نسخه چاپی

برای نخستین بار یك زن فرماندار توكیو شد

عکس خبري -براي نخستين بار يک زن فرماندار توکيو شد

رسانه‌های ژاپن اعلام كردند "یوریكو كویكه" سیاستمدار زن كهنه‌كار این كشور با پیروزی در انتخابات امروز(یكشنبه) تعیین فرماندار شهر توكیو، تبدیل به نخستین زنی شده كه به رهبری پایتخت این كشور رسیده است.

به گزارش نما ،ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: شبکه خبری NHK ژاپن به همراه پایگاه خبری "جی‌جی پرس" و همچنین دیگر رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند، یوریکو کویکه پیروز انتخابات امروز فرمانداری توکیو شده است. آنها این نتیجه را در مدت کوتاهی پس از پایان رای‌گیری برای این انتخابات و بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از رای‌دهندگان به هنگام خروج از حوزه اعلام کردند.

در پی اعلام این خبر کویکه که 64 سال دارد خطاب به حامیانش که از شنیدن آن خوشحال بودند گفت: من به شیوه‌ای بی سابقه به رهبری امور سیاسی توکیو خواهم پرداخت و شهر توکیویی خواهم ساخت که شما هرگز ندیده‌اید.

در انتخابات امروز فرمانداری توکیو، 21 کاندیدا به رقابت پرداختند که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. این انتخابات بعد از آن برنامه ریزی شد که فرماندار قبلی توکیو به نام یویچی ماسوزوئه، به دلیل یک رسوایی مالی استعفا کرد. او تبدیل به دومین فرماندار متوالی در توکیو که استعفا می‌کند شد.

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کویکه مسئله تدارک برای میزبانی بازی‌های المپیک سال 2020 در شهر توکیو است. این در حالیست که چندین رسوایی و هزینه‌های فزاینده، مشکلاتی را در تدارک توکیو برای بازی‌های المپیک 2020 به وجود آورده‌اند.

رقابت انتخاباتی امروز به رغم حضور تعداد زیادی کاندیدا، عمدتا یک رقابت سه نفره میان کویکه و دو کاندیداری مرد رقیب او که یکی از آنها فرماندار سابق یکی از مناطق ژاپن و دیگری یک خبرنگار تلویزیون بوده، قلمداد می‌شد.

فرماندار قبل از ماسوزوئه یعنی نائوکی اینوسه کسی بود که توانست میزبانی بازی‌های المپیک را برای توکیو به دست بیاورد اما در پی یک رسوایی مالی شخصی استعفا کرد.

کویکه پیش از این یک مجری سابق تلویزیون بوده و به عنوان وزیر دفاع و وزیر محیط زیست نیز در دولت ژاپن خدمت کرده است. او به راحتی به زبان‌های انگلیسی و عربی سخن می‌گوید. او هنگامی که در شهر قاهره دانشجو بوده ملزم به فراگیری زبان عربی شد.

فرماندار جدید توکیو خود را با هیلاری کلینتون، کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا مقایسه کرده و یک بار نیز موقعیت خوبی داشت تا تبدیل به اولین نخست وزیر زن ژاپن شود اما در سال 2008 هنگامی که کاندیدای انتخابات رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن شد شکست خورد.

حکم چهار ساله فرمانداری کویکه بر توکیو تا بعد از آغاز بازیهای المپیک 2020 این شهر تمدید خواهد شد و عملکرد وی در آستانه آغاز این رقابت‌ها بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

۱۳۹۵/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...