نسخه چاپی

حذف یارانه 24 میلیون نفری از سوی دولت كلید خورد

رونمایی از هزاران میلیارد تومان اضافه پرداخت در وزارتخانه های احمدی نژاد و روحانیبا وجود تكذیبیه های متعدد از سوی مسئولان دولتی، بار دیگر اخبار رسیده، حكایت از تماس كمیسیون ماده10 با سرپرستان خانوار به منظور اطلاع رسانی حذف یارانه نقدی آنها دارد.

به گزارش نما به نقل از تابناک، چندی پیش، یک خبرگزاری با انتشار صوت مکالمه کمیسیون ماده 10 با یکی از شهروندان اعلام کرد: اظهارات کمیسیون ماده 10 نشان می دهد، از این پس، تنها خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، آسیب پذیر و دارای بیمار لاعلاج یارانه خواهند گرفت و یارانه بقیه حذف می شود.

با این حال، دولتی ها ضمن رد این ادعا اعلام کردند، این کمیسیون حق چنین کاری را ندارد و این کمیسیون تنها مرجع حل اختلافات است؛ ضمن آنکه مدت هاست جلسات این کمیسیون تشکیل نمی شود.

با این حال روز گذشته، بار دیگر یکی از رسانه ها، گزارش داد که این کمیسیون پیش از حذف یارانه ها با افراد تماس گرفته و ضمن طرح سؤالاتی در مورد املاک و دارایی های آنها، خبر حذف یارانه را به آنها می دهد.

به گفته این رسانه، تماس گیرنده در ابتدا از شهروندان درخواست کد ملی کرده و سپس اعلام می کند که بنا به دلایلی شما از پرداخت یارانه نقدی حذف خواهید شد. بنا بر اظهارات کسانی که با آنها جهت حذف یارانه تماس گرفته شده است، شخص تماس گیرنده استدلال خود را از حذف یارانه بگیران در کمیسیون ماده 10 داشتن ملک عنوان می کند و می گوید، طبق مصوبه مجلس، قرار است 24 میلیون از دریافت یارانه نقدی حذف شوند و چون شما دارای ملک هستید و بیمار هم نیستید، دولت نمی تواند به شما یارانه نقدی پرداخت کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این اقدام دولتی ها، واکنش های مختلفی نشان داده اند. برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند، امکان حذف یارانه 24 میلیون تن وجود ندارد. برخی دیگر از نمایندگان نیز بر این اعتقاد هستند که قانون صراحت دارد و دولت باید مطابق قانون عمل کند.

در همین ارتباط، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: حذف یارانه ها در مجلس نهم و غالب بودجه سال 95 تصویب شده است و مطابق این قانون دولت باید یارانه سه دهک از قشرهای پردرآمد جامعه را حذف کند.

وی گفت: اینکه دولت چه سازوکاری برای حذف یارانه بگیران دارد، ارتباط چندانی به مجلس ندارد اما دولت باید مطابق قانون عمل کند. حال شاید این کار توسط کمیسیون ماده ده یا کمیسیون ماده پنج یا هر جای دیگر انجام گیرد. چهار چوب مشخص است و بنا بر قانون و 52 پایگاه اطلاعاتی که در اختیار دولت است، نسبت به حذف یارانه افراد پر درآمد اقدام کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی در خصوص برخی گفته ها راجع به امکان نداشتن حذف یارانه 24 میلیون نفر گفت: زمانی که جمعیت کشور حدود 80 میلیون است، این طبیعی است که سه دهک آن 24 میلیون نفر شود؛ بنابراین به نظر می رسد که عدد درست است.

وی گفت: ما بارها با دولت در مورد این موضوع بحث کرده ایم. هم در زمان دولت یازدهم و هم دولت دهم به آنها اعلام نموده ایم که قانون باید اجرا شود؛ اما جزئیات اجرای آن بر عهده دولت است، حتی یک سال به دولت نگفتیم که چکار کند، بلکه تنها گفته شد که 40 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه ها در اختیار تولید قرار گیرد.

پورابراهیمی گفت: تا کنون دولت هر روشی که برای اجرای این قانون گفته شده است، اجرا نکرده و به عناوین مختلف از زیر بار آن شانه خالی کرده است؛ اما این بار قانونی، چهارچوب های لازم تعیین شده و باید اجرا شود. اگر دولت اجرا نکند، تخلف کرده و درواقع عملکرد خلاف قانون مرتکب شده است.

وی در پایان گفت: قانون باید اجرا شود و چنانچه کسی نیز مشکل داشت و یا اشتباهی در حذف یارانه وی رخ داده است، باید دوباره اصلاح شود و فرد می تواند درخواست خود را از طریق مراجع مختلف پیگیری کند.

۱۳۹۵/۵/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...