نسخه چاپی

كاهش قیمت زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: نرخ زعفران از ابتدای امسال در سطح كشور به میزان ۱۰ درصد كاهش یافته است.

به گزارش نما، غلامرضا میری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، قیمت کنونی هر کیلوگرم زعفران را بین ۵۲ میلیون تا ۶۲ میلیون ریال اعلام و بیان کرد: پیش از این نرخ زعفران بین ۵۵ میلیون و و ۷۲ میلیون ریال بود. وی افزود: این کاهش قیمت بخاطر شرایط خاص بازار و رکود در خرید و فروش زعفران صورت گرفته اما در حوزه صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر چندانی رخ نداده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران حجم صادارت زعفران را طی سه ماه نخست امسال مشابه با همین مدت در سال گذشته به میزان ، ۳۵ میلیون تن به ارزش ۵۰ میلیون دلار اعلام کرد.وی ادامه داد: شرایط فروش زعفران در داخل کشور متفاوت بوده و مصرف این محصول کاهش یافته است.

میری گفت: در گذشته معاملات زعفران به صورت غیرنقدی و مدتدار انجام می شد اما به دلیل برگشت ۷۰ درصد چکها در بازار دیگر داد و ستد به شکل گذشته انجام نمی شود و به همین دلیل خرید و فروش کاهش یافته است. وی افزود: سالانه ۷۰ تا ۷۵ تن زعفران در داخل کشور مصرف می شود اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد آمار مصرف داخلی امسال کاهش پیدا کرده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: از مصرف کنندگان تقاضا می شود از زعفرانهایی استفاده کنند که دارای نشانه استاندارد هستند تا نظارت مجموعه های مختلف از جمله اتحادیه های زعفران بر بازار افزایش یابد.

وی گفت: مصرف زعفران که دارای نشان استاندارد نیست علاوه بر اینکه از شکل گیری بسیاری از آسیبها جلوگیری می کند می تواند نتایج بسیار مثبتی را در حوزه های مختلف اقتصادی به همراه داشته باشد.

۷۵ هزار هکتار مزرعه کشت زعفران در استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی وجود دارد که با توجه به استقبال و تقاضای خرید این محصول در بازارهای جهانی هر سال بر سطح زیر کشت آن افزوده می شود.

۱۳۹۵/۵/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...