نسخه چاپی

شاهكار امام از زبان آیت الله مهدوی كنی

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: سر پیشرفت یا شاهكار امام راحل(ره) این بود كه روحانیت را با مدیریت و ولایت و حكومت جمع كرد. این كاری كه امام (ره) صورت داد هیچ یك از فقهای ما نكردند.

به گزارش نما، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی پنج‌شنبه شب در یادواره شهید حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله میثمی در تالار بزرگ وزارت کشور با بیان اینکه شهید میثمی مقام "جمع‌الجمع" داشت، خاطرنشان کرد: کسی که توانست بین سپاه و ارتش را جمع کند همین شهید میثمی بود. کسانی امثال شهید میثمی بودند که می‌توانستند بین این گروه و آن گروه را ولو با اختلاف‌سلیقه و تفاوت‌های تربیتی و هویتی جمع کنند.

شهید میثمی ؛ الگوی جمع کردن اختلاف سلیقه ها

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: جمع کردن بین گروه‌ها هنر است، دعوا که امری طبیعی نیست. منظورم این نیست که ضدانقلاب را زیر پوشش خود قرار دهیم اما کسانی که در انقلاب هستند را به گفته مقام معظم رهبری باید جذب حداکثری کنیم. اختلاف‌سلیقه‌ها وجود دارد ولی با وجود اینکه دشمن داخلی و خارجی زیاد داریم، خودمان هم اشتباهاتی در مدیریت‌مان داریم لذا باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات جبران شود.

تناقض های گفتاری بازرگان قبل و بعد از انقلاب

آیت الله مهدوی کنی وقتی می‌خواست به روحانیون هشدار دهد که نباید ابزار شوند، به خاطره‌ای از دوران قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب گاهی به مسجد مرحوم طالقانی می‌رفتیم. مسجد مرحوم طالقانی یک مسجد سیاسی بود. شهید مطهری هم به این مسجد می‌آمدند. مهندس بازرگان در روز مبعث در این مسجد سخنرانی می‌کرد و همیشه هم سخنرانی خوبی می‌کرد. مهندس بازرگان در این سخنرانی می‌گفت آقایان علما از این محراب‌ها بیرون بیایید، اسلام فقط نماز و روزه و غسل نیست، اسلام سیاست و اقتصاد و مدیریت هم دارد.

وی افزود: این حرف‌های مهندس بازرگان را آن روز شنیده بودیم. پس از انقلاب وقتی که با مهندس بازرگان در شورای انقلاب نشستیم، بازرگان دید نمی‌تواند با امثال ما و شهیدبهشتی و شهیدمطهری بسازد. بنابراین یک روز گفت آقا به همان مسجدهایتان برگردید دیگر، نمازتان را بخوانید و مردم را هدایت کنید. گفتم آقای مهندس بازرگان چطور آن روز خطاب به علما می‌گفتید اسلام سیاست و اقتصاد و مدیریت هم دارد اما امروز که به قدرت رسیدید باید برگردیم فقط نمازمان را بخوانیم؟!

هشدار آیت الله مهدوی کنی به روحانیون ؛ آخوند ابزاری نشوید ...

رئیس دانشگاه امام صادق (علیه السلام) خطاب به روحانیون گفت: آقایان روحانی می‌گویم که آخوند ابزاری نشوید و اجازه ندهید سیاست شما را ابزار کند. روحانیت باید استقلال فکری و عملی داشته باشد و شخصیت خود را از نظر علم و عمل و تقوا نشان دهد. ما روحانیون گاهی وظیفه‌مان این است که دولتی را تأیید کنیم یا به سیاست وارد شویم اما باید مراقب باشیم که ابزار نشویم. به روحانیونی که در نمایندگی‌های ولی‌فقیه در سپاه فعالیت می‌کنند تذکر می‌دهم ابزار واقع نشوید، به صداها و نداهایی که خلاف جهت رهبری نظام است گوش ندهید.

انتقاد رئیس مجلس خبرگان از ساکتین

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از افرادی که قائل به سکوت و مدارا برای حفظ دین هستند، گفت: بعضی گمان می‌کردند و می‌کنند باز هم سکوت و سازش و مدارا و تقیه می‌تواند دین، حقیقت، اسلام و ولایت را حفظ کند. قبل از انقلاب هم با کسانی که دعوت به سکوت و مدارا می‌کردند روبرو بودیم. در انقلاب و بعد از انقلاب نیز بعضی هستند که می‌گویند سکوت کنیم اما خداوند می‌گوید اگر شهدا، مدافعان و مجاهدان نبودند و بحث مدارا بود دیگر نمازی باقی نمی‌ماند. اگر خون شهدا نبود مساجدی باقی نمی‌ماند.

آیت‌الله مهدوی کنی با بیان اینکه همیشه مبارزان و مجاهدان و آزادگان دین را حفظ کرده اند، گفت: به همین جهت هم خداوند، مبارزان و مجاهدان و آزادگان را به همگان فضیلت داده است اما در برابر مجاهدان چیز دیگری هم است که گاهی توأم با جهاد می‌شود و گاهی هم راه جهاد را ادامه می‌دهد و آن علم دین و تبئین راه دین برای مردم است. در یک نظام هم مجاهدان در راه خدا ضرورت دارند و هم علما و مدیران این نظام.

شاهکار امام از زبان آیت الله مهدوی کنی

وی افزود: سر پیشرفت یا شاهکار امام راحل این بود که روحانیت را با مدیریت و ولایت و حکومت جمع کرد. این کاری که امام (ره) صورت داد هیچ یک از فقهای ما نکردند. امام (ره) در اثر تجربه و اعتقاد به مقام ولایت گفت ولایت را باید خودمان به دست گیریم. امام (ره) چند روزی در اوایل پیروزی انقلاب به قم مشرف شدند و کشور را به دست افرادی مانند بازرگان سپردند و فرمودند ما نمی‌خواهیم حکومت داشته باشیم. بعد خودشان یک روز در جماران گفتند ما فهمیدیم که اشتباه کرده‌ایم حکومت را به دست دیگرانی که اعتقادی به انقلاب ندارند داده‌ایم. حکومت نوپا را نمی شود به افرادی سپرد که غیر از رهبر آن اعتقاد دارند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امام می‌گفت بازرگان آدم خوبی است. بنده هم بارها با بازرگان سفر رفتم و شاهد نمازهای شب او بودم، همچنین با مرحوم دکتر سحابی رضوان الله علیها. ولی خوب بازرگان سلیقه خوبی نداشت و می‌گفت ما انقلابی نیستیم.

یاد "موتور العلما" در یاوراه شهید میثمی

آیت الله مهدوی کنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اوصاف شهید عبدالله میثمی را از شهید محلاتی شنیده بوده است، گفت: شهید محلاتی از دوستان باصفای ما در جامعه روحانیت مبارز بود که در سپاه هم مظلوم واقع شد چنانکه دوستانش مظلوم واقع شدند. قبل از انقلاب اسم شهید محلاتی را گذاشته بودیم "موتور العلماء". شهید محلاتی کسی بود که در یک شب با ماشین و رانندگی خودش از علمای بزرگ چند شهر برای اعلامیه ها امضا می‌گرفت.

۱۳۹۰/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...