نسخه چاپی

علت ورود اطلاعات سپاه به «فیش نجومی»

اذهان عمومی فراموش نكرده اند كه در دوران قحطی های جنگ تحمیلی بسیاری از مردم بزرگوارانه در خدمت انقلاب، صبر انقلابی می ورزیدند اما در دوران رفاه كنونی كمتر كسی را می توان یافت كه از تبعیض های مالی و سیاسی موجود اظهار نارضایتی نكند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، انتشار خبر بازداشت یکی از مدیران بانکی دارای فیش‌های نجومی توسط پاسداران انقلاب اسلامی، پرونده این فیش‌ها را وارد مرحله جدیدی کرد. به نظر می‌رسد در صورت انتشار بخش‌های جدیدی از اطلاعات مرتبط با این مدیران در روزهای آینده، بتوان با دقت‌نظر بیشتری قضاوت کرد. با این حال با اندک داده‌های موجود می‌توان به ژرفای کمتر مورد توجه قرار گرفته این ماجرا ورود پیدا کرد و آن را فهمید.
یک- اگر امروز سپاه بعنوان نهاد نگهبان انقلاب وارد موضوع فساد اقتصادی شده است دلیل بارز آن را می توان سست شدن اراده ها در نهادهای حاکمیتی برای برخورد با این پدیده شوم تضاد دانست. متاسفانه این حقیقت را نباید کتمان کرد که موضوع دریافتی ها و یا همان تبعیض در دریافت ها نه تنها در دولت بلکه حسب اظهار رییس جمهور در سایر نهادهای حاکمیتی هم وجود دارد .بنابراین می توان گفت این موضوع ریشه انقلاب را نشانه گرفته است و برخورد با آن بایستی توسط انقلابی ترین نهاد کشور یعنی سپاه صورت پذیرد. تضاد چه در حقوق های دریافتی و چه در رانت هایی که توسط سودجویان دولتی بین شبکه های نامشروع توزیع می گردد را می توان جزء بزرگترین ضربه ها به ساختار انقلاب دانست. فراموش نکنیم آنچه موجب دلخوری توده های مردم می شود نه فقر بلکه تبعیض و تضاد است. هنوز اذهان فراموش نکرده اند که در دوران قحطی های جنگ تحمیلی بسیاری از مردم بزرگوارانه در خدمت انقلاب، صبر انقلابی می ورزیدند اما در دوران رفاه کنونی کمتر کسی را می توان یافت که از تبعیض های مالی و سیاسی موجود اظهار نارضایتی نکند.



دو- در پی انتشار فیش های نجومی و مفاسد اقتصادی و جریحه دار شدن قلب مردم عزیز و فداکار ایران اسلامی مبارزه با مفسدین اقتصادی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج ) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز گردید وموجی از امیدواری در میان امت حزب الله در برخورد با مفاسد اقتصادی را شکل داد. آنچه از امروز انتظار می رود رسیدگی قاطعانه و بر گزاری دادگاه شجاعانه این مفسدین و حقوق مفت بگیران چپاولگر بیت المال مسلمین است. قوه قضاییه پیش از این ثابت کرده که در این راه حتی در برخورد با آقازاده ها کوتاه نمی آید لذا امید است هر چه زودتر آشکارا و علنی در منظر این مردم انقلابی، انقلابی و تحول خواهانه عمل نماید .



سه- چند هفته است تمام مطالب اقتصادی و سیاسی کشور حول موضوع فیش های نجومی می گردد و تا به این لحظه صد ها پست در شبکه های اجتماعی مختل در مورد فیش ها منتشر شده و مهمترین کلید واژه ای که در این زمینه مرسوم شد «فیش گیت» بود. رسوایی فیش گیت صرفا به بدنه ی سیاسی گروهی بر می گردد که تمام انرژی خود را موضوعی مصروف کردند و سرانجام اقتصادی و سیاسی نیز برای جامعه نداشتند. سه سال است دولت تدبیر و امید با تمرکز بر پرونده هسته ای، تمام وقت و انرژی خود را مصروف حل آن گذاشت که سرانجامی جز برجام نداشت. برجام هم نتوانست گره های اقتصادی داخلی را حل کند و با دبه های طرف مقابل به وعده های عمل نشده قبلی افزوده شد.مشکل اصلی فیش گیت در واقع عدم اشراف نهادهای سیاسی دولتی به مسئله ای به نام پرداخت ها نیست بلکه رشد طبقه ای در قالب نظام نئولیبرالیستی است که می تواند همچون موریانه تمام آرمانها و ارزش های انقلاب اسلامی را نابود سازد. مهم ترین این آرمان ها « اعتماد ملی و پشیبانه ی مردمی » است. فیش گیت پرده ای از واقعیت فساد را کنار زد که در حلقه عده ای محدود قرار گرفته که به حق رئیس محترم جمهور از آن به عنوان کاسبان تحریم نام برد. کسانی که در اغاز بحران اقتصادی و به تعبیر کارشناسان « جنگ اقتصاد» به راه اندازی صرافی و بازی با سرمایه ملی روی آوردند و سرمایه های نا مشروع فراوانی به جیب زدند. همانطور که رهبری معظم انقلاب از آن سخن گفت، این پدیده یک حرکت خائنانه به نظام و انقلاب اسلامی است.



چهار: فیش گیت نشان داد مسئله نفوذ در ابعاد امنیتی روی به موضوعاتی آورده که تا به قبل کمتر توجه ای در نهادهای مربوطه به آن می شد. امنیت اقتصادی در معرض تهدید قرار گرفته و چون ابعاد سخت آن با مرور زمان به بدنه جامعه انتقال پیدا میکند، شاید افکار عمومی سریع نسبت به آن واکنش نشان ندهد. با آغاز مذاکرات برجام رهبری معظم انقلاب نسبت به مسئله ای به نان نفوذ هشدار داد که رسوایی فیش گیت نشان داد این هشدار فراتر از مسئله ای به نام نفوذ امنیتی و جاسوسی است. فیش گیت و همان دریافت های خلاف قانون و شرع در قالب حقوق مدیران به اعدادی نزدیک به هزار نفر رسیده است. محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس خبر از 950 مدیر با دریافت های نجومی داد که بسیار نگران کننده است. به نظر می رسد پرونده مبارزه با فساد به ابعاد جدیدی رسیده که نیازمند عزم جدی مسئولین است. اگر سخن رئیس سازمان بازرسی قوه قضاییه در مورد برادر یکی از مسئولان درست باشد، فیش گیت رسوایی بیشتری به دنبال دارد و می توان نتیجه گرفت مافیای نفوذ کرده در کشور با یک برنامه هدف مند به دنبال تضعیف امنیت اقتصادی کشور هستند که جرمی کمتر از براندازی نمی توان برای آن تصور کرد. زیرا امکان ندارد تمام صحنه گردانی های اقتصادی کشور و ان هم در این ابعاد برای ضربه وارد کردن به اقتصاد فقط در راستای منافع شخصی بوده باشد و قصد سو استفاده سیاسی و امنیتی از ان نباشد. البته مباحث حداقلی همچون « کاسبی تحریم»، «دریافت های نجومی»، « وام های بدون کارمزد یا با کارمزد کم»، « استفاده از امکانات عمومی» و... در مرحله اول به منافع شخصی بینجامد اما با نگاه از بالا به صحنه می توان دریافت جنگ تمام عیار اقتصادی راهبرد های گوناگونی دارد که نفوذ در ابعاد اقتصادی بخشی از آن است که در غالب «فیش گیت» منتشر شده است.لازم است نهاد های امنیتی و نظارتی علاوه بر پیگیری بازگشت دریافت های نا مشروع ابعاد پشت صحنه ی این نفوذ اقتصادی را بررسی کنند و تحلیلی از آن به جامعه ارائه دهند تا مردم نسبت به اصل نظام بد بین نگردند و افکار عمومی تحت تاثیر رسانه های بیگانه قرار نگیرند.



* جزئیات دستگیری علی رستگار سرخه ای پس از صدور حکم قضایی/ حضور برخی سیاسیون در یک پرونده فساد اقتصادی بزرگ

پس از مدت‌ها کار شناسایی و اطلاعاتی یک شبکه فساد بانکی در کشور کشف شده که رستگارسرخه ای، مدیرعامل معزول بانک ملت یکی از اعضای این باند است. خبر آغاز دستگیری های این باند توسط سازمان اطلاعات سپاه سه شنبه شب رسانه ای شد.



رستگار یکی از مدیرانی بود که در جریان افشای حقوق های نجومی از سمت خود استعفا کرده بود. همچنین در خبر دیگری بازداشت معاون بین الملل مدیرعامل معزول بانک ملت اعلام شد.



این دستگیری ها می تواند آغاز یکسری عملیات برای پاسخ به مطالبات مردمی ضدفساد در کشور باشد که با افشای حقوق های نجومی شکل گرفت.



چند روز پیش بود که حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه از احتمال ورود سپاه به موضوع فساد بانکی خبر داده بود.



رئیس سازمان اطلاعات سپاه: پشت‌پرده تخلفات اقتصادی اخیر را رصد می‌کنیم/ پرونده‌های کلان مفاسد اقتصادی در دستور کار سازمان اطلاعات



حجت‌الاسلام طائب با تأکید بر اینکه "پشت‌پرده تخلفات اخیر را رصد می‌کنیم"، متذکر شد: پرونده مفاسد اقتصادی کلان کشور در دستورکار سازمان اطلاعات سپاه است.



هفته گذشته حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره بازتاب حقوقهای نجومی برخی مدیران در افکار عمومی، گفت: دانستن حق طبیعی مردم است و آگاهی مردم در این مسئله موجب شد که بین مسئولین مربوطه، تحرکی ایجاد شده تا نسبت به وضعیت ولنگاری اقتصادی برخورد جدی صورت بگیرد.



وی با بیان اینکه ملت از مسئولین انتظار دارند تا با این‌گونه اعمال و رفتار ناپسند برخورد شود، تصریح کرد: مسئولین اجرایی کشور از جمله دستگاه قضایی بدون اغماض باید با متخلفین برخورد و گزارش این تخلف را به مردم منعکس کند زیرا در احقاق حقوق ملت، هیچ تعارفی با کسی وجود ندارد.



رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با اشاره به اینکه این سازمان همانند گذشته به پرونده‌های مفاسد اقتصادی کلان کشور ورود می‌کند، اعلام کرد: اطلاعات سپاه در موضوع تخلفهای اقتصادی و مسائل دیگر کشور همیشه فعال بوده و در حال حاضر پرونده‌های جدی در دستور کار دارد.



حجت‌الاسلام طائب با تأکید بر اینکه آن چیزی که سازمان اطلاعات سپاه در پیگیری تخلفهای اقتصادی دنبال می‌کند، استیفای حقوق مردم و بیت‌المال مسلمین است، متذکر شد: خوشبختانه سازمان اطلاعات سپاه در این حوزه موفقیت های خوب و چشمگیری داشته که با همکاری دستگاه قضایی توانستیم مبالغ کلانی را به بیت المال برگردانیم.



عالی‌ترین مقام امنیتی سپاه پاسداران در خاتمه تأکید کرد: سازمان اطلاعات در حال رصدکردن پشت‌پرده این‌گونه تخلفات است و اگر این روند را متخلفان ادامه بدهند مطمئن باشند با برخورد قاطع و قانونی روبه‌رو خواهند شد.



* مدیرعامل معزول بانک ملت بازداشت شد/ شناسایی شبکه بزرگ فساد بانکی

سه شنبه شب خبر رسید که علی رستگار سرخه ای مدیرعامل معزول بانک ملت با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده است.



چند ساعت پس از اعلام خبر دستگیری رستگار، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که مدیرعامل سابق بانک ملت در یک پرونده اقتصادی دوشنبه شب بازداشت شده است.



* جزئیات دستگیری "رستگار سرخه‌ای" پس از صدور حکم قضایی/دستگیری به‌دلیل حضور در یک فساد اقتصادی بزرگ است/ حضور برخی سیاسیون در این پرونده فساد



کمتر از 24 ساعت از اعلام خبر بازداشت مدیرعامل معزول بانک ملت، فرمانده کل سپاه پاسداران با حضور در میان خبرنگاران جزئیات تازه ای درباره دستگیری علی رستگار را اعلام کرد.



سرلشگر جعفری در مشهد در پاسخ به پرسشی پیرامون دستگیری مدیرعامل معزول بانک ملت گفت: فرد مذکور به سبب حضور در پرونده اقتصادی بزرگتری که برخی سیاسیون و افراد دیگر در آن حضور داشته‌اند، دستگیر شده است.



مبارزه فساد عزیز جعفری

وی ادامه داد: یکی از پروژه‌های اطلاعاتی سپاه رصد و بررسی پرونده‌های مرتبط با مباحث امنیتی، بحث نفوذ و بحث فسادهای اقتصادی است که دنبال می‌کند. این هم یکی از پروژه‌هایی است که وقتی به قوه قضائیه گزارش شد، ما دنبال کردیم و

پس از صدور حکم توسط دستگاه قضایی، دستور دستگیری نیز صادر شد.



فرمانده‌کل سپاه پاسداران عنوان کرد: مردم تصور می‌کنند این دستگیری در رابطه با دریافت حقوق‌های نجومی بوده است؛ قطعاً دریافت آن حقوق‌ها یکی از تخلفات بوده است. اما فرد مذکور به‌دلیل حضور در یک فساد اقتصادی بزرگ‌تر دستگیر شده‌است.

وی در پاسخ به اینکه آیا دستگیری‌ها ادامه دارد؟، اظهار داشت: در این پرونده برخی سیاسیون و افراد دیگر نیز حضور داشته‌اند.

۱۳۹۵/۵/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...