نسخه چاپی

مردم به چه كسانی رأی می دهند؟

در یك نظرسنجی 86 درصد پرسش شوندگان در سراسر كشور گفته اند عقیده دارند هدف اصلی غرب از فشار بر ایران مردم است و آمریكایی ها زندگی عادی مردم در ایران را هدف گرفته اند. در همین نظرسنجی 78 درصد پرسش شوندگان عقیده داشته اند حضور پرشور در انتخابات آمریكا را از تداوم فشارهایش ناامید خواهد كرد.

روزنامه کیهان نوشت:

با نزديك شدن به روز 12 اسفند يعني زماني كه مردم ايران براي 4 سال ديگر تركيب مجلس را مشخص خواهند كرد، برآوردها و تخمين ها دراين باره كه كدام گروه و كدام سليقه و تفكر شانس بيشتري براي پيروزي در اين رقابت مهم دارد هم دقت بيشتري پيدا كرده است.

برخي افكارسنجي ها و همچنين مطالعات ميداني كه در دو هفته گذشته انجام شده نشان مي دهد چند معيار و شاخصه مهم در نوع انتخاب مردم در 12 اسفند تاثيري تعيين كننده دارد و عملا مي توان با مرور و مطالعه اين شاخص ها به نوعي از همين حالا تركيب سياسي مجلس نهم را تا حدودي حدس زد.

3 جمع بندي متفاوت دراين باره كه در 3 نهاد مختلف انجام شده و كيهان نسخه هايي از آنها را دريافت كرده نشان مي دهد اصلي ترين ملاكي كه درصدر محورهاي مدنظر مردم در انتخابات آينده قرار دارد، مبارزه با توطئه پي گير و جدي دشمن خارجي، نااميد كردن دشمن از تداوم دشمني هايش و همچنين ارائه نوعي پاسخ مردمي به فشارهاي اخير است.

در يك نظرسنجي 86 درصد پرسش شوندگان در سراسر كشور گفته اند عقيده دارند هدف اصلي غرب از فشار بر ايران مردم است و آمريكايي ها زندگي عادي مردم در ايران را هدف گرفته اند. در همين نظرسنجي 78 درصد پرسش شوندگان عقيده داشته اند حضور پرشور در انتخابات آمريكا را از تداوم فشارهايش نااميد خواهد كرد.

در عين حال اين نكته جالب توجه است كه در همه اين تخمين ها اين تأكيد وجود دارد كه مردم برخي جريان هاي سياسي داخلي را همكار غرب در پروژه فشار به ايران مي دانند و لذا اين جريانات از هيچ شانسي براي انجام يك رقابت موفق برخوردار نخواهند بود.

برخي كارشناسان مي گويند علت اصلي در پيش گرفته شدن استراتژي تحريم انتخابات از جانب جريان فتنه نيز دقيقاً همين بوده است كه اين جريان نسبت به عمق خشم مردم از خود كاملاً آگاهي دارد.

فاكتور بعدي كه تخمين هاي انجام شده كاملاً آن را برجسته مي كند تأكيد مردم بر ضرورت روي كارآمدن كساني است كه اولاً خود به لحاظ اقتصادي پاك دست بوده و ثانياً از توان كارشناسي و عزم لازم براي حل فوري مشكلات اقتصادي مردم برخوردار باشند.

بيش از 90 درصد پرسش شوندگان در هر 3 نظرسنجي اقدام شوراي نگهبان در رد صلاحيت كانديداهايي را كه داراي مشكل مالي بوده اند تأييد كرده و حتي خواستار ورود دستگاه قضايي به اين عرصه شده اند.

بنابراين به نظر مي رسد كانديداهايي كه از عمليات تبليغاتي مسرفانه بهره برده و شب انتخابات قصد پركردن چشم مردم با انبوه تبليغات را داشته باشند هم در اين انتخابات شانسي ندارند.

فاكتور بعدي كه در اين برآوردها مدنظر مردم بوده موضوع عقلانيت و دوري از جار و جنجال است.

در دو نظرسنجي بيش از 70 درصد و در يك نظرسنجي 60 درصد مردم معتقد بوده اند كه مجلس را نبايد به دست حاشيه سازان و كساني كه حيات سياسي خود را در هر چه گل آلود كردن فضاي سياسي جامعه مي دانند سپرد.

به همين دليل مردم تأكيد كرده اند هيچ علاقه اي به تكرار خاطره مجلس ششم در كشور ندارند و ترجيح مي دهند مجلسي روي كار بيايد كه اگر مشكلات آنها را حل نمي كند چيزي هم بر آن نيفزايد.

يك نكته ديگر كه در تمامي نظرسنجي ها بر آن تأكيد شده اين است كه مردم حتي در شهرهاي بزرگ و تهران تأكيد كرده اند به هيچ فهرستي به طور كامل رأي نخواهند داد و خود تلفيقي از فهرست ها ايجاد مي كنند.

حدود 60 درصد پرسش شوندگان در اين 3 نظرسنجي گفته اند براي تدوين فهرست به افراد و مراجع مورد اعتماد خود رجوع مي كنند و 40 درصد هم تأكيد كرده اند كه خود اقدام به تدوين يك فهرست جديد خواهند كرد.

۱۳۹۰/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...