نسخه چاپی

عارف از ریاست فراكسیون هم كنار میرود؟

جلسه مجمع عمومی فراكسیون امید امروز در حالی برگزارمی شود كه بدنه این فراكسیون به عملكرد هیات رئیسه فراكسیون به شدت انتقاد داردو بوی كودتای سیاسی برای بركناری هیات رئیسه به مشام می رسد.

به گزارش نما به نقل از مهر، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، نخستین همایش فراکسیون امید مجلس دهم همراه با قرائت پیش نویس اساسنامه فراکسیون در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس دهم مدعی شد در این همایش ۱۶۸ نفر از منتخبان مجلس دهم حضور یافته اند و به نوعی عضویت خود را در فراکسیون امید اعلام کرده اند.

حدود ۲ هفته بعد نیز هیات رئیسه فراکسیون امید انتخاب شدند بر این اساس حجت الاسلام مازنی، غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش، الیاس حضرتی، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان، محمد علی وکیلی و علی نوبخت به همراه محمدرضا عارف به عنوان ۹ عضو هیات رئیسه موقت فراکسیون امید انتخاب شدند ترکیبی که تقریبا پایتخت نشین و طبعا همگی اصلاح طلب بودند.

به این ترتیب فراکسیون امید گام های اولیه برای سازماندهی تشکیلاتی جهت ورود به رقابت ریاست مجلس، هیات رئیسه مجلس، روسای شعب و هیات رئیسه کمیسیون ها را برداشت.

پس از تشکیل هیات رئیسه موقت مجلس، شعب بررسی اعتبار نامه ها تشکیل شد و روسای شعب انتخاب شدند. اما هیات رئیسه فراکسیون امید در انتخابات روسای شعب رایزنی تشکیلاتی قوی انجام نداد و به نظر می رسید این موضوع رها شد تا جایی که تنها ۴ رئیس از میان ۱۵ نماینده ای که به عنوان روسای شعب انتخاب شده بودند از اعضای فراکسیون امید بودند و مابقی را اعضای فراکسیون ولایت یا مستقلین تشکیل می دادند.

محمدرضا تابش، کاظم جلالی، اسدالله عباسی، مصطفی کواکبیان، محسن کوهکن، هادی قوامی، علیرضا محجوب، غلامرضا تاجگردون، حسن سلیمانی، علاالدین بروجردی، بهروز نعمتی، جهانبخش محبی‌نیا، مصطفی حسینی‌کیا، اکبر رنجبرزاده و احمد امیر آبادی ترکیب روسای شعب بررسی اعتبار نامه های را تشکیل می دادند.

آزمون مهم فراکسیون امید اما یکشنبه ۹ خرداد بود زمانیکه هیات رئیسه موقت مجلس شورای اسلامی انتخاب شد، از ۱۶۸ عضو ادعایی فراکسیون امید، ۱۰۳ نفر به ریاست عارف رای دادند و لاریجانی با ۱۷۳ رای به ریاست مجلس انتخاب شد. مسعود پزشکیان با ۱۵۴ رای به عنوان نایب رئیس اول و محمد دهقانی با ۱۳۶ رای به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.

عارف که یک بار بخت خود را برای ریاست مجلس آزموده بود برای هیات رئیسه دائم مجلس مجددا با لاریجانی رقابت نکرد اما فراکسیون بر گزینه های خود برای نائب رئیسی مجلس پافشاری کرد. بر این اساس محمد دهقان و حمید رضا حاج بابایی با مسعود پزشکیان و علی مطهری رقابت کردند و با تفاوت اندک نامزد های فراکسیون امید در جایگاه نائب رئیسی مجلس قرار گرفتند.

وزن کشی بعدی در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی مجلس بود. این کمیسیون ها پس از دو هفته رایزنی و جلسات مختلف به خاطر تراکم برخی کمیسیون ها، بالاخره تشکیل شد و فقط ۲ نماینده از اعضای فراکسیون امید توانستند به ریاست کمیسیون ها دست یابند؛ غلامرضا تاجگردون به ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و علی نوبخت به ریاست کمیسیون بهداشت انتخاب شدند.

چندبار ناکامی و عملکرد ضعیف هیات رئیسه فراکسیون امید در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون ها و روسای شعب موجب انتقادات شدید اعضای فراکسیون در جلسه شورای مرکزی شد.

سرانجام ۱۴ تیر ماه در جلسه شورای مرکزی فراکسیون امید انتقادات شدیدی به عملکرد هیات رئیسه فراکسیون در انتخاب روسای شعب و هیات رئیسه کمیسیون ها مطرح شد. این انتقادات از سوی اعضای مجمع عمومی اعلام شد. اعضای مجمع عمومی معتقد بودند هیات رئیسه فراکسیون عملکرد قابل قبولی در انتخاب هیات رئیسه کمیسیون ها و روسای شعب نداشته است.

حتی برخی انتقادها را به شخص رئیس فراکسیون یعنی محمدرضا عارف هم تعمیم دادند و از لزوم تغییر او با اصلاح طلبی کار آمدتر و پر انگیزه سخن گفتند.

این انتقادات زمانی افزایش یافت که محمد علی وکیلی عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در بیانیه ای دولت را تهدید کرد در صورت عدم برکناری ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی وی را استیضاح خواهند کرد.

در این شرایط عصر امروز قرار است مجمع عمومی فراکسیون امید با دستور کار انتخاب اعضای هیئت رئیسه دائم آن برگزار شود. موضوعی که با توجه به این فضای انتقادی امکان تغییر ترکیب هیات رئیسه فراکسیون و شاید به تعبیری کودتا سیاسی در آن وجود دارد.

۱۳۹۵/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...