نسخه چاپی

سرمایه گذاران از چند نرخی بودن ارز رنج می‌برد

رئیس كنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینكه سرمایه گذاران داخلی از چند نرخی بودن ارز رنج می‌برند، گفت: با وجود ارز چند نرخی امكان برنامه ریزی دراز مدت برای آنان نیز وجود ندارد.

به گزارش نما ، محمد لاهوتی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: کشورهایی که ارز چند نرخی دارند ، بیانگر این است که اقصاد این کشورها برای سرمایه گذاری مناسب نیستند.

وی همچنین با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز جزء اهداف اصلی دولت یازدهم است ، اظهار داشت: این موضوع یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد کشور است چرا که چند نرخی بودن ارز فرصت را از صادرکنندگان می‌گیرد از مهمتر در باب واردات با توجه به فاصله حدود 20 تا 50 درصدی نرخ ارز آزاد و نرخ رسمی ارز باعث ایجاد سودهای سرشار برای عده‌ای می‌شود و نفعی برای مردم و تولید داخلی ندارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران دو نرخی بودن ارز را یارانه دادن به واردات دانست و گفت: اگر موضوع تک نرخی شدن بر اساس نرخ واقعی ارز به صورتی که در تمامی کشورها مرسوم است، اجرایی شود به یقین می‌تواند در خدمت تولید باشد چرا که شفافیت اقتصادی و تک نرخی بودن ارز می‌تواند به کاهش فساد اداری و رانت‌ها منجر شود.

وی افزود: چند نرخی بودن ارز با شرایط اقتصاد همگون نیست به این صورت که چند نرخی بودن ارز پشتوانه علمی ندارد و این امر به دلیل شرایط خاص کشور، کمبود منابع مالی دولت و تحریم‌ها بوده است.

لاهوتی بیان داشت: اکنون با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها و حجم صادرات که در حال حاضر بیش از واردات است ضرورتی برای وجود نرخ دومی برای ارز وجود ندارد.

وی گفت: تعیین نرخ منطقی باید بر اساس قانون برنامه پنجم صورت گیرد که افزایش نرخ ارز را سالانه متناسب با نرخ تورم تعیین کرده است.
لاهوتی افزود: نرخی که هم اکنون در بازار آزاد وجود دارد تا حدودی بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری شده است.

وی تاکید کرد: تک نرخی شدن ارز اگر بخواهد ماندگاری داشته باشد به نظر قیمت بازار آزاد می‌تواند نزدیک‌تر به قیمت واقعی باشد و تک نرخی شدن باید از نرخ بازار حال حاضر شروع شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در بیان آسیب‌های چند نرخی بودن اظهار داشت: این تفاوت نرخ‌ها دو اشکال اساسی دارد نخست اینکه افراد خاصی به نرخ‌های خاص دسترسی پیدا می‌کنند و در تجارت خارجی و واردات در قیمت تمام شده تفاوت ایجاد می‌کند که این امکان رقابت را سلب می‌کند.

وی در بیان دیگر آسیب‌های چند نرخی بودن افزود: در حقیقت تفاوت نرخ باعث ایجاد یکسری درآمدهای غیر متعارف طی سالیان گذشته شده است که این مسائل باعث به هم ریختن سیستم اقتصاد کشور می‌شود.

لاهوتی تصریح کرد: چند نرخی بودن در هیچ یک از بخش‌ها به نفع اقتصاد کشور نبوده و در عین حال نمی‌تواند سیاست پایدار پولی برای کشور باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارز دو یا چند نرخی علاوه بر اینکه بر تولید و تولیدکنندگان کشور آسیب رسانده بلکه باعث به وجود آمدن رانت شده است، افزود: فاصله میان نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز در بازار آزاد برای واردکنندگان جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند و این نوعی سوبسید دادن به واردکنندگان است.

وی یادآورشد: نرخ ارز باید بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نظام ارزی کشور باید نظام مدیریت شده شناور باشد که هنوز اجرایی نشده است.

۱۳۹۵/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...