نسخه چاپی

رأی‌گیری محرمانه برای انتخاب جانشین بان كی مون

شورای امنیت سازمان ملل امروز (پنجشنبه) نخستین رای گیری محرمانه در خصوص جانشین دبیركل این سازمان را انجام می‌دهد كه با فهرستی از نامزدهای پیشرو محتاط كه خواستار اصلاحات چشمگیر در این هیات جهانی هستند، روبه‌رو است.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از گاردین نوشت: ۱۲ نامزد برسر جانشینی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل مبارزه می‌کنند چرا که مدت دبیرکلی بان کی مون در پایان سال جاری میلادی پایان می‌یابد.

نامزدهای پیشرو همانند هلن کلارک، نخست وزیر سابق نیوزیلند و رئیس برنامه توسعه سازمان ملل، سوزانا مالکورا، وزیر امور خارجه آرژانتین و ایرینا بوکووا، مدیرکل بلغارستانی یونسکو رویکرد محتاطانه‌ای را پیش گرفته‌اند. آنها می‌دانند که علی رغم شفاف بودن این رقابت‌ها قدرت‌های اصلی که از پنج عضو دائم شورای امنیت هستند می‌توانند نامزدی آنها را مسدود و اختیاراتشان را به چالش بکشند.

این نامزدها خواستار تغییرات بزرگ برای سازمان ملل هستند که به شدت به خاطر روند کند در حل بحران‌های جهانی همچون سوریه و ابولا مورد انتقاد قرار گرفته است.

ویسنا پوسیتچ، وزیر امور خارجه سابق کرواسی و نامزد جانشین بان کی مون گفت: من در زمینه حقوق بشر سازمان ملل انقلابی برپا خواهم کرد و بخش اعظم تمرکزم بر رفتار با زنان متمرکز خواهد بود.

وی افزود: برای تجهیز رهبران جامعه زنان اقدامات بسیاری می‌توان انجام داد چرا که فکر می‌کنم حقوق بشر باید از آنجا آغاز شود. به منظور رسیدگی یکجا و کلی به نقض حقوق بشر در سراسر جهان باید اقدامات خود را از زنان و دختران آغاز کنید.

ووک جرمیک، وزیر امور خارجه سابق صربستان مدافع تحکیم هرچه بیشتر نقش حافظان صلح سازمان ملل است.

دیگر نامزدهای اصلاح طلب این سمت بر ناکامی جمعی سازمان ملل در توقف قتل عام در سوریه و عراق متمرکز هستند.

۱۵ کشور عضو شورای امنیت امروز در جلسه‌ای محرمانه در خصوص هر یک از نامزدها رای می‌دهند.

نتیجه این نشست به صورت جداگانه برای هر نامزد ارسال خواهد شد و برخی از آنها با رد کلی و خروج از رقابت‌ها مواجه خواهند شد.

۱۳۹۵/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...