نسخه چاپی

پنهانكاری‌ سازمان‌ ملل‌ در انتخاب‌ دبیر كل

منتقدان هشدار دادند روند رأی‌گیری در سازمان ملل برای انتخاب دبیركل جدید پنهانی و غیردموكراتیك است.

به گزارش نما ، باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلسور نوشت: با وجود نیاز به رعایت استانداردهای شفاف در تحقیقات درباره نامزدهای تصدی منصب دبیرکل سازمان ملل متحد، منتقدان هشدار می‌دهند روند رأی‌گیری در این نهاد بین‌المللی به صورت پنهانی و غیردموکراتیک انجام می‌شود.

شورای امنیت این سازمان که ۱۵ عضو دارد، رأی‌گیری غیررسمی و پنهان خود را امروز آغاز می‌کند تا نامزدی را برای انتخابات اواخر سال جاری به مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کند. نتایج این رأی‌گیری که در پشت درهای بسته انجام می‌شود اعلام نخواهد شد. اعضای شورای امنیت برای رأی دادن به هر یک از نامزدها ۳ گزینه پیشنهاد می‌کنم، پیشنهاد نمی‌کنم و نظری ندارم را در اختیار دارند.

۱۹۳ عضو مجمع عمومی در ۷۰ سال گذشته با انجام اقداماتی تلاش کرده‌اند پنهان‌کاری در روند انتخاب دبیرکل سازمان ملل را با شفافیت جایگزین کنند. با این وجود ۵ کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین باید روی یک نامزد توافق کنند. انتخاب این نامزد می‌تواند بدون توجه به حسن‌شهرت او از نظر مجمع عمومی سازمان ملل صورت بگیرد.

شورای امنیت، یکی از پرقدرت‌ترین نهادهای سازمان ملل است که اختیاراتی از قبیل اعمال تحریم، امضای توافقنامه صلح و مشروعیت بخشیدن به استفاده از نیروی نظامی در هر کشوری را دارد.

نیمی از نامزدها برای تصدی این سمت زن هستند. اعضای شورای امنیت امیدوارند تا ماه اکتبر (۳۱ روز منتهی به ۱۱ آبان) روی یک نامزد توافق کنند.

۱۳۹۵/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...