نسخه چاپی

آمریكا باید نزدیكان اردوغان را تحریم كند

یك روزنامه آمریكایی با اشاره به اقدامات سركوبگرانه رئیس‌جمهوری تركیه بعد از كودتا نوشته است كه «استالین درونی» رجب طیب اردوغان نمایان شده و واشنگتن باید برای فشار به او، نزدیكان رئیس‌جمهور تركیه را تحریم كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست» در گزارشی به اقدامات دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در پساکودتا اشاره کرد و نوشت، بعد از تلاش‌های ناکام هفته گذشته برای کودتا علیه دولت ترکیه، اردوغان هشدار داد: «این جدیدترین اقدامات، خیانت است و آنهایی که چنین اقدامی مرتکب شدند، بهای سنگینی باید بپردازند».

وی ادامه داد: «این اقدام (کودتا) یک نعمت بزرگ از سوی خدا بوده است. چرا؟ چون به ما اجازه داد تا نیروهای مسلح را که کاملاً به پاکسازی نیاز داشت، پاکسازی کنیم».

هافینگتون‌پست با اشاره به این نوع رفتار اردوغان در پساکودتا نوشت که اردوغان، ترکیه را به یک «گولاگ بزرگ» (شبکه‌ای تو در تو و مرگبار از اردوگاه‌های کار اجباری در دوران جماهیر شوروی سابق به شمار می‌رفت) تبدیل کرده است.

این گزارش سپس توضیح داد، در ظرف یک هفته گذشته، 50 هزار مقام نظامی، پلیس، قاضی، خبرنگار، فرماندار و کارمند در ترکیه یا دستگیر، تعلیق یا اخراج شده‌اند.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد، افراد بدون مجوز قانونی دستگیر و زندانی می‌شوند و مکانی که به آنجا فرستاده می‌شوند، نامعلوم است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از 1500 رئیس‌ دانشگاه مجبور به استعفا شده‌اند و 15 هزار نفر از اساتید و مربیان دانشگاه‌ها معلق شده‌اند.

بسیاری از شهروندان ترکیه اجازه خروج از کشور ندارند. هیچ‌کس با گذرنامه رسمی اجازه سفر ندارد و کارکنان نهادهای دولتی به مجوزهای خاصی نیاز دارند.

طبق این گزارش، هم‌اکنون ترقی‌خواهان و مخالفان در ترکیه در معرض خطر قرار دارند. پیشینه افراد به منظور چک کردن روابط آن‌ها با «فتح‌الله گولن» که ترکیه مدعی است از متهمان اصلی کودتای این کشور است، در حال بررسی است.

این اقدامات پایان ندارد و اردوغان برای سه ماه در این کشور وضعیت فوق‌العاده سه ماهه اعلام کرده است.

دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا این کودتا را محکوم کرده، اما در عین حال مقامات آمریکایی به پاکسازی در ترکیه هم اعتراض کرده‌اند، اما اهرم اندکی دارند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا هشدار داده است: «هیچ پاکسازی نباید وجود داشته باشد. هیچ تنبیهات جنایی خارج از چارچوب حاکمیت قانون و نظام قضایی نباید وجود داشته باشد».

وزیر خارجه آمریکا با بیان این که ناتو اقدامات ترکیه را محاسبه و ارزیابی می‌کند و ادامه داد: «لازمه ناتو، دموکراسی است.»

کری همچنین اعلام کرد که با این اقدامات دولت اردوغان، احتمال تجدیدنظر در عضویت ترکیه در ناتو وجود دارد.

زمانیکه اردوغان اعلام کرد که ممکن است مجدداً حکم اعدام در این کشور گمارده شود، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «هیچ کشوری که حکم اعدام را اجرا می‌کند، نمی‌تواند یک کشور عضو (اتحادیه اروپا) باشد. ما خواستار رعایت کامل قانون اساسی ترکیه هستیم و... بر اهمیت حاکمیت قانون تأکید داریم. ما باید به دموکراسی،حقوق بشر و آزادی اساسی ترکیه احترام بگذاریم».

هافینگتون‌پست ادامه داد، ظاهرا هیچ گوش شنوایی برای هشدارهای موگرینی وجود نداشت، زیرا عوامل کودتا مورد شکنجه قرار گرفتند و اردوغان تهدید کرده است که آنهایی را که در این کودتا مشارکت داشتند، اعدام می‌کند. یک سرباز جوان سربریده شده و اعدام وی در رسانه‌های اجتماعی پخش شده و مشخص نیست چه تعداد دیگری شکنجه یا کشته شدند.

هافینگتون‌پست نوشت، حقیقت موضوع اینجاست که اردوغان توجهی به آنچه گفته می‌شود ندارد و مطرح کردن فساد اردوغان، تنها راه اعمال نفوذ به عملکرد وی می‌باشد.

این گزارش سپس ادامه داد که «رضا ضراب» یک تاجر ایرانی ترکیه‌ای با ارتباط نزدیک با اردوغان در ماه مه در فرودگاه بین‌المللی «میامی» دستگیر شد. ممکن است که ضراب علیه اردوغان و «بلال اردوغان» پسرش و حلقه داخلی وی شهادت دهد.

دادستان آمریکا باید خیلی سریع اتهام ضراب را منتشر کند و نام ذی‌نفع‌های این تجارت کلاهبرداری را مشخص کند.

بعد از آنکه اتهام ضراب اعلام شد، آمریکا می‌بایست تحریم‌هایی را علیه تمامی آنهایی که در این اتهام دخیل بودند، وضع کند و دارایی‌های این افراد در خارج از کشور را مسدود کند و ممنوعیت سفر برای این افراد و خانواده‌هایشان به وجود‌آورد.

هافینگتون‌پست با اشاره به این موارد نوشت، تاریخ به ما آموخته است که دیکتاتورها، هشدارهای بدون زور را نادیده می‌گیرند. هیتلر و موسولینی همچون اردوغان به صورت دموکراتیک انتخاب شدند. آنها هیچ اعتنایی به فشارهای بین‌المللی نکردند.

این گزارش در پایان سپس نوشت، اتهام جنایی برای فساد و تحریم‌های هوشمندانه هدفمند، تنها ابزارهای موجود برای کاهش سرکوبگری گسترده اردوغان است.

۱۳۹۵/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...