نسخه چاپی

همه ركوردهایی كه در المپیك شكسته شد

عکس خبري -همه ركوردهايي كه در المپيك شكسته شد

ناخودآگاه به سمت مدال‌آوران طلا می‏رود كه اتفاقا تعداد آنها هم در كاروان اعزامی ایران به لندن، بیشتر از دوره‎های پیشین بود. 'مایكل فلپس' و 'یوسین بولت شاخص ترین ورزشكار المپیك بودند.

سی امین دوره بازی‌های المپیك به میزبانی لندن همانند دوره‌های گذشته با ركورد شكنی ورزشكارانی در رشته های مختلف همراه بود. هرچند در برخی از رشته‌ها نیز ورزشكاران حتی نتوانستند ركوردهای قبلی‌متعلق به خودرا جا به جا كنند. با اين حال شنا در كنار دووميداني يكي از رشته‌هايي بود كه بيشترين تعداد ركوردشكني را در المپيك لندن تجربه كرد.

به گزارش «تابناک»، بازی‎های المپیک تابستانی، در لندن به پایان رسید و به این ترتیب، رده‏بندی نهایی کشورهای مدال‌آور در جدول توزیع مدال‎‌ها، مشخص شد که طی آن آمریکا با ۱۰۴ مدال در بالاترین قرار گرفت و کاروان ورزش کشورهای چین و بریتانیای میزبان نیز رده‎های دوم و سوم را از آن خود کردند.

فهرست ركوردهای جهانی بازی های المپیك 2012 لندن :

- تیراندازی با كمان (انفرادی): اولین ركوردشكني در رشته تیراندازی با كمان و توسط تیراندازی ثبت شد كه به دلیل درجه بالای چشمش تقریبا نابینا محسوب مي‌شود. اين تيرانداز كره‌اي «ایم دونگ هیون» نام دارد كه در تیراندازی با كمان رقابت های انفرادی ركورد 699 امتیاز را به ثبت رساند.

تیراندازی با كمان (تیمی): ایم دونگ هیون همچنین توانست به تیم مردان كره برای كسب مدال طلا و درج ركوردی دیگر در جهان كمك كند. «كیم باب مین» و «او جین هیك» دوعضو دیگر این تیم بودند كه امتیاز 2087 را برای خود ثبت كردند.

دو 800 متر: «دیوید رشیدا» از كنیا با زمان یك دقیقه و 40 ثانیه و91 صدم ثانیه موفق شد ركورد قبلی این ماده را كه متعلق به خودش بود یك دهم ثانیه بهبود ببخشد.

دو‌ 4 در 100 متر زنان: تیم چهار نفره زنان آمریكا با تركیب «تیانا مدیسون، آلیسون فلیكس، بیانكا نایت و كارملیتا جتر» زمان 40.82 ثانیه را ثبت كردند و بعد از 27 سال ركورد این ماده را ترقی دادند.

دو‌ 4 در 100 متر مردان: تيم چهار نفره مردان جاماییكا متشكل از «یوسین بولت، نستا كارتر، مایكل فراتر و یوهان بلیك» با زمان 36.84 ثانیه ركوردی تازه را از خود بر جای گذاشتند.

پیاده روی 20 كیلومتر: «النا لاشمانووا» از روسیه با زمان یك ساعت و 25 دقیقه و 2 ثانیه نه تنها مدال طلا را كسب كرد بلكه ركورد جهان را هم شكست. دوچرخه‌سواری سرعتی تیمی مردان: «كریس هوی، جیسون كنی و فیلیپ هیندس از تیم دوچرخه سواری سرعتی بریتانیا با زمان 42.6 ثانیه در میان تشویق هواداران این كشور ركورد جهان را بهبود بخشیدند.-

دوچرخه سواری تعقیبی تیمی مردان: تیم بریتانیا با حضور «استیون بورك، اد كلانسی، پیت كاناف و گراینت توماس» در این رشته نیز با زمان 52.4 ثانیه از سد رقیب سرسخت خود یعنی تیم استرالیا گذشت و ركورد شكست. -‌

دوچرخه‌سواری سرعتی تیمی زنان: تیم دو نفره چین متشكل از «گو شوآنگ و گونگ جینجی» ركورد 32.526 ثانیه را به ثبت رساندند. -

دوچرخه سواری تعقیبی تیمی زنان: تیم سه نفره بریتانیا با حضور «دنی كینگ، لارا ترات و جوآنا راسل با اختلاف پنج ثانیه نسبت به تیم آمریكا قهرمان شدند و زمان 3 دقیقه و 14 ثانیه و 51 هزارم ثانیه را به ثبت رساندند. -

تیراندازی: «الكسیس كلیموف» از روسیه در تپانچه رپید فایر (آتش سریع) 25 متر توانست در مرحله مقدماتی 592 امتیاز كسب كند كه ركوردی تازه در این رشته است. این تیرانداز روس در پایان رقابت‌ها به دلیل اعمال قوانین جدید موفق به كسب مدال نشد.

- شنای 100 متر قورباغه مردان: ركورد 58.46 ثانیه برای «كامرون فان در بارف» از آفریقای جنوبی.

- شنای 200 متر قورباغه مردان: ركورد 2 دقیقه و 7 ثانیه و 28 صدم ثانیه برای «دانیل گایورتا» از مجارستان .

- شنای 1500 متر آزاد مردان: «سان یانگ» از چین با زمان 14 دقیقه و 31 ثانیه و 2 صدم ثانیه ركورد جهان را شكست.

شنای 200 متر كرال پشت زنان: «میسی فرانكلین» از آمریكا با زمان 2 دقیقه و 4 ثانیه و 6 صدم ثانیه ركورد جهان را ترقی داد.

شنای 200 متر قورباغه زنان: یك شناگر دیگر آمریكایی به نام «ربكا سونی» با زمان 2 دقیقه و 19 ثانیه و 59 صدم ثانیه ركورد جهان را یك ثانیه جا به جا كرد.

- شنای 100 متر پروانه زنان: باز هم یك شناگر آمریكایی به نام «دانا ولمر» با زمان 55 ثانیه و 98 صدم ثانیه موفق شد با اختلاف دو صدم ثانیه ركورد جهان را بهبود ببخشد.

- شنای 400 متر تركیبی انفرادی زنان: «یه شیون» شناگر 16 ساله چیني با عملكردی شگفت انگیز ركورد 4 دقیقه و 28 ثانیه و 43 صدم ثانیه را از خود به جای گذاشت.

- شنای 4 در 100 متر تركیبی امدادی زنان: تیم زنان آمریكا متشكل از «میسی فرانكلین، ربكا سونی، دانا ولمر و آلیستون اشمیت» با زمان 3 دقیقه و 52 ثانیه و 5 صدم ثانیه ركورد جهان را شكستند.

وزنه برداری دسته 62 كیلوگرم: «كیم اون گوك» از كره شمالی با درخشش در حركت یك ضرب ركورد مجموع 327 كیلوگرم را ثبت كرد.

وزنه برداری دسته 77 كیلوگرم: «لو شیائوجون» از چین در حركت یك ضرب 179 كیلوگرم و در مجموع 379 كیلوگرم را بالای سر برد و ركورد جهان را شكست.

وزنه برداری دسته 94 كیلوگرم: «ایلیا ایلین» از قزاقستان در دو ضرب 233 كیلوگرم و در مجموع 418 كیلوگرم را بالای سر برد.

- وزنه برداری دسته 53 كیلوگرم زنان: «زولفیا چینشانلو» از قزاقستان در دو ضرب 131 كیلوگرم را بالای سر برد.

وزنه برداری 75 كیلوگرم زنان: «تاتیانا كاشیرینا» از روسیه در حركت یك ضرب 151 كیلوگرم را بالای سر برد اما موفق به كسب مدال نقره شد.

وزنه برداری به اضافه 75 كیلوگرم زنان: «ژو لولو» از چین در مجموع وزنه 333 كیلوگرم را بالای سر برد.

همه رکوردهای ایران که در المپیک۲۰۱۲ شکسته شد

- کاروان ایران در المپیک 2012 موفق به کسب 12 مدال شده است؛ بیشترین مدال کسب شده در طول 16 دوره حضور در ادوار مختلف المپیک. تا قبل از این دوره، المپیک 1952 با 7 مدال رکوردار بیشترین مدال کسب شده برای ایران در تاریخ المپیک بود.
- کسب 4 مدال طلا در طول یک دوره المپیک رکورد تاریخی برای ایران در تاریخ این مسابقات است. بیشترین طلای کسب شده در یک دوره المپیک مربوط به 12 سال قبل و المپیک 2000 بود که 3 مدال طلای برای کاروان ایران ثبت شده بود.

- کشتی فرنگی با کسب 3 مدال طلا رکوردی تاریخی ثبت کرد. در اهمیت این رکورد باید به این نکته اشاره کرد که تا قبل از این دوره، کشتی فرنگی مدال طلا کسب نکرده بود و کل مدال های طلای کسب شده ایران در طول ادوار گذشته در رشته کشتی فقط 5 مدال بوده است!

- احسان حدادی با کسب مدال نقره پرتاب دیسک تاریخ ساز شد. بدین ترتیب دو و میدانی چهارمین رشته مدال آور ایران در تاریخ المپیک شد. مرحوم جعفر سلماسی در وزنه برداری(المپیک 1948 لندن)، محمود ملاقاسمی در کشتی(المپیک 1952 هلسینکی) و هادی ساعی در تکواندو(المپیک 2000 سیدنی) اولین مدال آوران ایران در 3 رشته مدال آور قبلی بوده اند که هر 3 مدال برنز بودند، اما رنگ اولین مدال دو و میدانی ایران نقره ای بود.

- پس از 60 سال برای دومین بار دو پرچم از ایران در کنار یکدیگر به اهتزاز درآمد. بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی با کسب مدال های طلا و نقره وزنه برداری دو سکوی وزن 105+ را به خود اختصاص دادند. در المپیک 1952 هلسینکی، مرحوم محمود نامجو در کنار علی میرزایی در وزن 56 کیلوگرم وزنه برداری صاحب دو مدال نقره و برنز شده بودند.

- بهداد سلیمی پنجمین طلای وزنه برداری ایران در تاریخ المپیک را بدست آورد. محمد نصیری در المپیک 1968، حسین توکلی در المپیک 2000 و حسین رضا زاده در المپیک های 2000 و 2004 چهار مدال طلای این رشته را بدست آورده بودند.

- جمع مدال های کسب شده ایران از المپیک تا امروز به 61 رسیده است.

- تاکنون 48 ورزشکار موفق به کسب مدال از المپیک برای ایران شده اند. مرحوم غلامرضا تختی( یک طلا و 2 نقره) ، هادی ساعی (2 طلا و یک برنز) و محمد نصیری(یک طلا، یک نقره و یک برنز) با 3 مدال المپیکی رکوردار هستند.

همه‌ي ركوردهايي كه سوريان شكست!

مدال طلاي حميد سوريان در المپيك لندن در كنار شكستن طلسم 40 سال كشتي فرنگي، ركوردهاي ديگري را نيز براي كشتي ايران به جا گذاشت.
كشتي ايران 12 سال بود كه در المپيك طلايي به دست نياورده بود و سوريان اين طلسم را شكست. آخرين مدال طلا در المپيك توسط عليرضا دبير در المپيك 2000 سيدني گرفته شده بود.

در المپيك 1972 مونيخ رحيم علي‌آبادي مدال نقره كشتي فرنگي را به دست آورد و ايران پس از او در اين رقابت مدالي نداشت كه سوريان توانست پس از 40 سال كشتي فرنگي ايران را صاحب مدال خوش‌رنگ طلا كند.

در رده‌بندي ركوردداران كشتي ايران عبدالله موحد با 6 مدال طلاي جهاني و المپيك پيشتاز بود كه حميد سوريان با كسب مدال طلاي المپيك به ركورد او رسيد. پيش از اين غلامرضا تختي، امامعلي حبيبي، عبدالله موحد،‌رسول خادم و عليرضا دبير در رقابت‌هاي المپيك به مدال طلا رسيده بودند كه حميد سوريان ششمين كشتي‌گيري است كه بر سكوي قهرماني كشتي المپيك ايستاد.

۱۳۹۱/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...