نسخه چاپی

سنگ‌اندازی بانكها برای پرداخت وام ازدواج

پرداخت وام ۱۰ میلیونی از سوی بانكها استقبال نشد و بسیاری از بانكها در مقابل مراجعه جوانان پاسخ همیشگی «منابع كافی نداریم» را حواله آنها كرده و وعده ماههای آینده را به آنها می دهند.

به گزارش نما به نقل از اقتصاد پرس، طبق وعده های پیشین مسوولان دولتی قرار بود پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج از دیروز در شعب بانک‌ها آغاز شود؛ حمایت مالی از جوانان در شرف تشکیل خانواده، اما از سوی بانکها استقبال نشد و بسیاری از بانکها در مقابل مراجعه جوانان پاسخ همیشگی «منابع کافی نداریم» را حواله آنها کرده و وعده ماههای آینده را به آنها می دهند.

در این میان کارشناسان همین مبلغ ۱۰ میلیون تومان را نیز ناچیز عنوان کرده و معتقدند که این مبالغ برای شروع زندگی راهگشا نبوده و نمی تواند هزینه های اولیه زندگی یک زوج را تامین کند.

به گفته تحلیلگران با توجه به هزینه های مسکن و تورم در کالاهای اساسی حتی با وجود افزایش وام از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون باز هم منابع مالی لازم برای شروع یک زندگی متوسط مهیا نمی شود.

با توجه به افزایش نرخ بیکاری، تورم و … گذران زندگی برای زوج های جوان سخت شده است و مشکلات متعددی پیش روی زوج ها قراردارد. به همین جهت از دولت انتظار می رود به غیر از پرداخت وام هایی برای ازدواج به دنبال بهبود شرایط اقتصادی کشور باشد تا اشتغال برای جوانان در دسترس بوده و مشکلات پس از ازدواج جوانان نیز کاهش یابد، چرا که یکی از اصلی ترین دلایل طلاق جوانان مشکلات مالی و اقتصادی است.

اگرچه بانک ها پیش و پس از تصویب این ماده اعلام کردند که منابع کافی برای پرداخت چنین وام هایی ندارند اما نباید فراموش کرد که منابع مالی حاصل از فعالیت های اقتصادی و سپرده گذاری ها چشم گیر است اما در راه هایی هزینه می شود که به سود بانک هاست نه تولید و مردم.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که اقدام دولت برای افزایش وام ازدواج در راستای تحریک تقاضا صورت گرفته و دولت امیدوار است جوانان با دریافت این وام کالا خریداری کنند و این موضوع به خروج از رکود در صنایع منجر شده و به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند.

به گزارش اقتصادپرس، بانک مرکزی در ابلاغیه که در آخرین روزهای خردادماه خطاب به بانک ها صادر کرده بود اعلام کرد که تمامی جوانان ثبت نام شده در انتظار دریافت وام ازدواج مشمول تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریالی هستند. براساس مصوبه کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، افراد در صف سامانه قرض الحسنه ازدواج که از سنوات گذشته (در مهلت مقرر ثبت نام کرده‌اند) در انتظار دریافت تسهیلات هستند، مشمول سقف های فردی قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰۰ میلیون ریالی می‌شوند.

طبق بخشنامه بانک مرکزی، هر یک از زوجین می توانند ۱۰ میلیون تومان وام ازدواج و تهیه جهیزیه دریافت کنند، نرخ کارمزد آن ۴ درصد است. بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ خود تمام بانکها و موسسات اعتباری را موظف کرده بود که امکانات لازم برای شروع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یکصد میلیون ریالی برای هریک از زوجین را حداکثر از ابتدای مرداد ماه سال جاری فراهم کنند و پرداخت آن را در اولویت قرار دهند.

بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ازدواج در اولویت قرار گیرد اعلام کرد: این بخشنامه به دنبال تصویب تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ صادر شده ‌که در آن بانک مرکزی به منظور حمایت از ازدواج جوانان، موظف شد تمام بانکها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کنند و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

۱۳۹۵/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...