نسخه چاپی

یكتا ناصر : از دست تلویزیون باید به كجا شكایت كرد ؟!

عکس خبري -يکتا ناصر : از دست تلويزيون بايد به كجا شكايت كرد ؟!

هیچ حسابی روی قراردادهای ما نیست و بعد از بستن قرار داد به ما می گویند تلویزیون پول ندارد؛ خوب از دست تلویزیون باید به كجا شكایت كرد ؟! پول نداشتن تلویزیون كه نمی تواند مخارج ما را تامین كند.

یكتا ناصر ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ كه در حال حاضر مینی سریال «رهایی» را روی آنتن شبكه چهار دارد، گفت: ناراحتم از اینكه «رهایی» تبدیل به سریال شد؛ چرا كه شاخصه های یك تله فیلم با سریال تفاوت دارد و اصلا درست نیست كه قصه كش دار شود.

بازیگر نقش «نرگس» در مینی سریال «رهایی» خاطرنشان كرد: «رهایی» قرار بود تله فیلم باشد ولی نمی دانم كه چطور شد كه به سه قسمت تبدیل شد؛ گویا این اتفاق هم ترفند جدیدی است. من زمانی كه فیلمنامه ی «رهایی» را خواندم به نظرم بد نیامد اما در حد یك فیلم تلویزیونی بود و اصلا مناسب مینی سریال نبود؛ چرا كه احساس می كنم به اندازه ی یك سریال در آن نه كشش و نه متریال وجود داشت. به دنبال این شاید اگر این كار در قالب فیلم تلویزیونی نمایش داده می شد، خیلی بهتر و بیشتر دیده می شد.

وی با تاكید بر اینكه شاخصه های كار سینمایی، تلویزیونی و سریال با یكدیگر تفاوت دارند، خاطرنشان كرد: یك بازیگر زمانی كه می خواهد در یك فیلم تلویزیونی بازی كند، خیلی تفاوت دارد تا اینكه بخواهد در یك سریال ایفای نقش كند؛ مثل این است كه تله فیلم ها را تبدیل به فیلم سینمایی كنند. البته منظورم از این صحبت ها این نیست كه من در كار بازیگری كم می گذارم و برای سریال بیشتر زمان می گذارم، خیر؛ ولی شاخصه های كار سینمایی، تلویزیونی و سریال هر یك تفاوت هایی با هم دارند مقدار قصه ای كه برای شخصیت های یك فیلم تلویزیونی نوشته می شود با یك سریال فرق می كند. من فكر می كنم قصه ی «رهایی» برای تله فیلم بهتر بود تا اینكه بخواهیم با كشش دادن یكسری سكانس ها یك كاری را تبدیل به سریال كنیم و این اصلا كار درستی نیست.

همچنین او در ادامه صحبت كوتاهی درباره ی حضورش در مینی سریال «رهایی» داشت و گفت: فیلمنامه ی «رهایی» بد نبود و برایم جذاب بود كه یك بازیگر بخواهد نقش یك بازیگر را ایفا كند؛ بنابراین همین برایم انگیزه شد و بیشتر باعث شد تا برایم جالب باشد كه نقش نرگس ـ یك هنرمند تئاتر ـ را بازی كنم؛ به دلیل اینكه بازیگران و هنرمندان هم زندگی خانوادگی دارند و ممكن است تمام مسائلی كه مردم عادی با آنها درگیرند بازیگران هم نیز با این مشكلات درگیر باشند كه شاید كمی دور از ذهن مخاطبان باشد.

ناصر درباره ی لوكیشن مینی سریال «رهایی» بیان كرد: اینكه «رهایی» در كاشان تصویربرداری می شد، دوست داشتم و دلم می خواست تجربه یك جایی غیر از تهران را داشته باشم؛ البته من در شهرستان های مختلف هم كار كردم اما راستش تا به حال به كاشان نرفته بودم و برایم توفیق اجباری شد كه به آنجا بروم.

وی اضافه كرد: در ساخت فیلم های تلویزیونی كارگردانان جوانی تازه شروع به كار می كنند؛ برخی از آنها اطلاعات خوبی دارند و با سینمای روز دنیا آشنایی زیادی دارند. به همین خاطر معتقدم تا زمانی كه با آنها كار نكنیم و محك نزنیم نمی توان تصمیم گرفت و من هم احساس كردم باید این اتفاق می افتاد؛ البته مینی سریال «رهایی» جزو كارهای مورد علاقه ی من نیست اما امیدوارم آقای بخارایی ـ كارگردان «رهایی» ـ با این تجربه ای كه كسب كرد در آینده كارهای موفق تری را از خودش نشان دهد.

*** كمبود بودجه، عاملی برای عدم تمایل بازیگران چهره به تله فیلم ها

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه درباره ی عدم تمایل بازیگران چهره به حضور در فیلم های تلویزیونی، خاطرنشان كرد: من فكر می كنم یكی از دلایل حضور كمرنگ بازیگران چهره در فیلم های تلویزیونی به مساله ی بودجه برمی گردد؛ شاید از پس دستمزد بازیگران شاخص برنمی آیند. البته خدا را شكر كه در حال حاضر بسیاری از بازیگران خوب در اینگونه فیلم ها كار می كنند و حتی كارگردانان خوبی وارد این كار شده اند پیش از این ساخت تله فیلم ها به گونه ای شده بود كه گویا محل تمرین بود و هر كس می خواست یك كاری انجام دهد ابتدا یك تله می ساخت و ساخت آن را به عنوان یك بستری برای آزمون و خطایش قرار می داد و این مساله در همه ی عوامل از گریم گرفته تا بازیگر و كارگردان و تهیه كننده حاكم بود، اما طی یك سال اخیر من فكر می كنم ساخت تله فیلم ها كمتر شده و این خیلی خوب است.

وی اضافه كرد: پدرست است كه برای هر كاری یك تجربه لازم است و با هر كاری تجربه ی جدیدی به دست می آید، اما نه اینكه افرادی كه هیچ اطلاعی ندارند و صفر كیلومتر هستند با خود بگویند فلان كار را انجام می دهیم، ببینیم چطور است. همین اتفاق در بحث ساخت فیلم های تلویزیونی باعث شد تا دید بسیاری از افراد به تله فیلم ها خراب شود و احساس كنند جای حرفه یی ها در اینگونه فیلم ها نیست اما در حال حاضر با ورود كارگردانان شاخص افراد حرفه یی هم وارد كار شدند و همین امر موجب شد تا كیفیت حال حاضر فیلم های تلویزیونی حتی از خیلی از فیلم های سینمایی بالاتر برود.

او ادامه داد: گاهی یكسری فیلم هایی كه قرار است برای سینما ساخته شوند اما به دلیل اینكه قصه ی تجاری ندارند و احساس می شود كه شاید فروش خوبی در سینما نداشته باشند، در تلویزیون ساخته می شوند كه اتفاقا هم خیلی خوب دیده می شوند و با چندین بار پخش استقبال زیادی هم از آنها می شود. به نظر من این موضوع به سیاست های تلویزیون برمی گردد كه از همان ابتدا با فكر درست پیش نمی رود و گاهی هزاران بار آزمایش می كند تا راه درست را انتخاب كند.

*** پرهیز از سریال به دلیل نداشتن فیلمنامه های كامل

ناصر در ادامه ی گفت وگوی خود با ایسنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه فیلمنامه های ناقص تا چه حد می تواند به بازی یك بازیگر آسیب برساند؟ اینگونه اظهار كرد: راستش را بخواهید یكی از دلایلی كه من از بازی در سریال پرهیز می كنم نداشتن فیلمنامه های كامل است. زمانی كه یك نقش را در فیلمنامه مطالعه می كنیم یك خط برای خودمان ترسیم می كنیم كه در این موارد شخصیت پردازی ها دقیق تر می شود و در نهایت یك كار شسته و رفته تر و متفكرانه تری انجام می شود. اما متاسفانه زمانی كه فیلمنامه های ناقص به دست بازیگر می دهند این اتفاق نمی افتد ؛ مثل اینكه یك عرف شده كه در سریال ها قرار است فیلمنامه های كامل به دست بازیگران ندهند ، این اتفاق حتی در كار برخی كارگردانان شاخص و خیلی معتبر هم دیده می شود.

او در این زمینه توضیح داد: درباره ی فیلمنامه های ناقص گاهی ممكن است یك سیناپس و خط داستانی ارائه شود اما اصلا نمی توان به آن اطمینان كرد؛ چرا كه ممكن است در چنین شرایطی نگارش متن تغییر كند. علت این كار را نمی دانم این كار هم مثل بقیه ی كارهای غلطی است كه انجام می دهیم چرا كه در خیلی از مواقع درباره كارهای غلط هم می گویند چون همه این كار را انجام می دهند پس ما هم انجام می دهیم بنابراین در مورد این مساله هم متاسفانه هیچ استدلالی برای این كار وجود ندارد و همین طور به جلویش می رویم.

این بازیگر جرقه ی وجود فیلمنامه های ناقص را آغاز ساخت سریال های مناسبتی دانست و افزود: فكر می كنم جرقه ی این اتفاق با سریال های مناسبتی زده شد و برای همه عادت شد كه این كار را ادامه دهند. من یكی از افرادی هستم كه دوست نداشتم سریال مناسبتی كار كنم به دلیل اینكه معمولا فیلمنامه ها آماده نیست و مدام عوامل در دسترس هستند و مجبورند یكسری فشاری های كاری را در حین كار متحمل شوند اما به دلیل اینكه سریال های مناسبتی معمولا مورد استقبال قرار می گیرند، سازندگان فكر می كنند كه این كار خوب است و آن را یاد گرفته اند. در نهایت به نظر من نبود فیلمنامه های ناقص ضررش خیلی بیشتر از محاسنش است.

*** از دست تلویزیون باید به كجا شكایت كرد ؟!

ناصر در ادامه ی صحبت هایش توضیح كوتاهی درباره ی حضورش در سریال «دختران حوا» داد و گفت: یك ماه پیش از ایام نوروز امسال تصویربرداری این سریال به كارگردانی حسین سهیلی زاده به پایان رسید اما متاسفانه هیچ اطلاعی از پخش آن ندارم؛ چرا كه این سریال قرار بود دی ماه سال گذشته به روی آنتن برود اما فكر می كنم به خاطر مشكلات مالی فعلا وضعیت پخش مشخص نیست و من از هر كسی پیگیر پخش شدم جواب درستی نگرفتم.

وی با گله مندی از وضعیت قرارداد بازیگران و بدقولی برخی تهیه كنندگان در دستمزد بازیگران، اظهار كرد: ای كاش همان طور كه می گویند دستمزد سوپراستارها زیاد است و به همین خاطر جلسه تشكیل می دهند و حاشیه سازی می كنند، درباره ی تهیه كنندگان كه سیل عظیمی از بازیگران و دست اندركاران از آنها طلب دارند حاشیه سازی شود. چرا كه واقعا هیچ حسابی روی قراردادهای ما نیست و بعد از بستن قرار داد به ما می گویند تلویزیون پول ندارد؛ خوب از دست تلویزیون باید به كجا شكایت كرد ؟! پول نداشتن تلویزیون كه نمی تواند مخارج ما را تامین كند ، ما بازیگران هم مثل همه مردم زندگی می كنیم و قرار است روی دستمزدی كه می گیریم حساب باز كنیم اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت اقتصادی بسیاری از كارها به همین شكل است.

او اضافه كرد: یك زمانی بود كه درباره ی پنج ـ شش بازیگر سوپر استار كلی حرف و حدیث و حاشیه سازی شد اما الان مهم نیست كه بسیاری از تهیه كنندگان ممكن است افراد بدقولی باشند. امیدوارم نكاتی كه به آنها اشاره كردم موجب شود تا یك ذره افرادی كه این مسائل به آنها مربوط می شود فكر كنند وای كارش برای این حرف ها اهمیت قائل می شدند.

ناصر در پایان درباره ی فیلم سینمایی جدیدی كه در نوبت اكران دارد به ایسنا گفت: فیلم سینمایی «یكی می خواد باهات حرف بزند» را در نوبت اكران دارم كه برای این كارم در جشنواره جایزه گرفتم و فكر می كنم به زودی اكران شود.

۱۳۹۱/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...