نسخه چاپی

عضو انجمن مهندسی علوم آب درگفتگو با نما :

مشكل اصلی بحران آب مدیریت است نه قیمت

عکس خبري -مشکل اصلي بحران آب مديريت است نه قيمت

محمود محمدرضاپورطبری عضو انجمن مهندسی علوم آب گفت :ترمیم و بازسازی شبكه توزیع آب باید در اولویت كاری مسئولان باشد ،سالهاست جز بخش كوچكی از شبكه آبرسانی، بازسازی نشده است و این در حالی است كه اكنون میزان تلافات آن بسیار بیشتر از میزان هدر رفت از سوی مشتركین است.

به گزارش نما، حمید چیت چیان وزیر نیرو در نخستین کنفرانس ملی اقتصادی آب گفت: ناچاریم در میزان مصرف آب تجدید نظر کنیم، زیرا ادامه وضعیت موجود حیات انسان و ادامه تمدن ایرانی را مورد تهدید قرار می دهد.وی با انتقاد از قیمت کنونی آب در کشور ادامه داد ، علامتی که قیمت کنونی آب به مردم میدهد این است که هرچه بیشتر میتوانید مصرف کنید! کسی انگیزه ای برای صرفه جویی ندارد،به گفته این عضو دولت، تخصیص بهینه ومدیریت درست منابع آب با سیاست های تبلیغی و تمنایی و بخشنامه امکان پذیر نیست و تا زمانی که آب با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار نگیرد مدیرت قابل کنترل نیست.
محمود محمدرضاپورطبری عضو انجمن مهندسی علوم آب در گفتگو با خبرنگارنما در واکنش به اظهارات روزهای اخیر وزیر نیرو عنوان داشت: مشکل اصلی در زمینه بحران آب بخش حاکمیتی و مدیریت آن است و قیمت پایین آن در بخش خانگی تاثیر چندانی بر اصلاح الگوی مصرف ندارد.
عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه دولتی شهرکرد تاکید کرد: میزان مصرف سالیانه آب در حوزه شرب و خانگی حدود 6 میلیارد و در حوزه صنعت نیز بین 3 نا 5 میلیارد متر مکعب است این در حالی است که بخش کشاورزی بیش از 95 میلیارد مترمکعب از آب مصرفی کشور را به خود اختصاص داده است. از این رو افزایش قیمت آب شرب تاثیر چندانی بر بهره وری مصرف ندارد.
وی افزود: از همین رو می توان دریافت که بیش از 90 درصد از مصرف آب به بخش کشاورزی بر می گردد. گرچه استاندارد مصرف روزانه هر شهروند بین 175 تا 200 متر مکعب هست و در شهری مانند تهران به 360 تا 400 مترمکعب می رسد، اما باید توجه داشت که در مقایسه با بخش کشاورزی این میزان در واقع به حساب نمی آید.
پورطبری دیگر ایراد عمده در زمینه مصرف آب را فرسودگی شبکه توزیع دانست و ادامه داد: ترمیم و بازسازی شبکه توزیع باید اولویت اصلی باشد. از ابتدای انقلاب تا کنون جز بخش کوچکی از شبکه آبرسانی بازسازی نشده است و این در حالی است که اکنون میزان تلافات آن بسیار بیشتر از میزان هدر رفت از سوی مشترکین است.
عضو انجمن مهندسی علوم آب، مشکل اصلی در مدریت مصرف آب را حاکمیتی دانست و گفت: به عنوان مثال گرچه مسئولیت آب رسانی در کشور با وزارت نیرو است اما شبکه های آبیاری "سه و چهار" در بخش کشاورزی متولی خاصی ندارد که خود عامل تلفات بسیار زیاد آب است. از سوی دیگر میزان منابع تجدید پذیر چیزی در حدود115 میلیارد مترمکعب بوده که شامل بارش های سالانه می شود.
به طور معمول اگر کشوری بیش از 30% این منابع را مصرف کند، مرز بحران را پشت سر گذاشته است. حال آن که ما هم اکنون بالای 90% این منابع را مصرف می کنیم و باید گفت به واقع این یک فاجعه است.
استادیار دانشگاه شهرکرد درهمین زمینه موضوع آمایش سرزمین را یادآور شد و خاطرنشان کرد: این طرح از پیش از انقلاب در دستور کار قرار داشته اما تا کنون به شکل جدی عملی نشده است. به عنوان نمونه باید از کشت محصول آب بری مانند برنج در مناطق مرکزی کشور که از نظر ذخایر آبی در سطح پایینی قرار دارد جلوگیری کرده و کشت آن را فقط در نواحی شمالی کشور محدود کنیم.
دکتر پور طبری در بر ضرورت اعطای تجهیزات مدرن آبیاری به بخش کشاورزی داشت و در این باره تصریح کرد: تا کنون برنامه های زیادی در این زمینه انجام گرفته که به دلیل هزینه های آن درکنار پبچ و خم های اداری موجب موفق نبودن آن شده است. از این رو دولت باید با اعطای تجهیزات به کشاورزان همراه با تسهیلات ارزان قیمت بستر را برای بهره وری منابع آب فراهم کند.

۱۳۹۵/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...