نسخه چاپی

مقامات امریكا هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح كرد: مقامات امریكا هنوز به بلوغ سیاسی و عقلانیت كارآمد برای فهم شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و اغتنام فرصت‌ها نرسیده‌اند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیدمحمدعلی حسینی در یادداشتی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اجرای برجام و بدعهدی های امریکا نوشت: بیستم فروردین ماه 1394 بود که مقام معظم رهبری در بیانات روشن و قاطع خودشان با تصریح بر این مطلب که "مذاکره جمهوری اسلامی ایران با طرف امریکایی فقط در موضوع هسته ای است و ما در هیچ موضوع دیگری (داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی) فعلا با امریکا مذاکره نداریم" بر نکته مهم دیگری تاکید کردند. ایشان گفتند "این بحث و مذاکره درباره مسائل هسته ای با امریکا تجربه ای خواهد شد؛ اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌های معمول خودش دست برداشت، این یک تجربه ای برای ما می شود که خیلی خب، پس می شود در یک موضوع دیگر هم با اینها مذاکره کرد؛ اما اگر دیدیم نه، این کج‌تابی‌هایی که همیشه از اینها دیده ایم باز هم وجود دارد، کجراهه را دارند می روند، خب طبعا تجربه گذشته ما تقویت خواهد شد".

این دیپلمات کشورمان افزود: همان زمان و دربحبوحه مذاکرات هسته ای ، طرف امریکایی این سخن را شنید و دانست که معظم له با وجود تصریح بر خوشبین نبودن به نتیجه مذاکرات و بی اعتمادی به طرف امریکایی ، این روزنه را اما باز گذاشتند تا چنانچه مذاکرات هسته ای ،آثار و نتایج مثبت و ملموسی در پی داشته باشد، فضای مناسب برای مذاکره درباره موضوعی دیگر فراهم آید؛ از این رو طبیعی بود که طرف امریکایی علاوه بر رصد این مطلب و دقت در آن باید قدر این کلام و ارزش این فرصت را در جهت روند اعتماد سازی نیز می دانست.

مشاور بین الملل دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: متاسفانه آنچه از آن زمان تاکنون، نه بر روی کاغذ بلکه در مواضع و اقدامات یک سال و نیم گذشته از جانب امریکایی ها شاهد بودیم، بی توجهی و تباه کردن این فرصت کلیدی بوده است به نحوی که موجب شد مقام معظم رهبری در سخنرانی دیروز این گونه بیانات پارسال خود را یادآوری کنند که "سال گذشته در سخنرانی عمومی گفتم این مذاکرات هسته ای برای ما یک نمونه خواهد بود؛ ببینیم امریکایی ها چه کار می کنند؛ اینها که حالا با زبان چرب و نرم می آیند، گاهی نامه می نویسند، اظهار ارادت می کنند، اظهار همراهی می کنند، ببینیم در عمل چه کار می کنند." ایشان سپس در جمع بندی تحلیلشان فرمودند: "حالا معلوم شد در عمل چه کار می کنند! در ظاهر وعده می دهند. با زبان چرب و نرم حرف می زنند. اما در عمل توطئه می کنند. تخریب می کنند. مانع از پیشرفت کارها می شوند. این شد امریکا. این شد تجربه. حالا امریکایی‌ها می‌گویند بیایید در باره مسائل منطقه با شما صحبت کنیم. خب این تجربه به ما می گوید این کار برای ما سم مهلک است".

حسینی افزود: باید اذعان کرد که صرف نظر از سوءسابقه فراوان طرف امریکایی در قبال ملت ایران، مقامات این کشور هنوز به بلوغ سیاسی و عقلانیت کارآمد برای فهم شرایط منطقه ای و بین المللی و اغتنام فرصت ها نرسیده اند و تا این نقص بزرگ برطرف نشود، مشکلات همچنان باقی است.

۱۳۹۵/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...