکی از تحقیق های خود در در ایالت متحده آمریکا که با جمع آوری اطلاعات انجام شده بود نشان داد که منجر شد دو قانون جدید در این کشور تصویب شود؛ یکی قانونی در رابطه با گواهی نامه افراد در 60 سالگی و یکی هم قرار گرفتن دکمه ایر بگ در خودرو های آمریکایی.

او در این رابطه گفت: اطلاعات دارای ارcش است و جلوی ریسک را می گیرد. اطلاعات منجر به ایجاد تغییراتی از نظر فردی، قانونی و اقتصادی می شود.

با نگرفتن پول واقعی آب و برق به مردم خیانت می شود

مشاور وزیر نیرو سپس از اعلام آمادگی وزارت نیرو در حوزه HSE خبر داد و گفت: ما در وزارت نیرو اعلام آمادگی این را داریم که که مسئولیت همه ریسک ها را حتی در حمام افتادن یک نفر را بر عهده بگیریم.

او در پایان اما لزوم ارائه اینگونه خدمات را به مردم رسیدن آب و برق به فیمت واقعی یعنی گران شدن آن دانست و گفت: با نگرفتن پول واقعی آب و برق به مردم خیانت می شود. این کار باید با ایجاد ضمیه فکری میان مردم اجرا شود. این کار باید انجام شود تا تمام خدمات ارائه شود و از خسارت بزرگتر جلوگیری شود.

۱۳۹۵/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...