نسخه چاپی

ماجرای دستور ویژه احمدی نژاد به دولت

عکس خبري -ماجراي دستور ويژه احمدي نژاد به دولت

پروژه های مهر ماندگار از جمله اقدامات دولتی است كه از همان ابتدا انتقادات و واكنش های شدید نمایندگان را بر انگیخت و تا بدان جایی پیش رفت كه امروز غلامرضا اسدالهی نماینده مجلس خبر از حساسیت ویژه مجلس در پی عدم تعلیق این پروژه ها می دهد.

به گزارش نما به نقل از فردا، پروژه های مهر ماندگار از جمله اقدامات دولتی است که از همان ابتدا انتقادات و واکنش های شدید نمایندگان را بر انگیخت و تا بدان جایی پیش رفت که امروز غلامرضا اسدالهی نماینده مجلس خبر از حساسیت ویژه مجلس در پی عدم تعلیق این پروژه ها می دهد.

اول فروردين امسال بود كه محمود احمدی‌نژاد در پیام نوروزی خود براي اولين بار از برنامه دولت براي اجراي پروژه‌هايي تحت عنوان «مهر ماندگار» ياد كرد. مهر ماندگار در واقع به پروژه‌های عمرانی بزرگی اطلاق می‌شود که طی سفرهای استانی دولت نهم و دهم مصوب شده‌اند، اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌اند.

رئيس‌جمهور اعلام كرد كه در نشست مشترک وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و جهاد کشاورزی استانداران و مدیران جهاد کشاورزی استان‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه دولت حدود ۹۰۰ کار و طرح بزرگ در کشور دارد و همت خود را صرف اجرا و اتمام آنها نموده است.

او اين طرح‌ها را براي تكميل و بهره‌برداري از تمام طرح‌هاي بزرگ عمراني، علمي، بهداشتي، صنعتي، فن‌آوري، كشاورزي و فرهنگي ياد كرد و گفت: «بناي دولت بر اين است تا به گونه‌اي كار كند تا باري بر دوش دولت بعدي نگذارد و در حقيقت ما مي‌خواهيم اين فرصت براي دولت بعدي باقي باشد كه برنامه‌ و بودجه خود را خودش تنظيم كند و بر اساس برنامه‌هايي كه به تاييد ملت ايران مي‌رسد كارهايش را جلو ببرد و طرح‌هاي نيمه تمام مانع اجراي برنامه‌هاي دولت بعدي نشود.»

روزنامه تهران امروز پیش از این گزارشی را درباره نحوه تامین مبالغ مورد نیاز برای تکمیل این طرح‌ها به عنوان یکی از ابهامات آن تهیه کرده و نوشته بود که برخی منتقدان دولت، این ابتکار عمل احمدی‌نژاد را همانند دیگر روسای جمهور به مثابه شگردی برای مانورهای تبلیغاتی پیش انتخاباتی می‌دانند؛ همان سرنوشتی که در دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، دامن سهام عدالت را گرفت.

در اين اتفاق، دولت قصد دارد ۹۰۰ طرح بزرگ عمراني را تا پايان امسال با اعتبار حداقل ۱۷۰ هزار ميليارد تومان اجرا كند. در حالي كه در سال‌هاي اخير به طور متوسط بودجه‌هاي عمراني سالانه ۲۰ هزار ميليارد تومان بوده و تبعات تورمي آن فشار سنگيني به جامعه وارد آورده است، دولت چطور مي‌خواهد تورم ناشي از ۱۷۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد را كنترل كند؟

اواسط مرداد ماه بود که علی لاریجانی رئیس مجلس با ارسال نامه‌ای خطاب به محمود احمدی نژاد، با اشاره به اشکالات قانونی مصوبه هیات دولت که در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته تصویب شده، لغو این مصوبه را که اختصاص بودجه به برخی طرح‌هاي مهر ماندگار مورد تایید قرار گرفته‌ به دلیل مغايرت با بند ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ كل كشور اعلام کرده است.

ابزارهای قانونی به کار می بریم

غلامرضا اسدالهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص به «فردا» گفت: متاسفانه آقای احمدی نژاد به معاونت نظارت و راهبردی دستور داده که تمام هم و غم خود را صرف پروژه های مهر ماندگار کنند، در این راستا توجهی هم به بودجه کشور نمی کنند.

وی ادامه داد: در جلساتی که کمیسیون بودجه برگزار کرد مشخص شد که از ۹۰۰ پروژه، ۴۱۷ پروژه در بودجه کشور بوده است، مشخص هم نیست که دولت می خواهد مابقی این بودجه را از کجا بیاورد؛ گفته اند که قرار است از محل فروش اوراق مشارکت تامین کنیم. اما باید بیایند و دراین خصوص شفاف سازی کنند.

اسدالهی افزود: نکته دیگری که این روزها در مجلس مطرح است، تزریق در بودجه است، با توجه به اینکه بودجه ما نفتی است، امسال تزریقاتی برای پروژه های عمرانی داشته ایم، این در حالی است که دولت از سویی دیگر صدها میلیارد به دیگر بنگاه ها اختصاص می دهد. این تناقضات محل سئوالی است که باید هرچه سریعتر بدان پاسخ داده شود.

وی گفت: با توجه به تحریم های پیش رو و وضع اقتصادی که برخی از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می کنند، قطعا باید برنامه ریزی های صحیحی در این رابطه داشته باشیم که مقتضی این وضعیت باشد. بنا به تعبیر رهبری باید اقتصاد مقاومتی در پیش گیریم.

این نماینده مجلس بیان کرد: متاسفانه عملکرد تصمیم گیران دولت و کسانی که تخصیص اعتبار دستشان است، هیچ همخوانی با وضعیت فعلی اقتصادی ندارد؛ این چنین است که برخی از اقتصاددانان مجلس و دلسوزان نظام و نیز کسانی که از کم و کیف قضایای بودجه ای با اطلاع هستند (خصوصا ماجرای پروژه های مهر ماندگار) تصمیم گرفته اند که اقداماتی جهت جلوگیری از فعالیت های دولت که وجاهت قانونی ندارد اتخاذ کنند.

وی گفت: اینکه بودجه را کنار بگذارند و تنها وقت خود را صرف مهر ماندگار کنند از همان اقداماتی است که وجاهت قانونی ندارد. مجلس هم بنا دارد برای جلوگیری از آن، از ابزارهای قانونی خود استفاده کند.

۱۳۹۱/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...