نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با نما

درز اطلاعات ایران در آژانس در مجلس بررسی می شود / سازمان انرژی اتمی از برنامه های پیش بینی شده عقب است

عکس خبري -درز اطلاعات ايران در آژانس در مجلس بررسي مي شود / سازمان انرژي اتمي از برنامه هاي پيش بيني شده عقب است

حشمت الله فلاحت پیشه گفت :آنچه كه در سند چشم انداز به عنوان یك وظیفه برای سازمان انرژی اتمی دیده شده ایجاد ظرفیت برق هسته ای 20 هزار مگاواتی برای كشور است این امر باید در افق سال 1404 محقق شود كه به نظر می رسد در این زمینه عقب هستیم

به گزارش نما ، این‌بار نیز همان‌گونه که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند؛ آژانس باز هم به عهد خود وفا نکرد و بخشی از سند محرمانه نقشه راه نشت کرد. هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی منتشر و ادعا کرد به سندی دست یافته که مربوط به توافق محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این سند برنامه زمانبندی‌شده محدودیت‌های هسته‌ای ایران در دوره زمانی 15 ساله را روایت می‌کند. آسوشیتدپرس ادعا کرد این سند توسط یک دیپلمات مسؤول در پرونده هسته‌ای ایران در اختیار آنها قرار گرفته و صحت آن توسط برخی دیپلمات‌های مطلع دیگر نیز تایید شده است. در ایران ابتدا این سند فاش شده، مورد استقبال قرار گرفت. تنها چند ساعت پس از انتشار این سند در آسوشیتدپرس، خبرنگاران از محمدجواد ظریف خواستند در این‌باره توضیح دهد. ظریف نیز درباره این سند آسوشیتدپرس گفت: همه رسانه‌های دنیا تمام سند را ندیده‌اند تا از افتخاری که دوستان مذاکره‌کننده ایجاد کردند، باخبر باشند، ولی با وجود این، همه رسانه‌ها می‌گویند ایران بعد از 10 سال به‌سرعت به‌سمت غنی‌سازی صنعتی می‌رود. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: وقتی تمام این سند منتشر شود، مشخص می‌شود ما ظرف 15 سال به کجا خواهیم رسید.
حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با خبرنگار نما ، درارتباط با سخنان رییس مجلس شورای اسلامی درباره تاسیس کارخانه غنی سازی جدید در کشور عنوان داشت: این درواقع درخواست آقای لاریجانی از سازمان انرژی اتمی بود که طرح ایجاد کارخانه های غنی سازی اورانیوم را به مجلس بیاورد، آنچه که در سند چشم انداز به عنوان یک وظیفه برای سازمان انرژی اتمی دیده شده ایجاد ظرفیت برق هسته ای 20 هزار مگاواتی برای کشور است که این امر باید در افق سال 1404 که همزمان با سال 2025 میلادی است محقق شود که به نظر می رسد در این زمینه عقب هستیم. حال نیل به این خواست مهم، وظیفه فنی آقای دکتر صالحی و همکارانشان است که باید به هر نحو ممکن آن را به سرانجام رسانند.
فلاحت پیشه به دغدعه های موجود درباره موضوع هسته ای کشور اشاره کرد و افزود: ما هم اکنون یک دغدغه کوتاه مدت و یک دغدغه بلند مدت داریم، که اولی شامل موضوع عدم رفع تحریم ها در برجام و مانع تراشی های آمریکا در این مسیر بوده و دیگری دغدغه بلند مدت مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به کارشکنی های غربی ها در استفاده ما از انرژی صلح آمیز هسته ایست.
وی ادامه داد : چرا که ما علاوه بر نیاز به سوخت 3و5 درصد به سوخت 20درصد برای مصارف تحقیقاتی و درمانی نیز نیازمندیم که در گذشته شاهد کارشکنی های غربی ها اعطای این سوخت در دهه2010 بودیم، از سوی دیگر ایران در حال پیوستن به جرگه کشورهای سازنده زیردریایی است که هم از لحاظ عملیاتی و هم اقتصادی سوخت مورد نیاز زیردریایی ها اتمی با غنای 60 درصد و یا بیشتر است که باید طبق توافق از سوی کشورهای دارنده این فناوری در اختیار ما قرار گیرد. اما آنچه که از رفتار غربی ها بر می آید بد عهدی در این مورد است.
درز اطلاعات ایران در آژانس، موضوع دستور کار کمیسیون امنیت ملی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین نسبت به موضوع درز اطلاعات برنامه بلند مدت هسته ای ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی هم واکنش نشان داد و گفت: در گذشته هم ما شاهد اقدامات مشابه این موضوع از سوی آژانس بودیم. که فرستادن جاسوس در پوشش بازرس از جمله آنهاست.
وی ادامه داد: همین اقدامات هم بود که موجب وارد آمدن خسارت هایی به فعالیت های هسته ای ما در ابعاد گوناگون مالی و انسانی شد.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در پایان با تاکید به ورود مجلس در مسئله درز اطلاعات برنامه هسته ای ایران در آژانس تصریح کرد: با توجه به موارد گفته شده کمیسیون امنیت در اولین جلسه خود پس از تعطیلات تابستانی مجلس با جدیت بررسی این موضوع را در دستور قرار خواهد داد.
فلاحت پیشه همچنین نیاز به ایجاد یک پدافند غیر عامل برای حوزه هایی از این دست را ضروری دانست و تأکید کرد: همانطور که در زمینه های فیزیکی مصون سازی در برابر آسیب های احتمالی مهم است، به نظر می رسد در زمینه موضوعات با اهمیتی مانند اطلاعات و برنامه های کشور که جنبه فیزیکی ندارند هم نیاز به ایجاد پدافند غیر عامل موثر هستیم

۱۳۹۵/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...