نسخه چاپی

نماینده مردم تبریز در گفتگو با نما تشریح كرد:

راز طولانی بودن متن توافق برجام

عکس خبري - راز طولاني بودن متن توافق برجام

شاید پس از توافق هسته‌ای عده‌ای ساده‌لوحانه به تصور غلطی مبنی بر رفع مشكلات ایران با آمریكا، دامن می‌زدند این درحالی بود كه آمریكایی‌ها در پسابرجام نیز با اتخاذ سیاست‌های دوگانه در قبال ایران بر رفتار خصمانه‌شان پافشاری كردند و هنوز جوهر توافق‌نامه خشك نشده، با بهانه‌های واهی مصوبه‌هایی علیه ‌جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساندند.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما ، با بیان آنکه برجام یک توافقی، با ابهامات و تناقضات زیاد است، خاطرنشان کرد: در بازبینی توافق‌نامه هسته‌ای باید گفت، برخی نگاه‌ها کاملا منفی و سیاه نسبت به آن بوده و برخی آن را قراردادی ننگین و فاجعه بار می‌دانند و در نقطه مقابل برخی مدح و ثنای بی دلیل در مورد برجام دارند.
وی افزود: واقعیت این است که برجام یک توافق با ابهامات و تناقضات زیاد و ایجادکننده مشکلات برای کشور به‌ویژه در حوزه هسته‌ای است؛ اما از طرف دیگر ما در مقطع تاریخی که مذاکرات در جریان بود به این جمع‌بندی رسیدیم که لازم است فرایند گذشته در خصوص مباحث هسته‌ای ولو با پذیرش محدودیت‌هایی با توجه به فضای روانی و فشارهای سیاسی و اقتصادی متوقف شود. لذا می‌شود در یک جمله کوتاه گفت که توافق برجام توافقی تلخ؛ اما اجتناب‌ناپذیر بود، اما با این وصف این سؤال مطرح است که آیا لازم بود که ما توافقی با بیش از 100 صفحه داشته باشیم که پاسخ واقع‌بینانه این است که هیچ ضرورتی در این زمینه وجود نداشت؛ زیرا می‌توانستیم با جمع‌بندی کاملا شفاف و با درنظرگرفتن تعهد دو طرفه، به طور روشن بیان شود که جمهوری اسلامی ایران چه محدودیت‌هایی را باید اعمال کند و در نقطه مقابل طرف روبه‌رو نیز چه محدودیت‌هایی را در چه بازه زمانی باید بردارد.
فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: علت اینکه توافق مفصل نوشته شده ترفند طرف مقابل بود تا متنی نوشته شود که دارای ابهاماتی باشد، ضمن آنکه مسائلی مثل موارد بانکی یا تحریم‌ها و محدودیت‌هایی وجود داشته باشد و ما آن را بپذیریم. در تعبیری که رهبری از این توافق داشتند، فرمودند که با خلل و فرج و ابهامات متعدد، و با اشکالات قابل تفسیر نوشته شده است. نتیجه این نگارش این است که اهرم‌های فشار در دستان آنها باقی مانده تا در ضمن توافق‌نامه، بتوانند دستاوردهای خود را علیه ما به‌کار گیرند و دستاوردهای ما را به حداقل و اگر بتوانند به صفر برسانند.
وی گفت: به خاطر داریم که مسئولان دولتی مرتب تأکید می‌کردند ما هیچ تعهد مهمی را نپذیرفتیم و تحریم‌ها فورا برداشته شده و گشایش فوری ایجاد می‌شود و بر همین اساس بود که مصوبه مجلس تنظیم و تأکید شد. در صورتی که تعهد طرف مقابل فورا انجام شود ما محدودیت‌ها را بپذیریم. اما در جریان توافق دیدیم که غرب درمجموع موفق شد که کارهای خود را پیش ببرد و به گفته خودشان توافقی تاریخی را به نتیجه برساند و هیچ امتیازی را به طرف ایرانی ندهد، و می‌بینیم که محدودیت‌های غرب یا به تعبیر خودشان سازمان تحریم حفظ شده است.
نماینده مردم تبریز و آذرشهر ادامه داد: معتقدم آینده برجام را می‌توان بسته به رفتار و اقدامات طرفین دانست و اگر طرف مقابل مسیری را که کاندیداهای فعلی ریاست جمهوری آمریکا در موردش صحبت می‌کنند، ادامه دهند ما به‌طور جد، به سمت توسعه فعالیت‌های قبلی خود خواهیم رفت و زیر بار هیچ تعهدی نمی‌رویم؛ ولی اگر نقطه مقابل را پیش بگیرند و سخنان کاندیداهای آمریکایی فقط مصرف انتخاباتی داشته باشد و مسیر آنها بازگشت به توافق باشد می‌توان گفت زمینه به سمت استفاده حداکثری از دستاوردهای هسته‌ای خواهد بود.

۱۳۹۵/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...