نسخه چاپی

خوراكی‌هایی كه باب دندان شماست

به گزارش نما - «روزنامه توریسم» به قلم مهدی خرسندی نوشت:حفظ سلامت دهان و دندان یکی از کارهای مهمی است که به سالم ماندن سایر دستگاه‌های بدن کمک می‌کند. باید مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌شوی را راهی برای سالم ماندن دندان‌ها دانست اما مهم‌تر از این‌ها غذاهایی است که می‌خوریم؛ غذاهایی که برخی برای دندان مفید و برخی مضر هستند.

غذاهای مفید برای دندان عبارتند از:
شیر و تخم مرغ
فرآورده‌های لبنی مثل زرده تخم مرغ و شیر، سرشار از ویتامین D و کلسیم هستند. این دو ماده برای بدن بسیار مهم بوده و برای حفظ سلامتی دندان‌ها و استخوان‌ها ضروری به شمار می‌روند. در کنار شیر و تخم مرغ، سایر فرآورده‌های لبنی و نور آفتاب نیز برای جذب ویتامین D بسیار مفید هستند.
پنیر و ماست
غذاهای سرشار از کلسیم و فسفر می‌توانند به سالم ماندن مینای دندان و حتی جایگزینی مواد معدنی در دندان (رمینرالیزاسیون دندان) کمک ویژه‌ای کنند. پنیر کم‌چرب و ماست بدون چربی انتخاب‌های ایده‌آلی برای سلامت دندان هستند چرا که پنیر دارای فسفر، کلسیم و پروتئین بوده و ماست نیز از جمله مواد غنی از کلسیم است.
گوشت، ماهی و توفو
گوشت، ماهی‌های چرب (مثل قزل آلا) و توفو یکی دیگر از مواد سرشار از فسفر و مواد معدنی مهم هستند که برای محافظت از مینای دندان بسیار مفیدند. این خوراکی‌ها سرشار از فسفر هستند. براث خانگی ساخته شده از استخوان منبع خاص خوبی از این ماده معدنی ضروری است.
سبزیجات تیره‌رنگ
سبزیجات دارای برگ‌های زیاد و رنگ تیره‌، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ بوده و برای دندان نیز بسیار مفید هستند. از جمله خوراکی‌هایی که این ویژگی را دارند می‌توان به کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، بامیه، بوک‌چوی و برگ کولارد اشاره کرد.
سبزیجات ترد
درست مثل سایر اعضای بدن، دندان نیز به کارهای آسان نیاز دارد. سبزیجات را باید غذاهایی حاوی آب فراوان دانست که با توجه به میزان جویدن‌شان، جریان آب دهان را تحریک می‌کنند و این موضوع نیز به تمیز کردن سطوح دندان و سفید ماندن آن‌ها کمک می‌کند. این خوراکی‌های ترد علاوه بر این، سرشار از ویتامین، فیبر و آب هستند. از جمله این سبزیحات، کرفس است که خود به تنهایی یک غذای رژیمی کامل محسوب می‌شود.
شیرین‌کننده‌های مصنوعی
هنوز هم در این که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مفید هستند یا نه بحث وجود دارد اما از نظر دندانپزشکان، برخی از این شیرین‌کننده‎ها از جمله زایلیتول را که از ترکیبات برخی از آدامس‌های بدون قند است، برای جلوگیری از پلاک دندان مفید می‌دانند.
سیب
سیب و همچنین سایر میوه‌های غنی از فیبر، سطح دندان را تمیز کرده و دهان را نیز خوش‌بو می‌کنند.

۱۳۹۵/۴/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...