نسخه چاپی

دور جدید حفاریهای اكتشافی در خزر آغاز می شود

سكوی نیمه شناور امیركبیر طی روزهای اخیر در موقعیت 8,1 خزر مستقر شده است و پس از ابلاغ وزیر نفت، دور جدید حفاریهای اكتشافی شركت نفت خزر در موقعیت جدید آغاز می شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فرهنگ خطیبی، سرپرست شرکت نفت خزر در گفتگو با شانا، با اشاره به پایان عملیات جابجایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر به منظور استقرار در موقعیت جدید حفاری اکتشافی در خزر، گفت: حفاری در آب‌های عمیق مقوله‌ای است که با توجه به شرایط ویژه‌ محیطی عملیات، تفاوت چشمگیری با حفاری در خشکی و آب‌های کم‌عمق دارد.

وی با اعلام این که آغاز دور جدید فعالیتهای حفاری در خزر، مستلزم ابلاغ از سوی وزیر نفت است، تصریح کرد: پیشتر مجوز این عملیات از طریق شورای عالی امنیت ملی کشور صادر شده است.

به گفته خطیبی، بر اساس بند یک سند راهبردی اکتشاف منابع نفت و گاز وزارت نفت، تکمیل مراحل اکتشافی به منظور شناخت منطقه عمومی خزر جنوبی در برنامه ششم توسعه در مناطق بالاتر تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مورد توجه جدی قرار دارد.

بر پایه این گزارش، با اجرای عملیات جداسازی لنگرهای سکوی امیرکبیر از موقعیت 6,2 در میدان سردار جنگل در دریای خزر، شناورهای کاسپین از طریق نیروی کشش (یدک کشی) اقدام به جابجایی این سازه عظیم 15 هزار تنی کرد و سکو در موقعیت جدید در بلوک 8.1 مستقر شد.
عملیات پیش لنگراندازی که مقدمه ای برای عملیات جابجایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر بود، طی ماه های گذشته اجرا و پس از آن عملیات جابجایی، انتقال و استقرار سکو با هدف دستیابی به افقهای جدید و استمرار فعالیتهای اکتشافی در دریای خزر طبق برنامه با موفقیت انجام شد.

عملیات جابجایی این سازه ملی به موقعیت جدید در دریای خزر با بهره گیری از دانش و تجربیات تیمهای متخصص داخلی و با استفاده از شناورهای چند منظوره کاسپین در مختصات جنوب شرقی میدان سردار جنگل و در فاصله 116 کیلومتری از بلوک 6,2 انجام شد و ساعاتی پیش با اجرای کامل عملیات جابجایی، سکو به موقعیت جدید انتقال یافت.

۱۳۹۵/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...