نسخه چاپی

گزارش ژورنال ارتش آمریكا از تانك و پهپاد جدید ایرانی

ژورنال ارتش آمریكا نوشت: ایران ساخت انواع ادوات زرهی و پهپاد‌های مختلف را آغاز كرده و در رزمایش‌ها آن‌ها را به نمایش می‌گذارد و برتری كمیتی خود را به رخ دشمنان می‌كشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «ژورنال ارتش آمریکا» در تازه ترین شماره خود در زمینه رونمایی ایران از تانک و پهپاد جدید نوشت: در حالی‌که ارتش ایران از روسیه و چین خرید تسلیحاتی می‌نماید و این امر به تیتر رسانه‌های بین‌المللی مبدل شده است، رسانه‌های داخلی این کشور نیز به توصیف پیشرفت صنایع داخلی نظامی ایران می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، در مه 2016 و در جریان رزمایش «بیت المقدس-28» در استان اصفهان در مرکز ایران ایرانی‌ها پهپاد جدید با برد کوتاه 100 کیلومتر «سیراف» را رونمایی کردند. پهپادی که در مرکز آموزش نیروی زمینی این کشور طراحی شد و قادر است تصاویر دیجیتالی گرفته و آن‌ها را به صورت همزمان به مقرهای فرماندهی انتقال دهند.

تانک و پهپاد جدید ایرانی

بر این اساس، سیراف، پهپادی مجهز به 2 دوربین جلونگر و زیر دماغه است که دوربین‌های آن دید خوبی را به منظور انجام عملیات‌ شناسایی محیا کرده‌اند. سیراف قادر به تصویر برداری و ارسال لحظه به لحظه آن‌ها به مقر فرماندهی است .

نشریه یادشده در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه پهپادها در ایران نوشت: مقام‌های ایرانی بر این باورند که کشورهای همسایه از چنین فن‌آوری برخوردار نیستند و برخورداری این کشور از پهپادها برتری کمیتی نظامی را در درگیریی‌های آینده مهیا می‌نماید.

تانک و پهپاد جدید ایرانی

ژورنال تخصصی ارتش آمریکا در ادامه با اشاره به تانک جدید ایران به نام «فلاق» نوشت: این تانک کنجکاوی بیشتری را در پی دارد. در حالی‌که ایران مدعی است این تانک را با دستگاه تثبیت کننده خودکار مجهز کرده است اما جایگاه بکارگیری این تانک در زمینه این‌که آیا از آن در ستیزهای بین المللی یا داخلی استفاده می‌شود، نامشخص است. آشکار نیست که ایران از تانک فلاق در مهار ناآرامی‌های مناطق صعب العبور به ویژه در امتداد مرز افغانستان یا کوه‌های زاگرس و در مرز با عراق استفاده می‌کند. هرچند که این تانک در مهار ناامنی‌های داخلی و کنترل اوضاع کارایی دارد.

از ویژگی‌های تانک فلاق باید گفت که می‌توان از آن در عملیات هوابرد و فرود با چتر، استفاده در مناطق مرزی و گشت زنی ،کنترل آتش بار از درون کابین و امکان استفاده از دوربین‌های مادون قرمز دید در شب، سریع بودن و استفاده در عملیات چریکی و پشتیبانی نزدیک از نیروها، زاویه کم و مصون ماندن از راکت‌های دشمن و امکان استفاده از موشک «تاو» بجای تیر بارهای مختلف برای زدن اهداف زرهی دشمن اشاره کرد.

در انتهای این گزارش آمده است: ارتش ایران در رزمایشی مشابه از ساخت و رونمایی تانک‌ سنگین و حمل کننده آن خبر داده است. این اقدام مبین آن است که ایران کار ساخت بر این گونه وسایل جهت پر کردن ضعف‌ها و کمبودهای لجستیکی را که با آن مواجه بوده آغاز کرده است. ایران کشوری بزرگ و در قیاس با انگلیس 6 برابر آن می‌باشد و بنابر این توانایی انتقال تانک‌‌ها و دیگر تجهیزات سنگین از یک سمت به سمت دیگر کشور برای دفاع از خود حیاتی است.

نشریه «دیپلمات» نیز چندی قبل در مطلبی با اشاره به ساخت تانک جدید ایرانی «تیام» نوشت: ایران درحال ساخت تانک جدید به نام تیام است و در این مسیر از ترکیبی از قطعات آمریکایی و چینی استفاده می‌نماید.

نشریه یاد شده با انتشار تصویری از تیام نوشت: ایران اخیرا تانک رزمی تولید خود را عرضه نموده است. به نظر می‌رسد تیام ترکیبی از تانک‌های آمریکایی و چینی در دهه 60 میلادی باشد.

بر این اساس، بدنه تانک تیام که در مراسمی در اوائل ماه جاری رونمایی شد ، شبیه تانک «M47M Patton» آمریکا است که در دهه 50 و 60 میلادی از سوی ارتش و تفنگداران دریایی این کشور استفاده شد. البته تانک M47M نیز در اوائل دهه 70میلادی در ایران و تحت امتیاز ساخته می‌شد و این کشور نمونه ارتقا یافته آن را در آوریل 2014 به نام «سبلان» به نمایش گذاشت.

به نوشته هفته نامه دیپلمات، تانک جدید تیام تا حدودی نیز شبیه تانک‌های «Type 59» و «Type 69» چین است . توپ اصلی تیام به قدرت توپ 120 میلی متری تانک‌های ‌آلمانی یا آمریکایی یا 125میلی متری روسی نیست .

همچنین هم برجک و بدنه تیام، به صورت قطعات آجر مانند لایه لایه و به منظور دفاع در برابر سلاح‌های جدید ضد تانک طراحی شده است.

این نشریه در ادامه با اشاره به دیگر سلاح‌های تعبیه شده در تانک تیام چون مسلسل سنگین «دوشکا» و مسلسل‌های سنگین دیگر 7.62 میلی متری با ابراز نامعین بودن بقا این تانک در نیروهای مسلح ایران، به احتمال ساخت نسل جدید تانک رزمی «تی- 90» روسیه در ایران اشاره کرد.

۱۳۹۵/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...