نسخه چاپی

آلیا در گفتگو با پایگاه خبری نما:

ناآگاهی از فضای مجازی عامل اصلی تغییر سبك زندگی/ شبكه ملی اطلاعات، راه رسیدن به سلامت فضای مجازی است

عکس خبري -ناآگاهي از فضاي مجازي عامل اصلي تغيير سبک زندگي/ شبكه ملي اطلاعات، راه رسيدن به سلامت فضاي مجازي است

اگر مسئولین به تقاضاهای ما جواب بدهند و شبكه ملی اطلاعات را كه بارها در مجلس و كمیسیون ها مطرح شده را راه اندازی كنند بسیاری از مسائل و مشكلات خود به خود سامان دهی می شود

فاطمه آلیا، عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با پایگاه خبری نما درباره شبکه های مجازی گفت: یک بحث کلی وجود دارد به نام فرهنگ استفاده از آن تکنولوژی، که باید با ورود هر فناوری یا تکنولوژی جدید در زندگی مردم طرز استفاده از آن، حال یا به وسیله رسانه های جمعی یا دستگاه های مربوطه و یا حتی آموزش و پرورش هم آموزش داده شود. زیرا زمانی که فرهنگ این فناوری ها منتقل نشود پاسخ گویی مطلوب از این تکنولوژی ها دریافت نمی شود.
وي در ادامه گفت: خیلی از افراد فکر می کنند؛ بودن در فضای مجازی مانند تنها بودن در دفتر یا اتاقشان است و می توانند یکسری چارچوب ها را رعایت نکنند و هر کاری که خواستند انجام دهند، کارهایی که مسلما جلوی دیگر اعضای حقیقی زندگیشان از انجام دادن آنها خودداری می کنند. اما این رویه درست نیست ما باید فضای مجازی را مانند فضای حقیقی جدی بگیریم، با توجه به اینکه فرهنگ ما یک فرهنگ اسلامی- ایرانی است و تاریخ تمدن ما شاخصه ایی بسیار مهم در جهان است؛ هر اقدام غلطی که ما انجام می دهیم که در چارچوب های اخلاقی و معیارهای ارزشی نیست؛ در وحله اول به درون خودمان و روح خودمان لطمه می زند بعد به دنیای بیرونش تاثیر می گذارد چون وقتی از یک خط قرمز پایمان را فراتر بگذاریم و این خط ها را رد کنیم دیگر آن آدم قبلی نمی توانیم بمانیم و تغییر می کنیم به همین دلیل حتی دنیای مجازی هم دایره خودش را دارد که ممکن است با رعایت نکردن از خیلی از ارزش ها و تقیداتی که داشتیم دست بکشیم و آهسته آهسته از آنها عبور کنیم تا وقتی که همه چیز برایمان عادی شود.
عضو حزب پایداری افزود: در فرهنگ ما، روایات، مسائل اخلاقی، مسائل حقوقی جایگاه مهمی دارند اما خیلی از این موارد در فضای مجازی رعایت نمی شوند. هنوز خیلی ها فکر می کنند فضای سایبری و مجازی یک مکان مجازی آزاد است که هر کس برای خودش هر کاری کرد مهم نیست و اشکالی ندارد، اگر یک فردی حتی به چارچوب های اخلاقی هم اهمیت ندهد و برایش مهم نباشد باید بداند فضای مجازی هم مانند دیگر ابعاد زندگی محضر خداست و هر اقدامی که انجام می دهیم به پای ما نوشته می شود.
خانم آلیا افزود: این مسائل واقعا آموزش لازم دارد و کارهای فرهنگی زیادی در این زمینه باید صورت بگیرد و زمان می برد تا بر اثر آموزش عادت های نادرست کمتر شده و عادت های درست جایگزین شود. باید در برنامه های رسانه ای به این آموزش ها پرداخته شود در تریبون های مختلف راجع به این فضا و فرهنگ این فضا صحبت شود واقعا انسان نباید این تفکر را داشته باشد که چون فضای مجازی است اجازه انجام هر کاری را دارد. به طور مثال با هر کسی چت کردن صحبت کردن درست نیست مگر شما در فضای حقیقی با هر غریبه ایی صحبت می کنید؟ یا وارد هر بحثی می شوید؟ حتی اخیرا دیده شده که این رفتارهای فضای مجازی روی مردم چنان تاثیری داشته که یکسری از این عادات بد یکسری در فضاهای حقیقی هم ورود پیدا کرده است.
وي ادامه داد: فضای مجازی یک محیط فردی و شخصی نیست، گاهی همین چت کردن ها یا ورود پیدا کردن ها به صفحه های شخصی مردم به پای فرهنگ عمومی یک ملت گذاشته می شود و نشان تمدن یک ملت انگاشته می شود. به علاوه ممکن است از این فضا ها بهره برداری های نادرستی شود و گروه هایی بازی هایی راه بیندازند بهانه هایی مطرح کنند که بتوانند ازمردم سوء استفاده کنند باید جلوی از این کارها گرفته شود و اقدامات لازم انجام شود. خود ما، نمایندگان، در مجلس این بحث قانون گذاری برای فضای مجازی و سایبری را مطرح کردیم و پیشنهاد دادیم در چارچوب همان قانون مطبوعات؛ مقرارت و قوانینی ریخته شود تا کسی احساس آزادی نامحدود نکند تا بخواهد در هر فضایی وارد شود و هر کاری که دوست داشت را انجام دهد یا هر حرفی که دلش خواست را بزند. گاهی بعضی از کاربران از چارچوب ادب و مصلحت ملت خارج می شوند و همین عملیات آنها باعث دردسر برای کشور می شود. ما به قانونی نیاز داریم که در هر حال در یک جایی به این مسائل ورود کند و رسیدگی لازم را انجام دهد.
فاطمه آلیا درباره بسترسازی فرهنگی گفت: باید اضافه کرد بستر فرهنگی جزء ضروریات است. چون بعضی نادانسته یک کارهایی را انجام می دهند که باعث اطلاع رسانی بیهوده در زمینه های مختلف می شود. یک بحث دیگری هم وجود دارد که عمومیت دارد و می توان گفت فلسفه و ریشه بسیاری از این قبیل رفتارها از این معضل نشات می گیرد و آن هم اوقات فراغت بسیاری است که خیلی از جوانان ما دارند و نمی دانند با اوقات فراغت خود چه کنند و سر خود را چگونه گرم کنند به همین دلیل روی به مردم آزاری می آورند. این مشکل امروزه به وجود نیامده در گذشته هم که فضای مجازی نبود این افراد با تلفن مزاحم دیگران می شدند، تماس های داخلی یا خارجی می گرفتند و مزاحمت ایجاد می کردند که این کار بیهوده هم اتلاف هزینه بود هم ممکن بود مشکلاتی برای خود آنها پیش بیاورد. امروزه هم مردم در اوقات فراغت خود با فضای مجازی سر خود را گرم می کنند و گاهی مردم آزاری کم ضررترین این مسائل است خیلی ها نمی دانند همین آزارها ممکن است باعث صدمات سیاسی اجتماعی شود.و یا امکان دارد با بی احتیاطی و نادانی، اتفاقاتی در این شبکه های مجازی برای مردم رخ دهد که حادثه ایی جبران ناپذیر در زندگیشان باشد. لذا هم قانون باز دارنده و هم آموزش های فرهنگی برای این فضای مجازی لازم و ضروری است.
او با اشاره به شبکه ملی اطلاعات گفت: اگر مسئولین به تقاضاهای ما جواب بدهند و شبکه ملی اطلاعات را که بارها در مجلس و کمیسیون ها مطرح شده را راه اندازی کنند بسیاری از مسائل و مشکلات خود به خود سامان دهی می شود و ارتباطات مردم در محدوده همین شبکه ملی خودمان برقرار می شود و دیگر این مشکلات موجود پیش نمی آید که سر نخ ها از دست ما خارج شود و اطلاعات خصوصی مردم دست میزبان این شبکه ها بیفتد. متاسفانه گاهی ميزبان های شبکه های اپراتور سرنخ هایی را پیدا می کنند که این سرنخ ها باعث دردسر شده و این امکان را به کشور میزبان می دهد که مدعی خیلی چیزها شوند. اما با راه افتادن شبکه ملی از این سوء استفاده ها هم جلوگیری می شود.


۱۳۹۵/۴/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...