نسخه چاپی

لاریجانی: از ساكتین فتنه نبودم

عکس خبري -لاريجاني: از ساکتين فتنه نبودم

رئیس كنونی مجلس شورای اسلامی كه مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز قرار دارد و اعضای این نهاد نام او را در فهرست انتخاباتی خود در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داده‌اند،

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست تخریب رجال سیاسی و دینی کشور بعدها به میان خود اتهام زنندگان کشیده می‌شود و اقدام آنها در تهمت زدن به دیگران خلاف عقل و تدابیر رهبری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده قم در خانه ملت است که دیگربار از همین شهر برای نهمین دوره انتخابات مجلس نیز نامزدی خود را اعلام کرده است.

لاریجانی از طیف اصول‌گرایان مجلس بوده و سابق بر این سمت‌هایی چون ریاست سازمان صدا و سیما و دبیری شورای عالی امنیت ملی را داشته است.

رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی که مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز قرار دارد و اعضای این نهاد نام او را در فهرست انتخاباتی خود در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داده‌اند، صبح امروز در گفت‌وگویی اختصاصی به سوالات فارس پاسخ داد.

فارس: با توجه به تهدیدات صورت گرفته از سوی دشمنان و تلاش‌های آنها به منظور کم‌رنگ کردن حضور مردم، ارزیابی شما از شرکت اقشار مختلف جامعه در این انتخابات چیست؟

جمهوری اسلامی الهام‌بخش انقلاب‌های منطقه است، ضمن اینکه ما همواره از مردم‌سالاری در کشورهایی نظیر تونس، لیبی و مصر دفاع کرده‌ایم. به همین دلیل غربی‌ها به دنبال ایجاد دردسر برای ملت ایران هستند اما در غالب موارد تیرشان به سنگ می‌خورد به همین دلیل شیوه‌های دیگری از جمله تحریم‌های نفتی را مطرح می‌کنند. مجموعه این شرایط ایجاب می‌کند که همه افراد جامعه حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند زیرا این مسئله می‌تواند در اقتدار ملی ایران تاثیرات مثبتی داشته باشد و موجب افزایش ابهت ایران در مقابل دشمنان خواهد شد.

با توجه به اثربخش بودن حضور مردم در همه انتخابات‌ها، شرایط کنونی ایران در منطقه و عرصه جهانی به گونه‌ای است که توجه به ابعاد بیرونی حضور گسترده در انتخابات باید ملاک عمل افراد قرار گیرد.


فارس: انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نظر بین‌المللی دارای چه آثاری برای جمهوری اسلامی است؟

- معمولا مسئله انتخابات در بیشتر کشورها از بعد داخلی مدنظر بوده و امکان دارد رویکرد مسئولین هر کشور به انتخابات موجب تغییراتی در برخی ملاحظات اقتصادی یا سیاسی شود. این امر در کشور ما دو تاثیر عمده دیگر نیز دارد. نخست توجه به ساز و کارهای جدیدی است که دشمنان علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته‌اند که حضور گسترده مردمی در این دوره از انتخابات موجب افزایش حیثیت و ابهت ایران در مقابل حریف می‌شود و مسئله دیگر نیز بالا رفتن اعتبار ایران در عرصه بین‌المللی است.

فارس: مقام معظم رهبری همواره بر مسئله وحدت تاکید کرده‌اند و در کنار آن خواستار توجه افراد به جبهه دشمن هستند. برداشت جنابعالی از این سخن رهبری چیست؟

- تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه دارای مبنای دینی و قرآنی و بر اساس آیه شریفه «رحما بینهم و اشداء علی‌ الکفار» صورت می‌گیرد. ایشان همواره این روش را دنبال می‌کنند اما عده‌ای کمتر به درک آن نائل می‌شوند.

شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که ایستادگی در مقابل دشمنان بیش از گذشته دارای اهمیت است زیرا هر نوع کرنشی در مقابل آنها موجب تصورات غلط می‌شود بنابراین با ایستادگی در مقابل دشمنان می‌توان میوه‌های زیادی از این پیروزی چید اما باید توجه داشت که ساز و کار این مقاومت نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا و در حوزه اقتصاد با اتکا به تولید داخلی و به تعبیر دیگر، جهاد اقتصادی به معنای کامل آن، موجب رشد کشور شد. البته در این میان حوزه سیاست نیز دارای لوازمی است که مهم‌ترین آنها تلاش برای افزایش وحدت داخلی است ضمن اینکه در حوزه فرهنگ نیز باید بر روی مبانی دینی و صیانت‌بخش تکیه شود.

بنابراین تاکید رهبری در زمینه وحدت دارای مبانی عقلایی و دینی است و این مسئله در کنار تکثر سلایق باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا ایشان نیز تنوع موجود را در حدی که افراد قادر به انتخاب اشخاص گوناگون باشند مفید می‌دانند اما مسئله اساسی این است که باید از چنگ‌اندازی‌های سیاسی و تخریب پرهیز کرد زیرا انتخابات به معنای رقابت سالم است، اما بعضی کارهایی که در مسائل سیاسی کشور دیده می‌‌شود نشان‌دهنده خامی بوده و کسی که به گروه یا جریانی علاقمند است نباید دیگران را تخریب کند.

ترجیح دادن شخص یا گروهی نباید موجب نابود ساختن دیگران شود، زیرا همه جریان‌ها دارای جنبه‌های مثبتی هستند و علاقمندی به یک جبهه به معنای از بین بردن دیگر افراد نیست و چنانچه این فهم عمیق در رفتار انتخاباتی همه اشخاص وجود داشته باشد،‌ کمک زیادی به وحدت ملی در کشور می‌کند اما عده‌ای به دنبال سوء‌ظن بوده و متخصص پمپاژ این مسئله به کشور هستند اما باید توجه داشت که برخی مسائل قابل گفتن در جمع نبوده و باید به صورت مخفی تذکر داده شود.

فارس: یکی از مسائلی که در ایام انتخابات به چشم می‌خورد، تخریب‌های انتخاباتی است، نظر جنابعالی در مورد جنجال‌سازی‌های برخی افراد و گروه‌ها چیست؟

- همراه کردن حقیقت با سخنان کذب و جنجال‌سازی و بزرگ‌ کردن بیهوده مسائل و به دنبال آن به راه انداختن دعواهای سیاسی کار اشتباه و ناشیانه‌ای است که در نهایت به ضرر کشور تمام می‌شود. متاسفانه مشاهده می‌شود که میزان اختلاف‌افکنی برخی گروه‌ها بیش از کارهای وحدت‌گرایانه آنهاست به طوری که حتی در میان شخصیت‌هایی در سطح ملی دیده می‌شود که این افراد،‌ انسان‌های هوشمند و هنرمندی در زمینه اداره کشور نبوده و به همین دلیل سعی می‌کنند با تخریب دیگران خود را اثبات کنند هرچند این مسائل خیلی زود علنی شده و ضایعات فراوانی برای کشور در پی خواهد داشت.

این مسائل بر روی کسانی که دچار پیچیدگی‌های سیاسی نیستند تاثیر گذاشته و دشمنی‌ها را در جامعه افزایش می‌دهد و این گونه مسائل در استان قم نیز دیده می‌شود، بنابراین ضروری است که اختلاف‌افکنان تغییر رفتار دهند و نکته حائز اهمیت نیز این است که مشکلات بیرونی باید موجب وحدت بیشتر داخلی شود.

فارس: گفته می‌شود که شما جزو ساکتین فتنه بوده‌اید. با صراحت بگویید در جریانات پس از فتنه در راستای دفاع از نظام و رهبری چه اقداماتی از سوی حضرتعالی انجام شد.

- توهین و مارک زدن به اشخاص از نخستین سال‌های پس از انقلاب رواج داشته و گروه‌های چپ از این شیوه استفاده می‌کردند به این ترتیب که خصوصیتی را به یک شخص یا گروه نسبت داده و به طور مداوم آن را تبلیغ می‌کردند و در شرایط کنونی نیز مشاهده می‌شود برخی آقایان همان روش را در پیش گرفته‌اند. برخی نیز در زمان دولت هفتم و هشتم این گونه اقدامات را دنبال کرده و نام‌هایی چون گروه فشار را بر روی نیروهای بسیج می‌گذاشتند.

سوال من از این افراد این است که آیا این جمله مقام معظم رهبری را نشنیده‌اند که همگان را از توهین به سران قوا باز داشتند؟ و در ضمن آیا ترویج این مسائل توهین تلقی نمی‌شود؟

کسانی که انتقاد به شخص من داشته‌اند باید این مسائل را با خود من در میان می‌گذاشتند زیرا این امر نیازی به مارک زدن ندارد و این کارها از جنس دیگری غیر از تاکیدات رهبری است، در حالیکه صحبت‌های من در محکومیت فتنه و پس از آن کاملا علنی و بیشتر مواقع در صحن مجلس بوده است.

فردای پس از انتخابات یعنی روز شنبه اطلاعیه‌ای صادر کرده و یکشنبه نیز طی سخنرانی که در مجلس داشتم، مردم را به آرامش دعوت کردم و این مسئله در روزهای بعد از آن نیز ادامه یافت.همواره از دیدگاه‌های رهبری دفاع کرده و همگان را به وحدت و پرهیز از رفتارها غیرقانونی دعوت کرده‌ام. ساکت یعنی چه؟

هیچ‌یک از سخنان من در تائید فتنه‌گران و آشوب خیابانی نبوده بلکه همیشه از همه افراد خواسته‌ام در چارچوب قانون رفتار کنند و تمام تظاهرات‌ها و تجمعات خود را نیز بر اساس موارد قانونی صورت دهند و مجموعه این فعالیت‌ها بیشتر از سخنانی است که توسط سران دیگر قوا در محکومیت فتنه مطرح شده است.

می‌گویند دو پهلو حرف زده است، آیا ما از اینکه به انتخابات باید احترام گذاشت دفاع کرده‌ایم یا خیر؟ از روز بعد از انتخابات گفته‌ایم نتیجه انتخابات محترم بوده و به رئیس جمهور تبریک گفتیم، تمام سخنان من در زمینه دفاع از انتخابات و احترام به رأی مردم بوده است، اما معنای دوپهلو حرف زدن را باید از تهمت‌زنندگان پرسید.

ممکن است بگویند چرا در مسئله کهریزک صبحت کرده‌ام، رهبری که بیشتر از من در رابطه با این قضیه صحبت کردند. هدف ما از سخنرانی‌های آن زمان این بود که به همه جهانیان اثبات کنیم نظام اسلامی دارای قدرت خوداصلاحی است و احتیاجی ندارد کسی آن را از بیرون اصلاح کند.

آقای کروبی نسبت به زندان‌ها موضع‌گیری داشت و ما گروه گذاشتیم و تحقیق کردیم و مشخص شد که خلاف است، چه کسی بود که آن موقع موضع گرفت؟

سیاست تخریب رجال سیاسی و دینی کشور تنها به این دلیل صورت می‌گیرد که گویندگان آنها در حد دیگران نبوده و تنها راهکار خویش را تخریب می‌دانند اما باید به این نکته نیز توجه کنند که این مسئله بعدها به میان خودشان نیز کشیده می‌شود و اقدام آنها در تهمت زدن به دیگران خلاف عقل و تدابیر رهبری است.

ادبیات هوچی‌گری را نمی‌پسندم و آن را قبول ندارم زیرا روش من با اینگونه افراد متفاوت است، اما تهمت سکوت نیز به طور قطع دروغ محسوب می‌شود، زیرا بیشتر از دیگر افراد سخن گفته‌ام، اما هیچ‌گاه مانند برخی افراد هوچی‌گری نکرده و نخواهم کرد.

فارس: اقدام آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی در تشکیل جبهه متحد اصول‌گرایان با توجه به تخریب‌هایی که علیه این مسئله صورت گرفته تا چه حد به اهداف خود دست یافته است؟

- تخریب دیگران لطمات جبران‌ناپذیری به گروه‌های سیاسی وارد می‌سازد اما این کار روش صحیحی نیست زیرا اقدام آیت‌‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی حرکت درستی بوده که موجب نظم در فعالیت‌های اصولگرایان شده است. بنابراین باید کارهای خوب را تحسین کرده و تنها به انتقاد نپرداخت زیرا این افراد از آبرو و وقت خود هزینه کرده‌اند. هرچند نمی‌توان گفت همه اهداف مدنظر محقق شده است زیرا در سیاست هیچ‌گاه به صد در صد اهداف نخواهیم رسید ضمن اینکه همراهی برخی دیگر از افراد می‌توانست توفیقات بیشتری را نصیب این جبهه کند اما در کل باید توجه داشت که در علم سیاست عقل جمعی دنبال می‌شود و اشکالی در زمینه تحقق نیافتن همه اهداف وارد نیست.

فارس: جنابعالی مسئولیت‌های مختلفی در جمهوری اسلامی داشته‌اید. در کدام دوره سختی بیشتری را احساس کردید.

- در همه دوره‌ها مسائل خشنود‌کننده و نگران‌کننده‌ای وجود داشته‌ است اما می‌توان گفت هیچ‌یک از آنها مسیری روان نبوده و مشکلاتی را با خود همراه‌ داشته‌اند البته می‌توان دوره ریاست صدا و سیما و روزهای بعد از انتخابات سال 88 را شامل مشکلات بیشتری دانست زیرا هر زمان که اختلافات داخلی در کشور افزایش می‌یابد،‌ ناراحتی بیشتری به وجود می‌آورد.

مصاف بیرونی با دشمنان همواره وجود دارد و این برای انقلابی که الهام‌بخش بیداری اسلامی است عجیب به نظر نمی‌رسد ضمن اینکه حوزه فرهنگ،‌ اقتصاد و سیاست باید همراه با یکدیگر رشد یابند و نقص در هر یک از آنها موجب نگرانی می‌شود ضمن اینکه رویکرد ما با توجه به وظایف ما تعیین می‌شود.

فارس: ارزیابی شما از برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در شرایط کنونی چیست؟

- رجال سیاسی کشور همگی شناسنامه‌دار بوده و مردم، سلایق، دیدگاه‌ها و سوابق آنها را به خوبی می‌شناسند زیرا آنها از نظر سابقه فرهنگی و سیاسی تازه‌کار نبوده و نظراتشان روشن است هرچند مخالفتی با مناظره‌های انتخاباتی در شرایط کنونی ندارم.

فارس: عقب‌ماندگی‌های قم بسیار زیاد است به طوری که برخی عقیده دارند این شهر پیشرفت نکرده و نمی‌توان کاری در آن انجام داد.‌ آیا شما با این سخن موافقید؟

- این حرف درستی نیست، زیرا کارهای زیادی تاکنون در قم انجام شده و اعتبار بالایی در اختیار مدیران خوب این استان قرار می‌گیرد و اگر کمبودی در سال‌های اخیر بوده به دلیل امکانات کمی است که در اختیار مسئولین قم قرار داشته است هرچند ضعف‌هایی در این میان دیده می‌شود اما اینطور نیست که دیگر استان‌ها دارای مدیران بسیار قوی بوده و قم فاقد چنین افرادی باشد.

قم دارای مسئولان و مدیران باکفایتی است و برای رسیدن به اهداف بزرگتر باید سطح مدیریتی را در این شهر ارتقا یافته و گام‌های بلندتری برداشت.

زمانی بودجه شهرداری قم تنها 70 میلیارد تومان بود اما اکنون میزان آن به حدود دو هزار میلیارد تومان رسیده است و این امر نشان‌دهنده تراز بالای قم بوده و این مسئله را ضرورت می‌بخشد که این شهر نیازمند گام‌های بلندتری در راستای توسعه عمرانی و فرهنگی است زیرا در شرایط کنونی،‌ اقدامات کوچک جوابگو نخواهد بود.

فارس: و سخن آخر...

- آرزوی توفیق برای همه مردم ایران داریم و امیدواریم با تحرک رسانه‌ها و تلاش آنها در راستای برگزاری انتخاباتی باشکوه، شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

۱۳۹۰/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...