نسخه چاپی

سرمربی تیم ملی تكواندو در گفت و گو با نما:

اگر نقد منصفانه باشد استفاده می‌كنم

عکس خبري -اگر نقد منصفانه باشد استفاده مي‌کنم

من اخلاقی دارم كه اگر انتقاد و نقد منصفانه باشد استفاده می‌كنم و در غیر اینصورت وقت فكر كردن به آن را ندارم. هدف از نقد باید كمك كردن باشد اما این نقدهای حاشیه‌ای اخیر چه كمكی می‌كند. دوستان كه دلشان می‌سوزد به این فكر كنم در حال حاضر تكواندو چه چیزی را باید داشته باشد كه آن را ندارد؟

علیرضا حاجی میرزابابا- بدون شک تکواندو یکی از امیدهای اصلی کسب مدال ایران در المپیک ریو است. تیمی که با 3 ورزشکار مرد و یک بانوی ورزشکار می‌تواند از هفته دوم مدال‌آوری ایران را در المپیک آغاز کند. نکته‌ای که هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک نیز به آن اشاره کرده است. تیم مردان با برنامه منظمی که بیژن مقانلو تدارک دیده این شانس را دارد که 3 مدال طلا به کاروان ورزشی ایران اضافه کند سه مدالی که می تواند در رنکینگ کلی المپیک ما را بالا بکشد.
 
 هدف شما برای آماده سازی المپیک در این روزهای آخر چیست؟

بزرگترین و مهمترین هدف ما به اوج رساندن مهارتهای ذهنی ملی پوشان است. در این خصوص روزانه پیام هایی برای تکواندوکاران ارسال می شود تا با دستیابی به آن بتواند به لحاظ روحی شرایط مناسبی پیدا کنند. خدا را شکر تیم ملی شرایط رو به رشدی دارد.


 درباره شرایط تیم ملی تکواندو پیش از اعزام به بازی های المپیک ریو برای خوانندگان ما توضیح دهید؟
 ما در تلاشی شبانه‌روزی پس از بازی‌های آسیایی اینچئون که ملی‌پوشان نتایج بسیار خوبی را به دست آوردند به دنبال این بودیم که بتوانیم با 4 سهمیه راهی ریو شویم اما بدشانسی که بهنام اسبقی آورد و با مصدومیتی که مواجه شد، نتوانست در رقابت‌های گرندپریکس و همچنین مسابقات جهانی شرکت کند و در نتیجه رنکینگ خوب المپیکی که داشت، مانع آن شد تا بتواند امتیازات لازم برای حضور در المپیک را حفظ کند. متاسفانه اسبقی رنکینگ المپیکی‌اش پایین‌تر از حد مورد نظر بود که آن هم به خاطر عدم حضورش در چندین دوره مسابقات لیگ جهانی بود.


 در سه وزنی که در المپیک حضور داریم شرایط خوب است؟

خوشبختانه تلاش ما در دیگر اوزان بی‌ثمر نماند و ما با فرزان عاشورزاده، سجاد مردانی و مهدی خدابخشی به برزیل می‌رویم. بچه‌ها شرایط بسیار خوبی دارند و با توجه به آمادگی بالایی که دارند هر کدام در وزن خودشان بخت رسیدن به مدال در المپیک را دارند. ما از زمانی که مشخص شد چه نفراتی می‌توانند در ریو برای تیم ملی تکواندو روی شیاپ‌چانگ بروند،‌ تلاش‌مان را مضاعف کردیم و ملی‌پوشان را به صورت کاملا متمرکز آماده کردیم تا در ریو به مشکلی برنخورند و بتوانند بهترین عملکرد خود را ارائه کنند.


 برخی انتقادات اخیر باعث دلسردی کادرفنی و اعضای تیم ملی تکواندو نشده است؟

من اخلاقی دارم که اگر انتقاد و نقد منصفانه باشد استفاده می‌کنم و در غیر اینصورت وقت فکر کردن به آن را ندارم. هدف از نقد باید کمک کردن باشد اما این نقدهای حاشیه‌ای اخیر چه کمکی می‌کند. دوستان که دلشان می‌سوزد به این فکر کنم در حال حاضر تکواندو چه چیزی را باید داشته باشد که آن را ندارد؟
 
 چه برنامه‌هایی داشته اید که شاگردانتان در ریو بتوانند 3 مدال خوشرنگ به ارمغان آورند؟
 حرکت اصلی ما پیش از بازی‌های آسیایی اینچئون شروع شد و در این رقابت‌ها هم با کسب 5 مدال طلا پرافتخارترین ورزش کشور در المپیک ریو بودیم. ما این روند را ادامه دادیم و حالا در شرایطی به برزیل خواهیم رفت که مهدی خدابخشی و فرزان عاشورزاده 2 ملی‌پوش ما نفر اول اوزان خود در رنکینگ جهانی هستند و بیشترین شانس را برای کسب مدال طلا دارند. البته این به آن معنا نیست که ما به موفقیت سجاد مردانی امیدی نداریم. مطمئن هستیم که این ملی‌پوش ما نیز شانس آن را خواهد داشت که در برزیل روی سکو برود و چه بسا که آن سکو متعلق به نفر اول نباشد.


پس از همین الان سه مدال طلای المپیک برای تکواندوی مردان کنار بگذاریم؟
 شاید خیلی ها فکر کنند که قهرمانی ها و مدالهای تکواندو به سادگی به دست می آید ولی اینچنین نیست. پشت هر موفقیتی تلاش، کوشش، استراتژی و زحمات زیادی نهفته است که از مدیریت فدراسیون و انسجام حاکم بر تکواندو کشور ناشی می شود و امیدوارم این شرایط همچنان ادامه داشته باشد. البته ذکر این نکته را لازم می دانم که در المپیک کار ما بیش از اندازه سخت است. تمامی نفرات حاضر به سادگی سهمیه المپیک را کسب نکرده‌اند و همه برای ملی‌پوشان ما یک تهدید هستند. به همین خاطر است که به بچه‌ها مکررا یادآور شدیم که از بازی اول باید با این تصور مبارزه کنند که در بازی فینال حضور دارند. در حقیقت تکواندوکاران ما باید در چند فینال سربلند باشد تا شایسته کسب مدال طلا شوند. آنچه که بارها به آن تاکید داشتیم این است که در المپیک مهارت‌های ذهنی به همراه مهارت‌های فنی عامل اصلی کسب مدال یک تکواندو کار می‌شود. البته من به شاگردانم اعتماد زیادی دارم و یقین دارم آنها در میدان المپیک کم نمی‌گذارند.»


مقانلو در مورد اینکه اولین مبارز تیم ملی کدام تکواندوکار است و نقش او در موفقیت تیم چقدر است؟
 تمامی اعضای تیم به همدیگر پیوسته هستند و مسلما همگی دوست دارند که علاوه بر آنکه خودشان مدال می‌گیرند، هم‌تیمی‌شان نیز موفق به گرفتن مدال شود. هرچند تکواندو یک ورزش انفرادی است. ما طبق برنامه اعلام شده ابتدا فرزان عاشورزاده را خواهیم داشت که وی می‌تواند با عملکرد قابل قبولش علاوه بر آنکه خودش و تیم ملی تکواندو را به مدال طلا برساند، ‌کاروان ورزشی ایران را نیز صاحب مدال کند. فراموش نکنیم که فرزان در سال‌های اخیر در اکثر رقابت‌هایی که حضور داشته با مدال طلا به تهران آمده است.ما مطمئن هستیم که فرزان حداکثر تلاشش را خواهد کرد و در روی شیاپ‌چانگ کم‌کاری نخواهد داشت. حال اگر او خدای ناکرده نتوانست صاحب مدال طلا شود و حتی به مدال هم نرسید، دیگر ملی‌پوشان ما ناراحت می‌شوند اما این به آن معنا نیست که شانسی برای کسب مدال طلا ندارند. 2 نفر دیگر از لحاظ روحی در شرابط بسیار خوبی هستند.

۱۳۹۵/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...