نسخه چاپی

آمریكا به تركیه ناو هواپیمابر می‌فروشد

روزنامه نگار سرشناس آمریكایی كه با افشای جنایات دولت آمریكا در ویتنام و عراق به شهرتی جهانی دست یافته، در مورد كشور تركیه اظهار داشت كه این كشور بعد از سال 2007 كه جهان وارد مدار جدیدی شد، نفوذ زیادی در منطقه پیدا كرده است.

یکی از روزنامه نگاران سرشناس آمریکایی با اشاره به اینکه ترکیه در سال‌های اخیر به عنوان قدرتی منطقه‌ای گام‌های مهمی برداشته، از فروش ناو هواپیمابر توسط آمریکا به این کشور خبر داد.

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، سیمور هرش روزنامه نگار سرشناس آمریکایی که با افشای جنایات دولت آمریکا در ویتنام و عراق به شهرتی جهانی دست یافته، در مورد کشور ترکیه اظهار داشت که این کشور بعد از سال 2007 که جهان وارد مدار جدیدی شد، نفوذ زیادی در منطقه پیدا کرده است.

وی گفت در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا با بحران اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم می کنند، انقلاب‌های کشورهای عربی باعث تحولاتی جدی در منطقه خاورمیانه شد و در این روند ترکیه نفوذ زیادی در این منطقه پیدا کرد.

هرش با تاکید بر اینکه کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه، فرانسه و ایتالیا از افزایش نفوذ ترکیه در منطقه ناراحت هستند، در ادامه خاطرنشان کرد که یک سال پیش رو سالی حساس است، چونکه در این یک سال آینده سی ساله کشورها رقم خواهد خورد.

وی در مورد ترکیه نیز تصریح کرد که این کشور برای تبدیل شدن به قدرتی جهانی گام های مهمی در عرصه نظامی برداشته و هر چند که به لحاظ آمار و ارقام نظامی ارتش ترکیه به عنوان نهمین ارتش جهان شناخته می شود، ولی در عمل جزو چهار قدرت برتر نظامی جهان است و تنها کاستی این ارتش، ناو هواپیمابر است ولی دولت ترکیه برای رفع این کاستی وارد عمل شده و از سوی دیگر مذاکرات طولانی مدت آنکارا با واشنگتن در زمینه هواپیماهای جنگنده پیشرفته اف سی و پنج نیز به نتیجه رسیده است.

هرش خاطرنشان کرد که آزمایش های مربوط به پرواز و فرود اف سی و پنج ها بر روی ناوهای هواپیمابر با موفقیت انجام شده و ترکیه نیز سفارش خرید این هواپیماها را نهایی کرده است.

این روزنامه نگار سرشناس آمریکایی در مورد حل مسئله عراق نیز گفت که حل این مسئله نیز به مذاکرات سه جانبه ایران، ترکیه و عراق بستگی دارد.

وی همچنین با حساس توصیف کردن اوضاع سوریه مدعی شد که بشار اسد می داند که نمی تواند در مسند قدرت باقی بماند و در حال حاضر مشغول ارزیابی گزینه های پیش رو بوده و فرار از کشورش را به عنوان آخرین گزینه می بیند و در ضمن می داند که حمایت بی قید و شرط روسیه و ایران دوام چندانی نخواهد داشت.

۱۳۹۰/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...