نسخه چاپی

12 تا 3 بعد ظهر تكلیف عید مشخص می شود

عکس خبري -12 تا 3 بعد ظهر تکليف عيد مشخص مي شود

از صبح امروز فعالیت گروه های رصدی برای رویت هلال ماه شوال آغاز شد اما به دلیل وضعیت قرارگیری ماه نسبت به خورشید نمی توان دقیق پیش بینی كرد كه یكشنبه عید فطر است یا دوشنبه.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، هلال ماه شوال 1433 در آسمان ایران به خصوص در نیمه شمالی کشور تقریبا همزمان با غروب خورشید غروب می کند و این رویت هلال ماه شوال را در شامگاه روز شنبه 28 مرداد غیر ممکن کرده است اما این بدان معنی نیست که قطعا روز یکشنبه عید سعید فطر نیست. بلکه گروه های رصدی امروز به دنبال هلال ماه شوال در روز خواهند گشت.

**چرا رویت هلال ماه در روز انجام می شود و نه پس از غروب خورشید؟
برخی از هلال‌های ماه نو به دلیل ارتفاع بسیار کم در زمان غروب خورشید رویت‌ناپذیرند در حالی که ممکن است همین هلال در روشنایی روز با استفاده از تلسکوپ قابل رویت باشد. بنابراین امسال به دلیل ارتفاع کم ماه در زمان غروب خورشید، برای رویت هلال از امکان رویت هلال در باید روز بهره برد.

** رویت هلال ماه در چه ساعتی امکان پذیر است؟
علی ابراهیمی سراجی عضوستاد استهلال مقام معظم رهبری در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبرنگاران می گوید: طبق محاسبه انجام شده هلال ماه شوال سال 1433 درغروب روز شنبه 28 مرداد ماه سال 1391 در هيچ نقطه اي از جهان قابل رويت نیست و تنها ممکن است در ظهر این روز به مدت دو تا سه ساعت از ساعت 12 تا ساعت 15 با ابزار اپتیکی قوی قابل رصد باشد.

** چرا در تقویم عید فطر یکشنبه اعلام شده است؟
محاسبات نشان می دهد که در هنگام روز شنبه احتمال رویت هلال ماه شوال با چشم مسلح در آسمان ایران وجود دارد و به همین خاطر، از نگاه محاسبات نجومی شورای تقویم ایران، یکشنبه روز عید فطر است. اما برای تعیین قطعی روز عید فطر نیازمند رویت هلال ماه شوال با چشم چه به صورت مسلح یا غیر مسلح هستیم.

**چقدر احتمال دارد که عید فطر یکشنبه باشد؟
برخی از اعضای ستاد استهلال معتقدند که امروز به احتمال 50 درصد می توان هلال ماه نو را در بین ساعت 12 تا 15 رصد کرد. اما برخی دیگر معتقدند که به احتمال 70 درصد عید دوشنبه خواهد بود. به هرحال نمی توان در این خصوص پیش بینی دقیقی انجام داد.

**چرا منجمان عید فطر را دقیق پیش بینی نمی کنند؟
سید محسن قاضی میرسعید، رصدگر مجرب ماه و رکورددار جهانی رویت هلال در این زمینه می گوید: امروزه می توان کسوف و خسوف را با دقت بسیار بالا برای سالهای متمادی پیش بینی کرد اما اکثر منجمان قدیم و جدید در این امر هم نظرند که به علت پیچیدگی گردش ماه به دور زمین و سایر مشخصه های ماه، پیش بینی رویت هلال ماه می تواند دستخوش حدس و خطا نیز باشد ویا به عبارت دیگر قرنهاست که در مورد رویت هلال ماه تحقیق شده اما هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که معیارهای موجود خالی ازخطا نیستند.

**فعالیت گروه های رصدی به چه شکلی است؟
هر سال برای رفع هرگونه شبهه و نگرانی، گروههایی متشکل از متخصصین به منظور رؤیت هلال ماه در نقاط مختلف کشور فعال می شوند تا امکان خطا و اشتباه به صفر برسد. ارتقاعات توچال و رصدخانه حضرت عبدالعظیم(ع) ازجمله مناطق تهران هستند که گروه های استهلال در آنها مستقر می‌شوند .این گروه ها امروز فعالیت خود را از ساعت 10 صبح آغاز می کنند.
اطلاعات به دست آمده از سوی گروه های مختلف به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می رسد تا با بهره‌گیری از این اطلاعات دقیق و جامع، امکان اعلام دقیق فراهم شود و سپس اطلاعات لازم به سمع و نظر مردم خواهد رسید.
علی ابراهیمی سراجی عضوستاد استهلال مقام معظم رهبری در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبرنگاران می گوید: برای رصد این هلال در ایران مناطق خاصی که شرایط جوی مناسب، هوایی بدون غبار و آلودگی را دارند بهترین مناطق محسوب می شوند که این شرایط تقریبا نزدیک به شرایط مناطق کوهستانی و مرتفع جنگلی است و شهرها مناطق رصدی مناسبی نیستند.
وی تاکید کرد: كشورهایي كه به خط استوا نزديك ترند مانند مالزي و اندونزي و يا پايين تر از خط استوا قرار دارند وضعيت رصدي بهتري را در این روز به خود اختصاص خواهند داد.

۱۳۹۱/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...