نسخه چاپی

معاون وزیر صنعت: صدور سنگ به 250 میلیون دلار می رسد

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : در سه ماهه نخست سال ارزش صادرات بخش معادن و صنایع معدنی به حدود دو میلیارد دلار رسید كه یك میلیارد دلار به حزه فولاد مربوط می شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، جعفر سرقینی در هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی - معدن - ماشین آلات و تجهیزات مربوط در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: صادرات سنگ تزیینی هنوز از 200 میلیون دلار فراتر نرفته است که انتظار داریم امسال به 250 میلیون دلار برسد.

برای نخستین بار شرایط متفاوتی را داشته باشیم چون در فصل بهار ارزش صادرات این بخش به 60 میلیون دلار رسیده است.
معاون وزیر صنعت در امور معدنی گفت : شکل گیری ستاد سنگ در این وزارتخانه یک گام برای تدوین نقشه راه صدور دو میلیارد دلاری سنگ در دوره پنج ساله است.

سرقینی برندسازی در بخش صادرات سنگ را مهم دانست و افزود: لازمه حضور در بازارهای بین المللی سنک داشتن هویت مشخص است و تعرفه 20 تا 30 درصدی واردات سنگ نباید به گونه ای باشد که تولیدکنندگان ایرانی نتوانند رقابت کنند.

سرقینی پیشنهاد مشارکت جدی فعالان صنعت سنگ را در نمایشگاه های اختصاصی ایران در روسیه (مسکو)- ایتالیا (ورونا)- ترکیه و عمان را مطرح کرد و گفت : شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اعلام آمادگی کرده است برای مشارکت فعالان سنک در این نمایشگاه ها تخفیف 50 درصدی در نظر بگیرد.

وی با انتقاد از اختصاص نیافتن حقوق دولتی معادن به این بخش گفت : مطابق قانون معادن 65 درصد حقوق دولتی آن باید به منظور کارهای زیرساختی به این بخش انتقال یابد و 15 درصد نیز از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه کند تا در مجموع 80 درصد به معادن باید مسترد شود اما بالاترین سهم تخصیصی در سال 1393 برابر با 12 درصد بوده است.

معاون معدنی وزیر صنعت اضافه کرد: وجوه جذب شده بابت حقوق دولتی صرف پرداخت اضافه کار نیروهای معادن نمی شود بلکه در اجرای طرح های زیرساختی معادن مصرف می شود و انتظار می رود مجلس شورای اسلامی از تخصیص منابع معادن برای عمران و نوسازی آن حمایت کند .

سرقینی درباره تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی که نظام بانکی برای حمایت از تولید تخصیص می دهد ، افزود : پیش از این در این فرم ها برای معدن جایگاه لازم نبود اما اکنون این نقیصه برطرف شده است

هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ - معدن - ماشین آلات و تجهیزات در قالب چهار بخش اصلی اکتشاف - استخراج - فرآوری و صادرات برپا شده است و 250 شرکت از جمهوری اسلامی ایران و 9 کشور دیگر جهان در آن حضور دارند .40 شرکت از ایتالیا- آلمان - ترکیه - هند- اسپانیا- پرتغال - روسیه - کره جنوبی و چین در این نمایشگاه شرکت کرده اند .

این نمایشگاه تا سی و یکم تیرماه از ساعت 10 تا 18 در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران پذیرای علاقه مندان است.
صدا و تصویر دارد .

۱۳۹۵/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...