نسخه چاپی

رای عدم اعتماد پارلمان تونس به دولت حبیب الصید

حبیب الصید نخست وزیر تونس

پارلمان تونس با اكثریت آراء از دولت حبیب الصید كه برای تشكیل "دولت وحدت ملی" در معرض فشار قرار داشت، رای اعتمادش را پس گرفت.

به گزارش نما به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، در جلسه پارلمان تونس که به بررسی رأی اعتماد به کابینه حبیب الصید، نخست وزیر این کشور اختصاص داشت، از مجموع ۱۹۱ نماینده‌حاضر در جلسه، ۱۱۸ تن با سلب اعتماد از دولت وی موافقت کردند، همچنین دو تن مخالف و ۲۷ تن نیز رأی ممتنع دادند.

الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس پیشتر اعلام کرده بود که پس از توافق میان احزاب، نامزدی را برای نخست وزیر معرفی خواهد کرد.

الصید در جلسه پارلمان گزارشی از دستاوردهای دولت خود ارائه و از احزاب سیاسی که وی را به نادیده گرفتن مسئله مبارزه با تروریسم و مقابله با گرانی متهم کرده بودند، انتقاد کرد.

وی گفت: من براساس وظیفه ملی خود پست نخست وزیری را قبول کردم و دنبال در اختیار گرفتن یا چنبره بر آن نیستم. طرح رئیس‌جمهور برای تشکیل دولت جدید گرچه غافلگیرکننده بود اما مورد استقبال ما قرار گرفت ولی مداخله‌های برخی طرف‌ها با عنوان منافع فردی یا حزبی باعث شد که ما برای مطرح کردن مشکلات و توضیح آن به پارلمان بیاییم.

الصید تأکید کرد: می‌دانم که نمایندگان علیه دولت من رأی خواهند داد اما من احترام به قانون اساسی را ترجیح دادم و به هرتصمیمی که پارلمان بگیرد راضی هستم.

وی گفت: زمانی که طرح رئیس‌جمهور مطرح شد من گفتم که از آن حمایت می‌کنم. حالا هم موضعم را تغییر ندادم و دنبال گرفتن این پست نیستم. زمانی که مسئله تعیین چارچوب دولت مطرح شد مشکل ما با جنبش "ندای تونس" بود که می‌خواست چارچوب دولت براساس سهمیه‌بندی حزبی باشد این درحالی است که ما به شرط لیاقت و شایستگی پایبند بودیم.

دولت الصید که یک سال و نیم قبل تشکیل و در ژوئن گذشته اصلاح شد، به ناکارآمدی در حل مشکلات کشور در چنین مرحله حساسی متهم شده است. به رغم موفقیت تونس در انتقال سیاسی پس از انقلاب ۲۰۱۱ اما اقتصاد این کشور همواره با بحران مواجه است و تروریست‌ها نیز برخی مواقع حملاتی را در این کشور انجام می‌دهند.

۱۳۹۵/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...