نسخه چاپی

برجام دارای شرایط مبهمی است

بنیاد دفاع از دموكراسی در مطلبی نوشت كه حجم صفحات توافق هسته‌ای (۱۵۹ صفحه) به این معنا نیست كه همه چیز كاملا مشخص شده، برجام دارای شرایط مبهمی است كه كاملا غیر تعهد آور بوده و هر دو طرف می‌توانند از این توافق خارج شوند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، "بهنام بن طالب لو" یکی از اعضای بنیاد "دفاع از دموکراسی" طی مقاله‌ای به بررس تعهدات غرب و ایران در قبال برجام پرداخت.

وی در این مقاله نوشت: توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تابستان سال گذشته به سرانجام رسید. این توافق چهار درس را به همراه داشت. اولین درس این بوده است که ایستادگی و حتی سخت گیری در عرصه سیاسی می‌تواند به این موضوع منتهی شود که جامعه جهانی غنی سازی داخلی را بپذیرند. قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران بر این نکته تاکید داشته که تهران تعهدات خود در تعلیق تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را نقض کرده است. هم اکنون برنامه جامع اقدام مشترک ایرانیان را ملزم نمی‌کند که به صورت موقت یا حتی نمادین غنی سازی با درصد پایین خود را تعلیق کند.

دومین درس این بوده است که حتی اگر متحد غربی‌ها باشیم این موضوع رفتار انعطاف پذیر درباره دستیابی به فناوری هسته‌ای را تضمین نخواهد کرد. متحدان کلیدی آمریکا نظیر کره جنوبی و امارات که پیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کردند بر این نکته اشاره داشته‌اند که ایران که بارها به دلیل عدم پایبندی به قطعنامه‌ها درباره برنامه هسته‌ای تحریم شد، اجازه داده شد تا ظرفیت غنی سازی در مقیاس صنعتی داشته باشد.

سومین درسی که حاصل می‌شود ایجاد یک تفاوت تصنعی میان مواد شکافت پذیر برای تسلیحات کشتار جمعی و سکوهایی که برای پرتاب آنها وجود دارد، است.

همانطور که قبلا گفته شد، برنامه هسته‌ای و موشکی ایران کاملا با هم در آمیخته شده و به صورت دوجانبه یکدیگر را تقویت می‌کنند. محدودیت درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایرانی در برجام به صورت قابل توجهی وجود ندارد.

آخرین درسی که می‌توان گرفت این است که حجم صفحات توافق هسته‌ای (159 صفحه) به این معنا نیست که همه چیز کاملا مشخص شده است. برجام دارای شرایط مبهمی است که کاملا غیر تعهد آور بوده و هر دو طرف می‌توانند از این توافق خارج شوند.

۱۳۹۵/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...