نسخه چاپی

بازتاب بیانات رهبر انقلاب در رسانه‌های خارجی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه با انتقاد شدید از آمریكا به دلیل پایبند نبودن به تعهداتش طبق توافق هسته‌ای تاكید كردند: مردم ایران هنوز از منافع اقتصادی برجام بهره نبرده‌اند. بیانات ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه با انتقاد شدید از آمریکا به دلیل پایبند نبودن به تعهداتش طبق توافق هسته‌ای تاکید کردند: مردم ایران هنوز از منافع اقتصادی برجام بهره نبرده‌اند. بیانات ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رهبری ایران روز دوشنبه آمریکا را به پایبند نبودن به تعهداتش در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 متهم و تاکید کرد که این نشان دهنده بیهودگی مذاکرات با آمریکایی‌هاست.

او در ادامه اظهارات صریح خود گفت: که مذاکرات هسته‌ای که به حصول توافقی نهایی در ژوییه سال 2015 منجر شد باید درسی آموزنده از خطراتی باشد که در نتیجه تعامل با دشمن به وجود می‌آید.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای که حرف آخر را در خصوص مسائل امنیت ملی و دیگر مسائل حساس در ایران می‌زند در سخنرانی روز دوشنبه خود صحبتی درباره‌ی توقف اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نکرد. ایشان پیش از این با وجود هشدارهای داخلی درباره‌ی تعامل با آمریکا از توافق هسته‌ای پشتیبانی کرده بود. اما اظهارات اخیر رهبری ایران، شدیدترین انتقاد وی از برجام است که از نظر برخی کارشناسان این موضع‌گیری می‌تواند اهداف عملی به همراه داشته باشد.

کلیف کوپچان، رییس گروه اوراسیا که یک شرکت مشاوره‌ای در واشنگتن است، گفت که اعمال فشار بر غرب برای تسریع روند سرمایه‌گذاری در ایران و بهبود وضعیت اقتصادی می‌تواند از اهداف مورد نظر باشد.

به نوشته‌ی این روزنامه آمریکایی، موضع گیری اخیر رهبری ایران ممکن است به تقویت منتقدان حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران منجر شود که در کارزار انتخاباتی‌اش در سال 2013 وعده داده بود، با دستیابی به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشورش بهبود خواهد یافت.

هر چند فروش نفت ایران از زمان اجرایی شدن برجام افزیاش یافته است، خوش‌بینی آقای روحانی نسبت به دیگر مزایای مورد انتظار توافق، یعنی پایان انزوای ایران و هجوم سرمایه خارجی و سپس رشد اقتصادی هنوز عملی نشده است. این مساله چشم انداز موفقیت وی در انتخابات سال آینده ایران و انتخاب دوباره‌اش را به خطر انداخته است.

نیویورک تایمز در ادامه به پا برجا بودن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران اشاره کرد و نوشت: با وجود رفع تحریم‌های غیر هسته‌ای، ایران هم‌چنان اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا را ندارد. از این رو، بانک‌های بزرگ اروپایی از زیر پا گذاشتن این محدودیت و تجارت با ایران هراس دارند و به شدت محتاطانه عمل می‌کنند. این مشکلات در حوزه بانکداری هم‌چنین مانع از این شده است که ایران بتواند به سرعت هواپیماهای بویینگ و ایرباس را خریداری کند، معامله‌ای که برجام به روشنی اجازه آن را داده است.

کنگره نیز در این میان با تلاش‌هایش برای رفع تحریم‌های جدید علیه ایران، خشم مقامات ایرانی را برانگیخته است.

بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های روس نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

خبرگزاری ایتارتاس نیز ضمن انتشار بخش‌هایی از بیانات ایشان گزارش داد: رهبر معظم ایران در سخنرانی اخیرش تاکید کرد که برجام نشان می‌دهد که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. ایشان به این نکته اشاره کرد که برجام و مذاکره با آمریکا چهره واقعی این کشور را نشان داد و ثابت کرد که واشنگتن قابل اعتماد نیست.

به گزارش ایتارتاس از 16 ژانویه سال جاری میلادی که برجام اجرایی شده است، مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که این کشور تمامی تعهدات خود را عملی کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را قویا تایید کرده است اما لغو تحریم‌ها هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

هم‌چنین پایگاه خبری – تحلیلی ایران‌رو با اشاره به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: رهبر معظم ایران روز دوشنبه تاکید کرد که حتی کارشناسان شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای این واقعیت را مورد تایید قرار می‌دهند که آمریکا بر خلاف وعده‌های خود عمل و حتی تلاش می‌کند مانع از گسترش روابط تهران با کشورهای دیگر شود.

این پایگاه روسی افزود: غیر قابل اعتماد بودن دشمنان ایران به ویژه آمریکا با وجود مذاکرات هسته‌ای و حصول برجام و این که آن‌ها از اجرای کامل تعهدات خود سرباز می‌نند از دیگر محورهای سخنان و انتقادات رهبری ایران از واشنگتن بود.

۱۳۹۵/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...