نسخه چاپی

برجام در یكسالگی/ آنچه می خواستیم؛ آنچه شد-6

جلیلی: برجام با كندی پیش می رود/ توافق هسته ای حلّال همه مشكلات نیست

عکس خبري -جليلي: برجام با کندي پيش مي رود/ توافق هسته اي حلّال همه مشکلات نيست

نماینده سابق مجلس گفت: كنگره آمریكا و فعالینی كه مخالف برجام بودند، نهایت تلاش خود را به كار می برند تا تعهدات به موقع اجرا نشود. این در حالی است كه گام های عملی ایران، بر اساس گزارشاتی كه شورای امنیت و سازمان ملل ارائه داده اند كاملاً اجرایی شده است.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، با اشاره به گذشت یکسال از امضای توافق برجام بین ایران و 1+5 گفت: جمهوری اسلامی ایران و و 1+5 مطابق برجام تعهداتی را بر عهده گرفته بودند و آن چیزی که در طول این مدت شاهد هستیم، این است که روند عمل به تعهدات، با تأخیر و بعضاً بهانه جویی های طرف مقابل همراه است و مطابق سرعتی که انتظار آن می رفت پیش نمی رود.

وی با بیان اینکه عوامل بیرونی برجام به شدت در حال اثرگذاری در اجرای برجام هستند، اظهار داشت: کنگره آمریکا و فعالینی که مخالف برجام بودند، نهایت تلاش خود را به کار می برند تا تعهدات به موقع اجرا نشود. این در حالی است که گام های عملی ایران، بر اساس گزارشاتی که شورای امنیت و سازمان ملل ارائه داده اند کاملاً اجرایی شده است.

نماینده سابق مسجدسلیمان ادامه داد: نکته ای که به نظر می رسد بسیاری از اذهان را با خود درگیر کرده است، اثرگذاری اجرای برجام در حل مشکلات کشور است. در این خصوص باید گفت که واقعاً اینگونه نیست که برجام بتواند همه مشکلات کشور را حل کند، زیرا بخشی از این مشکلات ناشی از فشارهای چندساله آمریکایی هاست که به راحتی امکان عبور از آنها وجود ندارد.

جلیلی با بیان اینکه اینکه نباید برای رفع مشکلات، صرفاً منتظر دولت بود و سایر دستگاه ها و نهادها نظاره گر باشند، تصریح کرد: ما فکر می کردیم که بعد از برجام تغییرات سریعی را در حوزه اقتصاد شاهد داشته اما متأسفانه شاهد این هستیم که روند به کندی پیش می رود. بخش خصوصی، نهادهای عمومی غیردولتی، مؤثرین حوزه اقتصاد و... همه باید تلاش کنند و به کمک دولت بیایند و برای رهایی از وضعیت اقتصادی موجود چاره ای بیاندیشند؛ به هر حال منافع کل کشور در میان است.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار نما ، که با توجه به اثبات بدعهدی آمریکایی ها، آیا وقت آن فرا نرسیده است که دولت در سیاست های خود و نوع نگاه خود به آمریکا تجدیدنظر کند، اظهار داشت: دو اهرم وجود دارد که در این خصوص، عامل هدایت دولت هستند؛ ابتدا شرایط بین الملی و سیاست های مدنظر جمهوری اسلامی در مواجهه با برجام، و دیگری قانون اقدام متقابل دولت در مقابل نحوه اجرای برجام که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این قانون بندهایی دارد که در هر کدام از آنها، اقدامات ما در قبال 1+5 نسبت به موضوعات مختلف را مشخص کرده است. امیدواریم در هفته آینده که دولت گزارشاتی را از نحوه اجرای برجام به مجلس ارائه می کند، در ارتباط با چگونگی اقدامات بعدی ما در قبال برجام، جمع بندی خوبی بین مجلس و دولت صورت بگیرد و شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

۱۳۹۵/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...