نسخه چاپی

بیش از 85 درصد مردم یمن با فقر دست و پنجه نرم می كنند

در گزارش بانك جهانی آمده است یمن با بحران انسانی فجیعی دست و پنجه نرم می كند كه از جنگ و درگیری و همچنین از قیمتهای پایین نفت نشات گرفته است.

به گزارش نما ، خبرگزاری صداوسیما به نقل از روزنامه الحیات نوشت: بانک جهانی اعلام کرد بیش از 85 درصد مردم یمن با فقر روبرو هستند.
بانک جهانی اعلام کرد تعداد فقرا در یمن رو به افزایش است و حتی از 85 درصد جمعیت 26 میلیونی اش فراتر رفته است.

بانک جهانی در گزارش خود با عنوان «گزیده اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در جولای 2016 : قیمت نفت...تا کجا»، افزایش تعداد فقرا در یمن را به اقدام دولت در کاهش میزان کمکها و متوقف کردن برنامه سرمایه گذاری عمومی و کمکهای نقدی به فقرا و همچنین کاهش مزایای دستمزدها و کمی هزینه ها در خدمات اجتماعی ضروری مانند آموزش و بهداشت و آب و برق نسبت داد،‌ امری که باعث تعطیلی کامل ایستگاههایی شده است که با سوخت دیزل و نفت کار می کنند.

بانک جهانی همچنین اشاره کرد کاهش قیمت نفت در ظهور بازار سیاه نقش داشت که باعث شد ریال، واحد پول رسمی کشور، تاکنون بیش از یک چهارم ارزش خود را از دست بدهد.

در گزارش بانک جهانی آمده است که یمن با بحران انسانی فجیعی دست و پنجه نرم می کند که از جنگ و درگیری و همچنین از قیمتهای پایین نفت که منبع اصلی درآمدهای بودجه این کشور به شمار می رود، نشات گرفته است به شکلی که بیش از 90 درصد از آن را تشکیل می دهد.

بانک جهانی اضافه کرد: «به علت جنگ و اعمال خرابکارانه در چاههای نفت و کاهش قیمت نفت، درآمدهای نفتی از 13 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2013 به 3 درصد در سال 2015 کاهش یافت و این کاهشی است که مقدار آن 4 میلیارد دلار است در کشوری که تولید ناخالص داخلی آن نزدیک به 38 میلیارد دلار است.

بانک جهانی به بالا رفتن کسری بودجه تولید ناخالص داخلی از 4 درصد در سال 2014 تا 11.4 درصد در سال 2015 اشاره کرد، در حالی که دولت این کسری را با صدور اوراق قرضه جبران می کند که به افزایش چشمگیر میزان بدهی عمومی از 22.1 میلیارد دلار در سال 2014 تا 25.9 میلیارد دلار در سال 2015 انجامید که 94 درصد از تولید ناخالص داخلی است.

همچنین در گزارش بانک جهانی آمده است: « با کاهش سرمایه گذاری خارجی و صادرات نفت و گاز در سال 2015، فشارها بر دارایی های خارجی بانک مرکزی افزایش یافت که این دارایی ها از 5.3 میلیارد دلار (پوشش دهنده هزینه های واردات تا 5 ماه) در 2013 به 2.1 میلیارد دلار (واردات برای تقریبا 1.5 ماه) کاهش یافت، ولی این میزان از دارایی ها نیز دوام نخواهد آورد.

۱۳۹۵/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...